Gammal eller sjuk kampfisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ChatNoir
    • June 2006
    • 36

    Gammal eller sjuk kampfisk?


    Slobodan, min kampfisk, har länge (minst 2 veckor) varit jättedålig och bara legat på botten. Den första tiden försökte han simma men sjönk ganska snabbt. Han åkte upp och hämtade luft och hann kanske äta 1 fling ainnan han sjöönk igen. Nu klarar han inte av ens det verkar det som. Han ligger bara på botten och tittar uppåt. Tidigare rörde han på fenorna men nu är även de helt stilla. Han har förlorat pigment och är grådaskig på huvudet. Fenorna börjar se spretiga ut, kanske har de nötts mot gruset. Han brukar sedan tidigare sova på bottnen, men nu ligger han alltså där jämt. Han ser död ut men han andades lite så han lever.

    Akvariet är 17,5 liter med en kombinerad luftpump och innerfilter för ett 54-litersakvarium, som inte är på max. Jag brukar göra 50%-iga vattenbyten var 7-10:e dag och använda både aqutan och nitrivec. Växterna har dött nästan allihop (dåliga ljusförhållanden såhär på vintern, jag har bara en 25 W-lampa) så det kan var anågonting med vattnet, fast körsbären mår bra och förökar sig tydligen.

    Slobodan är slutligen över 2 år gammal tror jag, jag har haft honom i mer än 1,5 år och innan dess hade en kompis honom, och denna kompis köpte honom vuxen tror jag. Är det så att Slobodan håller på att bli gammal och skall dö eller är det kanske någon sjukdom? Vad kan jag isåfall göra? Finns det någon mirakelmedicin eller något annat jag kan göra? Hur gamla blir kampfiskar? Hjälp!
    Har ett 17,5-litersakvarium med några körsbärsräkor.
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    mellan 3-5 år är vanligt! om det var ålder så ska det väl inte bli så hastiga försämringar. den har nog dragit på sin nån infektion och rent sponant tycker jag att du inte ska göra så stora vattenbyten utan ca.1-2L/veckan istället!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • ChatNoir
      • June 2006
      • 36

      #3
      Ursprungligen postat av åheim
      mellan 3-5 år är vanligt! om det var ålder så ska det väl inte bli så hastiga försämringar. den har nog dragit på sin nån infektion och rent sponant tycker jag att du inte ska göra så stora vattenbyten utan ca.1-2L/veckan istället!
      Oj, men akvariet är ju så litet? Blir det inte snuskigt om jag inte byter oftare? Har bytt såhär ofta i 1,5 år och det har funkat hittils, utan nitrivec och aqutan i början också. Jag kan förstås byta mindre ofta också.. Finnsd et någonting jag kan göra åt infgektionen? Någon medicin?
      Har ett 17,5-litersakvarium med några körsbärsräkor.

      Kommentar

      • ChatNoir
        • June 2006
        • 36

        #4
        Ingen som har någon idé om vad jag kan göra?
        Har ett 17,5-litersakvarium med några körsbärsräkor.

        Kommentar

        • ChatNoir
          • June 2006
          • 36

          #5
          Skall jag hälla i lite salt i akvariet? Hur mycket i så fall? Jag ahr ahaft i aqutan och nitrivec, som sagt. Jag tänkte köpa Sera Furan imorgon. Kommer det att påverka körsbären? Skall jag lägga Slobodan i ölkannan temporärt?
          Har ett 17,5-litersakvarium med några körsbärsräkor.

          Kommentar

          • ChatNoir
            • June 2006
            • 36

            #6
            Är det ingen som vet?
            Har ett 17,5-litersakvarium med några körsbärsräkor.

            Kommentar

            • Jens A.
              • March 2007
              • 5026

              #7
              Salt kan hjälpa till lite genom att utjämna den osmatiska balasen mellan fisken och vattnet. Den behöver då inte lägga så mycket energi på att pumpa ur vatten ur kroppen, så det kan säkert vara bra.
              Symptomen är så allmänna, att det är enormt svårt att säga något specifikt, men vattentemperaturen är väl det första jag tänker på. Kampfiskar trivs i temperaturer mellan 25 och 30 grader - alltså lite varmare än vad man vanligtvis har, och börjar han bli till åren kommen kan det vara svårt om temperaturen är lite för låg.
              Sera Furan är jag för mej är ett medel mot bakterieinfektioner, det är dock svårt att bota interna infektioner genom att ösa medel i vattnet...kanske man kan doppa maten i en lösning med medicinen?
              Om du behandlar i akvariet kommer medicinen att slå ut även de bra bakterierna i filtret - så håll koll på nitritnivåerna. Jag tror inte det är en så bra idé att isolera stackars Slobodan i en ölkanna...stressen flytten innebär kommer nog att ta knäcken på honom.
              Så i med lite salt (sök efter dosering här på forumet, det finns många trådar om det) plus höj tempen till omkring 27 grader i första hand. Blir han inte piggare, i med medicinen enligt föreskrifterna.

              Jag vet dock knappt någonting om räkor och hur de reagerar på medicinen...om den innehåller metaller kan det vara riskfyllt...har för mej att räkor är känsliga för det. Men jag kan ha fel.

              Hoppas att Slobbe klarar sig!
              Earth first! We´ll screw up the other planets later!

              Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

              Kommentar

              • ChatNoir
                • June 2006
                • 36

                #8
                Tack för svaret, tyvätt dog han inatt.
                Har ett 17,5-litersakvarium med några körsbärsräkor.

                Kommentar

                • Jens A.
                  • March 2007
                  • 5026

                  #9
                  Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                  Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                  Kommentar

                  • Destroy
                    • October 2007
                    • 184

                    #10
                    Sådär var det med min första fisk också, (kampfisk) fast där var det en hona som föraktade honom och bråkade med honom och bet honom på sidan, där han fick ett sår med infektion som följd. Vilket visade alla symptom som du förklarade och sen dog min lilla kampfisk också.
                    Fish said to the Ocean:
                    'without fishes there is nothing in the Ocean.'
                    Ocean reply to the fish:
                    without you there is nothing in my life...

                    Kommentar

                    • ChatNoir
                      • June 2006
                      • 36

                      #11
                      Jaa, jag försökte med aquafuran men det hjälpte inte. Det var kanske dags. Tack för hjälpen.
                      Har ett 17,5-litersakvarium med några körsbärsräkor.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...