Slobodan, min kampfisk, har länge (minst 2 veckor) varit jättedålig och bara legat på botten. Den första tiden försökte han simma men sjönk ganska snabbt. Han åkte upp och hämtade luft och hann kanske äta 1 fling ainnan han sjöönk igen. Nu klarar han inte av ens det verkar det som. Han ligger bara på botten och tittar uppåt. Tidigare rörde han på fenorna men nu är även de helt stilla. Han har förlorat pigment och är grådaskig på huvudet. Fenorna börjar se spretiga ut, kanske har de nötts mot gruset. Han brukar sedan tidigare sova på bottnen, men nu ligger han alltså där jämt. Han ser död ut men han andades lite så han lever.
Akvariet är 17,5 liter med en kombinerad luftpump och innerfilter för ett 54-litersakvarium, som inte är på max. Jag brukar göra 50%-iga vattenbyten var 7-10:e dag och använda både aqutan och nitrivec. Växterna har dött nästan allihop (dåliga ljusförhållanden såhär på vintern, jag har bara en 25 W-lampa) så det kan var anågonting med vattnet, fast körsbären mår bra och förökar sig tydligen.
Slobodan är slutligen över 2 år gammal tror jag, jag har haft honom i mer än 1,5 år och innan dess hade en kompis honom, och denna kompis köpte honom vuxen tror jag. Är det så att Slobodan håller på att bli gammal och skall dö eller är det kanske någon sjukdom? Vad kan jag isåfall göra? Finns det någon mirakelmedicin eller något annat jag kan göra? Hur gamla blir kampfiskar? Hjälp!
Kommentar