Bukvattensot!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Uddaveka
    • June 2007
    • 431

Bukvattensot!

Hej!
    Har idag upptäckt att jag har en mal (ancistrus) med bukvattens ort i mitt 100 liters akvarium. Den utlöstes antagligen när jag flyttade från mitt lilla 54l där den varit ett tag, till mitt 100l i veckan.
    Den är alldeles uppsvullen och fjällen står rakt ut.

Ska jag medicinera hela karet nu så att ingen annan fisk får det? Det är ett sällskapsakvarium. Vilken medicin i sånna fall? Den enda medicinen jag har hemma är Furamor-P. Kan jag andvända den?

Behöver jag medicinera mina andra kar också? Malen har bott i 54litarn innan, och ca 2 dagar efter flytten är den alldeles jättte sjuk. Innan jag visste om att den hade bukvattensot (innan jag såg det) kramade jag ut lite filter gojs i mitt nystartade 160 liters kar.

Är mycket tacksam för snabba svar
    MVH/Uddaveka
    ~Love animals~
    Kramar Sofia
    160l, 100l, 54l, 40l
  • Thomas&Anna
    • January 2006
    • 1030

Hur vet du att det är bukvattensot.Jag har flyttat malar och det har hänt att dom blev som en ballong och sedan dog men det har inte varit sot.Min känlsa har varit att dom varit svaga och inte klarat omställningen.Har du kollat sjukdomar här på zoopet?

Thomas
    Senast redigerad av Thomas&Anna; 11 January 2008, 20:11.
    Thomas & Anna

www.annaothomas.com

Kommentar

• Uddaveka
      • June 2007
      • 431

Ja, jag har läst om dom har boken Akvariumguide av Kjell Fohrman och där står samma sak. Men att fjällen står rakt ut brukar väl vara ett tecken på bukvattensot + att den är alldeles jääte uppsvälld.
      ~Love animals~
      Kramar Sofia
      160l, 100l, 54l, 40l

Kommentar

• Thomas&Anna
        • January 2006
        • 1030

Vad jag kan läsa så smittar det ganska långsamt.Har du möjlighet att ha den i eget kar och medicinera,dina andra fiskar i karet kanske inte tål medicinen.Hoppas någon expert på sjukdomar svarar.

Lycka till

Thomas
        Thomas & Anna

www.annaothomas.com

Kommentar

• Uddaveka
          • June 2007
          • 431

jag har tyvär ingen möjlighet att ha den i ett annat akvarium under ev. medicinering.
          ~Love animals~
          Kramar Sofia
          160l, 100l, 54l, 40l

Kommentar

• Anna_mvb
            • September 2007
            • 436

Mina två ancistrus dog i bukvattensot. Jag gick med de till butiken så att de kunde kolla och avgöra vad det var. Bra med kunnande och hjälpsamma människor.

Mina var inte så mycket uppsvällda, inga fjäll som stog ut. De var mycket runda om magen och det hängde lång ljus trådliknanda avföring.

De var flyttade till mindre akvarium och medicinerade men det var för sent.
            Jag använde baktopur direct. I butiken sa de att det smittar långsamt och sällan mer än en fisk insjuknar. Men jag följde rådet att medicinera hela karet i fall om mer fiskar skulle visa symptomen. Som tur - inga fler blev sjuka. I alla fall inte i bukvattensot. Det blev vitaprickar i stället.

Men jag skulle rekommendera som jag blev att plocka ut de och isollera från andra fiskar. Har du inte möjligheten bör du kanske medicinera i alla fall.

Du kan ju prova att bada de i lite starkare lösning av medicinen undr ca 30 min. Då behöver du varken ha ett sjukkar eller medicinera och döda nyttiga bakterier för alla andra.

Hoppas att det löser sig

/Anna

Kommentar

• Uddaveka
              • June 2007
              • 431

Idag har hon faktiskt blivit bättre! Trots att jag inte medicinerat! Hon är förtfarande ganska tjock men ser inte ut som en kotte längre. Det kanske inte är bukvattensot? Men jag håller stenkoll på henne och blir hon värre igen eller om någon annan fick insjuknar medicinerar jag direkt.
              ~Love animals~
              Kramar Sofia
              160l, 100l, 54l, 40l

Kommentar

• Mattilohela
                • January 2006
                • 81

jag har aldrig hört att malar kan får bukvattensot men kan vara förstoppning

Kommentar

Arbetssätt...