vad kan det vara ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • charlotta_
    • June 2007
    • 26

    vad kan det vara ??

    hej hej !!
    Jag köpte ett akvarium i maj (förra året) och ngr guppys följde med dessa dog..
    sen för ngr månader sen så dog min pansarmal..
    och nu har jag avlivat fyra drottningrasborer pga av att deras kropp fick som bölder och dom bleknade i färgen .. inte så roligt
    Nu har en kopparbarb utstående fjäll och dens ögon står ut lite (jag tycker att ögonen även står ut på ngr av de andra fiskarna)

    Ganska dåligt förklaring, men ngn som vet vad det kan vara ??
  • charlotta_
    • June 2007
    • 26

    #2
    Just ja .. alla fiskar har inte insjuknat på samma gång det har vart med ngr dagar/veckors mellanrum :P

    Kommentar

    • charlotta_
      • June 2007
      • 26

      #3
      Kom på en till sak kopparbarben har också ngt sårliknande vid bajshålet

      Kommentar

      • toccata
        • January 2004
        • 1238

        #4
        På denna sida kan du se en massa symptom på fisksjukdomar och infektioner. Här står det lite om sjukdomar på svenska och Zoopet har också en sida om det.

        Utstående fjäll låter som bukvattensot ("dropsy" på första sidan), en mycket allvarlig och smittsam sjukdom. Men det behöver inte vara den. Är deras magar uppsvällda?

        Bölder och konstig avföring och andra problem kan vara bakterieinfektioner av olika slag.
        Vissa parasiter kan också angripa fisken och finnas i magen (konstig avföring och konstigt runt bajshålet).

        Generellt låter det som om dina fiskar har haft dåligt immunförsvar. När detta bryts ner så kan alla fiskar bli sjuka. Infektioner kan ligga "latent" och vila i akvariet och bryta ut när fiskarna blir svagare av någon anledning.

        Vad har du för temperatur, storlek på akvarium, antal fiskar, filtrering?
        Hur ofta sker delvattenbyten?
        Har du kommunalt vatten eller brunnsvatten? Tillsätter du något medel?
        Har du mätt och kollat så att nitrit-halten är okej? (Den ska vara på noll.)
        Det är saker som kan vara bra att nämna om någon ska kunna hjälpa dig.


        Vissa bakterieinfektioner kan mildras om man har i lite salt i akvarievattnet. Nu har jag glömt hur mycket salt man kan ha i, men det är en hel del.. Någon annan kan ju nämna detta kanske. Eller sök på salt i forumet!

        Häll inte i medicin på en gång, innan du är säker på vad det är... För som sagt: Vissa grejer kan man faktiskt bota om man ändrar vissa förhållanden i akvariet! (Om dessa är fel nu.) Medicin är ofta stark och påverkar akvarievattnet så en massa nyttiga bakterier dör...
        Senast redigerad av toccata; 11 January 2008, 16:04.
        / Ebba

        Kommentar

        • charlotta_
          • June 2007
          • 26

          #5
          Det är bara en kopparbarb som har utstående fjäll (flyttat den till ett tomt akvarium), jag tycket inte att magen ser spec uppsvälld ut.
          Några har kanske haft lite trådigt bajs men inte så mkt .

          Akvariumet är på 180 liter och det bor 4 molly, 6 kopparbarber, 6 drottningrasbora, 2 kampfiskar, 4 platy och 2 ancistrus.. (molly + platy skulle flyttat till en annan).

          Temperaturen ligger på ca 25. Jag byter vatten 1 gång i veckan (har slarvat ngn gång) jag tillsätter inget medel och nitrit har jag ej kollat . Just de förra veckan bytte jag plats på akvariet = tvungen att byta nästan allt vatten, men drottningsrasborerna var sjuka innan (hade ngt liknande bölder).

          Kommentar

          • toccata
            • January 2004
            • 1238

            #6
            När du skriver "byter vatten" så hoppas jag att du inte byter allt vatten på en gång, det kan bli en chock för fiskarna. 20-30% en gång i veckan är lagom.

            Det kan fungera att byta allt vatten på en gång såklart, men det kan påverka fiskarna negativt för skillnaden på pH i kranvattnet och akvarievattnet kan variera. Så länge man inte låter filtret vara avstängt för länge så borde man inte få problem med att nyttobakterierna som sitter i filtret dör...

            Nitrit är ett giftigt ämne som till exempel kan bildas när det filter man har, har för lite filteryta för akvariets storlek, eller om man matar för mycket, osv, så att nyttobakterierna inte hinner med att bryta ner bajs, matrester och ruttnande växtdelar.

            Men oftast brukar det märkas på fiskarna om man får nitrit i vattnet, de blir trötta, slöa, kliar sig på växter och stenar, står och "kippar" vid botten eller vid ytan. Ser alla fiskar pigga ut så har du nog inte nitrit-problem. Men kan vara värt att investera i ett test ändå. Teststickor är inte bra, utan köp ett dropptest i djuraffären, det räcker till massor av tester.

            Låter konstigt med bölder, kan vara någon parasit men också nån bakterieinfektion... Om utväxterna är vita och luddiga så är det troligen svampinfektion.

            Svårt att säga när man inte kan se bilder, jag är ingen expert på sjukdomar, jag brukar använda de sidor som jag länkade till... Titta där och se om du känner igen några symptom.

            Hoppas någon annan kan svara så att du får mer hjälp.
            / Ebba

            Kommentar

            • charlotta_
              • June 2007
              • 26

              #7
              Nej nej jag byter ca 30 % per vecka. Fiskarna med bölderna var inte ludna de var mer som vita ganska stora prickar som stod ut från kroppen och sen blev fisken blekare/vitare över hela kroppen

              Kommentar

              • toccata
                • January 2004
                • 1238

                #8
                Förlåt, jag visste inte om dina byta-vatten-vanor så jag tänkte det var lika bra att skriva om detta på en gång Men bra att du byter varje vecka.

                Hmm, svårt att säga vad det kan vara. Titta på alla sidor och försök bestäm själv.. Men om det inte är ludet utan mera "hårda" prickar så är det nog inte svamp. Någon annan infektion av något slag...

                Men jag vet inget mer än så. Det enda jag haft en gång var vita-prick och den fisken avlivade jag för den var svag och mådde inte bra, och sen slapp jag den sjukdomen. Men du har inga små vita prickar på dina fiskar utan något annat, så det är nog en annan infektion av något slag. Har tyvärr inga förslag.
                / Ebba

                Kommentar

                Arbetssätt...