Molly med vitt på munnen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Annika66
    • January 2008
    • 8

    Molly med vitt på munnen

    Mina molly får som vitt på munnen och dör efter någon dag. Har medicinerat mot svamp, men det verkar ej hjälpa. Vad ska jag göra?
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Låter som munsvamp, som faktiskt inte är en svamp, utan en bakterie. Columnaris, har jag för att den heter. Sök efter det namnet härinne på forumet i "sök"-funktionen längst uppe till höger så lär du hitta massor om sjukdomen.

    Prova med någon antibakteriell medicin istället. Om du anväder sådan karet, tänk då också på att du tar kål på de bra bakterierna i filtret och får starta upp det på nytt.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • MattiasL
      • September 2006
      • 1479

      #3
      Bäst att sätta Mollyn i ett sjukvårdsakvarie och ge henne medicinen där.
      Qui audet adipiscitur!

      Kommentar

      • Annika66
        • January 2008
        • 8

        #4
        Tusen tack! Jag har idag köpt ett medel som jag blev rekommenderad i zoo-butiken, vattnet blev alldeles grönt. Mollyn som var mest sjuk reagerade som om jag hällt syra i vattnet. Hon dog på några minuter, även hennes ögon var svårt infekterade. Jätteläskigt. De andra fiskarna mår sådär, två av mina guppy är konstigt gråa precis där "stjärten" börjar och en bit upp på "ryggen", tror ni att det har samband? Det stod att jag skulle ta ut själva filtret ur akvariet under de dagar jag medicinerar, det står nu i kylskåpet i lite akvarievatten, för att behålla bakteriefloran. Jag håller tummarna!!

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Ja, Columnaris behöver inte sätta sig precis på munnen, det är bara den vanligaste angreppspunkten på framförallt levandefödare.

          Den gröna medicinen du fick var antagligen vitaprick-medicin, gissningsvis malakitgrönt, kanske med formalin. Det är dödligt för vissa fiskar, men normalt sett inte farligt för levandefödare, så jag undrar om du eventuellt överdoserade kraftigt?

          Malakitgrönt är i alla händelser ingen bra medicin mot columnaris; du skall ha medicin mot yttre bakterieinfektioner eller specifikt medicin mot "munsvamp" (som columnaris ofta felaktigt kallas).
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Annika66
            • January 2008
            • 8

            #6
            Hej. Jag sa i zoo-affären att det var munsvamp, de ringde till sin grossist och det var den här medicinen jag skulle ha sa dem. Jag sa igen att det INTE var vanligt svampmedel jag skulle ha, utan mot MUNSVAMP! Men de var säkra på att det var rätt medicin. Medicinen heter Dessa mor, och på beskrivningen står det att den är för svampinfektioner och därvid förekommande bakteriella följdinfektioner. Jag hoppas innerligt att det är rätt!? (jag har inte överdoserat utan varit mycket noggrann)
            Flera fiskar har dött och jag tycker inte att de som ännu lever ser piggare ut. Hjälp!!

            Kommentar

            Arbetssätt...