"Vertikal" molly

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • panter
    • January 2007
    • 14

    "Vertikal" molly

    Först började en black molly simma konstigt, stod liksom på huvudet i vattnet och var mest nere vid botten. Hon kunde verkligen inte simma ordentligt. Hon hade bleknat i färgen också, och var nästan genomskinlig. Till slut dog hon.

    Nu har en till molly blivit "sjuk", en silvermolly. I morse låg hon på botten och såg död ut, men när jag skulle ta upp henne, började hon simma igen. Fast hon verkar ha svårt att simma, det verkar som att ena sidfenan är svårrörlig. Hon sjunker väldigt snabbt ner till botten igen. Inte vill hon äta heller. Dessutom ser det ut som om hon har fått fullt med pyttesmå svarta prickar på sig. Jag kan inte minnas att jag har sett dem tidigare.

    Är det någon som har en aning om vad mina fiskar kan ha råkat ut för?
    Senast redigerad av panter; 15 January 2008, 13:00.
  • panter
    • January 2007
    • 14

    #2
    Någon som kan hjälpa mig?

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      Låter som någon form av förgiftning.

      Har du satt i något nytt i akvariet på senare tid? Vad har du för värden på nitrit/nitrat?

      Börja med att byta hälften av vattnet och se ifall det blir bättre.
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      • panter
        • January 2007
        • 14

        #4
        Inga nya fiskar på ett par månader, och 0 nitrit. Gjorde vattenbyte också nu. Fast mollyn bara låg på botten. Jag var tvungen att ta bort henne, för hon såg ut att lida. Förhoppningsvis blir inga fler fiskar sjuka.

        Vilka värden förutom nitrtit är det värt att hålla koll på?

        Kommentar

        • Jens A.
          • March 2007
          • 5026

          #5
          pH-värde och nitrat är väl det första jag kommer att tänka på. Men om du sköter vattenbytena, så får du aldrig så höga nivåer av nitrat att det blir farligt.

          Det som närmast annars jag kommer på är någon infektion i simblåsan. Inre bakterieinfektioner är svåra att behandla, utan man får istället försöka se till att fiskarna har det så bra som möjligt så att de själva kan slå tillbaka infektionen. Vissa mediciner kan hjälpa till, men de är dunderkurer som ibland skadar mer än vad de hjälper.

          Men kolla framöver och se om några andra blir sjuka. Skapa en ny tråd om det isåfall, så får vi se vad vi kan komma på.
          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

          Kommentar

          • panter
            • January 2007
            • 14

            #6
            Jag ska se till att hålla koll, hoppas att det inte blir fler sjuka fiskar.

            Tack för dina svar

            Kommentar

            Arbetssätt...