Torpedsjuka på kulfisk - hilfe!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cyphera
    • January 2007
    • 245

    Torpedsjuka på kulfisk - hilfe!!

    Jag har ett gäng sydamerikanska kulfiskar i ett sällskapsakvarium (med annan fisk) på 240 l. För ungefär en vecka sedan märkte jag att en kulfisk var lite slö. Den var även lite tunn, men jag ändrade utmatningsrutinerna några veckor tidigare och alla kulfiskarna hade blivit lite tunnare sedan dess, men inte för tunna på något sätt, så först tyckte jag inte att det var så märkligt.

    Hur som helst var den aktuella kulfisken ännu slöare dagen därpå och jag tog upp den och kollade tänderna på den, men de var OK. När jag utfodrade med röda mygglarver spottade samtliga kulfiskar ut dem, vilket de inte gjort tidigare, så jag tänkte att tänderna kanske hade blivit för långa. Inga problem som sagt dock och vid utfordning med andra, mindre larver åt alla kulfiskar utom den slöa med god aptit.

    På kvällen märkte jag att den simmade lite märkligt och att stjärtfenan var ihopklibbad. Dagen därpå stjärtfenan även lite rosa.

    Jag matade mer och med olika sorter och tyckte att den fick av sig av de småfördelade larverna och "cyclops" och att den blev något piggare. Men sedan blev den slöare igen och dog. Min tanke då var att den fått nån slags förlamning och att det bara var den fisken som var påverkad.

    Nu, ett par dagar senare, så uppvisar dock ännu en kulfisk samma symtom och efter lite sökande här i forumet tycker jag allt tyder på att det är torpedsjuka som drabbar mina kulfiskar. Den nyinsjuknade är dessutom lite rosa vid munnen och är lite "ojämn" i huden, trodde nästan att det var vita prick-sjukan först, innan den ihopklibbade stjärtfenan uppträdde.

    Vad gör jag nu? Vill absolut inte att en till ska dö... Funderar på salt, men är inte kulfiskar känsliga för salt? Har några ancistrus i karet oxå, men de kan jag tillfälligt härbärgera i ett annat kar vid behov. Allt hjälp och särskilt SNABB hjälp skulle uppskattas mycket!!
  • Whistler84
    • November 2007
    • 850

    #2
    Kulfiskar är väl bräckvattenfiskar egentligen, så salt borde väl göra mer nytta än skada.

    Det lilla jag hittade på google om behandling nämnde salt och vattenbyten, men det stod inga mängder.

    Jag tror att det bästa vore att flytta de andra fiskarna och sen salta lite hos kulfiskarna med sjukdomen.

    Kommentar

    • Cyphera
      • January 2007
      • 245

      #3
      Det går inte att flytta de andra fiskarna, tveksamt om det går att flytta kulisarna heller, då det andra akvariet är rätt litet. Sydamerikanska kulfiskar är så vitt jag vet inte bräckvattensfiskar, men bara de inte är känsliga för salt så börjar jag nog med det.

      Kommentar

      • patriksg
        • May 2007
        • 1705

        #4
        Dom du har lever i sött vatten... men dom ska tydligen kunna gå i bräckt också, så ha i lite salt, det kan göra gott... Hoppas det löser sig! Tror jag har länkat dig tidigare men gå in på www.thepufferforum.com och se vad dom säger..

        Lycka till!!!
        Mvh Patrik

        Kommentar

        Arbetssätt...