neontetror simmar "vertikalt"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sm7ovk
    • January 2008
    • 3

    neontetror simmar "vertikalt"

    Hej!

    Sonen har ett gäng Neontetror där flera simmar "vertikalt", . Huvet ner och stjärten upp, tar ett par simtag och flyter liksom upp igen. Alla simmar fortfarande i stim och verkar ganska pigga. Vi tror att magarna är lite tjockare än vanligt, men(?). De har inte fått speciellt mycket mat.
    Akvariet startades för ca två veckor sedan och de har varit i akvariet i nästan en hel vecka nu. Hade i lite watersafe, eller vad det nu hette när vi startade det hela...
    Någon som sett något liknande? Fel på firrarna eller akvariet?

    Hälsningar
    Jens
  • svea
    • February 2005
    • 2476

    #2
    Det där känner jag igen. Åtminstone här bland mina neontetror händer detta endast när de fått flingfoder.
    Om du blöter det lite innan du släpper ned det så uppstår det inte.
    Verkar som dom inte tål att det sväller upp i magen. Så har jag läst här.

    Mina bilder
    Min zoon

    Kommentar

    • Andre_
      • November 2007
      • 58

      #3
      Instämmer helt det svea säger, Dock så blöter jag inte mitt innan utan mina har börjat förstå detta och väntar faktiskt att äta tills det legat i vattnet 10sekunder och de stora ätit "hälften" innan de tar åt sig.

      André

      Kommentar

      • sm7ovk
        • January 2008
        • 3

        #4
        OK,
        låter ganska troligt eftersom de fått mat ganska precis och eftersom de fått det som fanns med i akvarie-satsen så blev det flingor. Kan det vara så att de får för lite mat att de blir "glupska"...? Har läst på forumet och i en akvariebok att man inte skulle mata så mycket - speciellt inte i början.

        Tackar för tipset! Nu sover vi nog lugnare... ;-)
        Hälsningar
        Jens
        Senast redigerad av sm7ovk; 04 January 2008, 21:53.

        Kommentar

        Arbetssätt...