Kräfta som nog dog

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Härja
    • March 2007
    • 298

    Kräfta som nog dog

    Min kräfta stog helt plötsligt på botten av mitt kar, den brukar vara i en grotta. kul tänkte jag å titta på den en stund, helt plötsligt så såg det ut som den krampade med alla benen och välte... den har legat så i 10 minuter. den rör på "armarna" som sitter under stjärten, inte bakbenen...
    den bytte skal för ca 2 veckor sedan och är ungefär 1 år gammal... någon som har en aning vad som hänt?
    www.nittionio.com
    mina egna fotografier
  • patriksg
    • May 2007
    • 1705

    #2
    Har du för vattenvärden? temp och så?
    Vet inte vad det kan bero på, vad är det för kräfta? den ska inte ha bräckt vatten då? (förutsatt att den går i sött nu)
    Mvh Patrik

    Kommentar

    • Härja
      • March 2007
      • 298

      #3
      har inga vattenvärde mätare, men gjorde ett vattenbyte på en gång... har 21 grader varmt.
      det är en http://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=8
      jag har haft den i samma vatten i nästan ett år så det är en sötvatten.
      www.nittionio.com
      mina egna fotografier

      Kommentar

      • patriksg
        • May 2007
        • 1705

        #4
        Hmm svår fråga pass! Hade trott att den ömsade men det har den ju redan gjort... Hur stort är karet då?
        Mvh Patrik

        Kommentar

        • Härja
          • March 2007
          • 298

          #5
          den går i ett 240L så den har ju inte klaustrofobi iaf...
          www.nittionio.com
          mina egna fotografier

          Kommentar

          • patriksg
            • May 2007
            • 1705

            #6
            Nej 240L tycker jag är bra =)
            Mvh Patrik

            Kommentar

            • Katharina
              • December 2006
              • 4045

              #7
              Vi har upptäckt att räkor inte tål kemikalier från nya, hårt uppdrivna akvarieväxter.. ohyremedel och sådant.. det finns även en planta som en del misstänker att den är giftig för räkorna...

              Kan det vara samma med din kräfta???
              Grejen är att de stelnade nämligen, precis som du beskriver, när de hade blivit förgiftade...
              Ha dé bäst... Tina

              Kommentar

              • Härja
                • March 2007
                • 298

                #8
                jag har inga kemikalier i. lite växtnäring för en vecka sen... har bara kolplantor och en svärdsplanta...
                bytte mer vatten, å nu rör den lite på sig igen. den är inte ihopkrampad längre utan spretar med benen på rygg. den har småryckningar xå...
                www.nittionio.com
                mina egna fotografier

                Kommentar

                • Katharina
                  • December 2006
                  • 4045

                  #9
                  Ursprungligen postat av Härja
                  jag har inga kemikalier i. lite växtnäring för en vecka sen... har bara kolplantor och en svärdsplanta...
                  bytte mer vatten, å nu rör den lite på sig igen. den är inte ihopkrampad längre utan spretar med benen på rygg. den har småryckningar xå...
                  jag skulle ta upp den och prova att hälla i 50 % rent vatten och se vad som händer... tjejen som klarade några av sina räkor bytte nästan allt vatten på en gång.. men obs: jag vet ju inte alls och kan inget om kräftor..
                  Hoppas det går bra...
                  Ha dé bäst... Tina

                  Kommentar

                  • Härja
                    • March 2007
                    • 298

                    #10
                    jag har bytt nästan hälften av vattnet... har fiskar i karet xå, men de visar inga tecken på att nåt är fel...
                    www.nittionio.com
                    mina egna fotografier

                    Kommentar

                    • Katharina
                      • December 2006
                      • 4045

                      #11
                      Ursprungligen postat av Härja
                      jag har bytt nästan hälften av vattnet... har fiskar i karet xå, men de visar inga tecken på att nåt är fel...
                      Som sagt.. jag kan inte om kräftor men räkorna är mer känsliga än fiskar just när det gäller kemikalier.. men om du inte kan hitta något som kan ha förgiftat den... jag vet inte... det var bara en tanke...
                      Ha dé bäst... Tina

                      Kommentar

                      Arbetssätt...