Knasig platy???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Algie
    • January 2007
    • 99

    Knasig platy???

    Hej!

    Jag har en platy som idag börjat att bete sig konstigt. Simmar vid ytan och gör konstiga ryckningar. Det ser ut som att den har svårt att hålla balansen.
    Någon som kan tro sig veta vad som kan ha hänt?

    Hoppas på svar snart! MVH Anneli
  • Julietta
    • October 2007
    • 101

    #2
    Tyvärr har jag inget svar. Har en svärdbärare som börjat hålla sig vid ytan och vaggar lite i sin simning. Har försökt luska ut vad det beror på, men vet tyvärr inte. Han har iaf god aptit så än så länge tar jag inte bort honom. Har även haft en platy som inte verkade kunna hålla balansen riktigt. Hon ville inte heller äta, utan spottade ut maten. Hon dog tyvärr ganska snabbt. Äter din platy?

    Kommentar

    • patriksg
      • May 2007
      • 1705

      #3
      Hur länge har era kar vart igång? har för mig att när firren är mycket vid ytan så kan det vara nitrit i vattnet.
      Mvh Patrik

      Kommentar

      • Julietta
        • October 2007
        • 101

        #4
        I mitt fall är det inte nitrit eller nitrat iaf då jag har testat detta o värderna var bra. Har funderat på syrebrist dock..men som sagt ingen aning. Hoppas det löser sig för din platy.

        Kommentar

        • Zanders
          • December 2007
          • 177

          #5
          Platy har en sån form på sin mun om man tittar noga. mina simmar runt en del under ytan ibland och letar föda, hur är din syresättning ? mår övriga fiskar bra ?

          händer det under långa stunder eller bara ibland ? pulserar gälarna mer än normalt (mer än hos andra fiskar) ?

          /A
          Min blog : http://zanders.apics.se

          Kommentar

          • Algie
            • January 2007
            • 99

            #6
            Jag har haft mitt kar i över 1 år. Min platy äter, men fortfarande så beter den sig konstigt. Simmar ensam i hörnet uppe vid ytan och gör små hopp upp och knäppa ryckningar. Har en till platy som beter sig helt normalt, den bryr sig inte om den andra, som annars var jämt vid dennes sida. PH är 7,2 och det är ca 25 grader. alla andra fiskar är som vanligt. Platyn andas häftigt.

            _________________

            Anneli
            Senast redigerad av Algie; 31 December 2007, 09:41.

            Kommentar

            • Julietta
              • October 2007
              • 101

              #7
              Min svärdbärare låg bara på botten idag och botiorna var på honom, så jag tänkte avliva honom. Men han hann dö innan jag fick upp honom Hoppas det går bättre för din platy.

              Kommentar

              • Algie
                • January 2007
                • 99

                #8
                Ja, nu är det dag tre, och den beter sig likadant ännu....
                Det är ju så tråkigt när man inte vet vad felet är och inte kan hjälpa den.

                Tråkigt att din fisk dog

                Anneli

                Kommentar

                • kurorts-karin
                  • February 2007
                  • 3

                  #9
                  Måste den vara sjuk då? Kan ju vara gammal och i livets slutskede...

                  Kommentar

                  • Algie
                    • January 2007
                    • 99

                    #10
                    Nej, den måste väll inte vara sjuk, men den är då inte gammal!
                    Den är ca 4 månader! Så därför antar jag att den är sjuk på nått sätt i alla fall...

                    Anneli

                    Kommentar

                    • Algie
                      • January 2007
                      • 99

                      #11
                      Min Platy lever fortfarande, men den har slutat att hoppa vid ytan. Den använder bara sidofenorna. Det är som att den inte kan eller orkar använda rygg och stjärtfenorna. Bara rör mycket lite på stjärtfenan. Men den tar sig fram och äter fortfarande!
                      Idag fick jag se att ryggfenan ser lite konstig ut. Spretig! Kan det vara någon sjukdom som blivit på dennes fenor? Vet någon vad jag kan göra för att hjälpa den???

                      Hoppas på hjälp!

                      MVH Anneli

                      Kommentar

                      Arbetssätt...