"Uppfrätta" fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johannanas
    • June 2005
    • 27

    "Uppfrätta" fiskar

    Detta hände för ett tag sen men jag är nyfiken på vad det kan ha varit för något.
    Köpte nya fiskar för några månader sen, tyvärr från en inte så jätteseriös butik pga tidsbrist. I affären verkade de friska och krya och jag såg inga konstigheter i akvariet. Efter någon vecka i mitt akvarium började fiskarna (både nya och gamla) få någon slags vitaktig missfärgning på sig. Efter ännu några dagar, började de, en efter en få konstiga sår på kroppen, främst runt munnen. Det såg ut som om de fått något frätande på sig. Bara någon dag senare dog den första fisken, den var då vitaktig över hela kroppen med sår runt munnen. Jag tog genast ut de andra drabbade fiskarna och "gjorde mig av med dem" och tack och lov verkade de hittils odrabbade fiskarna klara sig.
    Jag undrar nu vad detta kan ha varit och orsaken till denna mysitska sjukdom.

    Kan tillägga att fiskarna inte såg så trevliga ut när de drabbats.
    Tacksam för svar!
    /Johanna
    It's another day for you and me in paradise
  • Vic
    • November 2006
    • 1533

    #2
    Hur stort är ditt akvarium, och hur länge har det varit igång? Om man köper för många fiskar på en gång så bildas ämnen som lätt tar kol på fiskarna.
    Gör ett lite större vattenbyte och tillsätt bakteriekultur ifall du har det.
    Mvh Viktor


    Apistogramma för hela slanten!

    Kommentar

    • johannanas
      • June 2005
      • 27

      #3
      Det är ett 120 liters akvarium och har väl varit igång i alla fall 3 år. Vid tillfället det hände var det inte särskilt många fiskar i akvariet, kanske 15 stycken småfiskar, platy och guppy.
      It's another day for you and me in paradise

      Kommentar

      • Shagrat
        • September 2004
        • 335

        #4
        Brukar oftast vara nitritspikar som genom stress gör att latenta sjukdomar träder fram. Att tillsätta fisk till ett akvarium som redan är ansträngt ger ofta detta.
        Vad har du för filter?
        Ja, jag vet att jag inte kan stava....
        Min zoon

        Kommentar

        • johannanas
          • June 2005
          • 27

          #5
          Oh, nu sätter du mig på pottkanten... Vet inte vad det kallas/är för märke, men själva pumpen sitter liksom fast i akvariet. I affären rekommenderade de oss att använda någon slags vadd istället för de lager-filter vi hade tidigare. Detta fungerar jättebra och är dessutom väldigt smidigt.
          It's another day for you and me in paradise

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Det låter som columnaris, tycker jag.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Guest

              #7
              Ursprungligen postat av johannanas
              Oh, nu sätter du mig på pottkanten... Vet inte vad det kallas/är för märke, men själva pumpen sitter liksom fast i akvariet. I affären rekommenderade de oss att använda någon slags vadd istället för de lager-filter vi hade tidigare. Detta fungerar jättebra och är dessutom väldigt smidigt.
              Använder du vit vadd i stället för håliga grova/fina svampar?
              Då skulle jag råda dig till att byta butik då de i affären inte hade en aning om vad som är bra med ett filter.
              Att bara köra filtervadd gör ingen bakteriekultur alls i filtret, varav du väldigt lätt kommer få nitrit spikar i karet.

              Kommentar

              • kurorts-karin
                • February 2007
                • 3

                #8
                Låter som ett Juwelakvarium. En bit väl ursköljt filtervadd fungerar bra att ersätta det tunna vita vaddet överst i filtersystemet med men de andra svamparna MÅSTE var kvar! Låt oss hoppas att det var så de menade i din affär!!!!!!!!
                Införskaffa nya Juwelfilter inkl den gröna nitratsvampen, gör ett stort vattenbyte, i med lite nitrivec och ligg lågt med nya fiskar tills vattenkvaliteten är återställd.

                Kommentar

                Arbetssätt...