En slöjstjärt på sné...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • snövit
    • December 2007
    • 25

    En slöjstjärt på sné...

    Hej!
    Är ny här i detta forum. Nybliven akvarieägare med 6 slöjstjärtar. Har haft akvariet sedan mitten av december. 110 liter. Det tar visst några veckor innan akvariet kommer igång riktigt, har jag förstått.
    En fisk beter sig lite konstigt. Den är pigg mellan varven, äter och simmar runt. Men rätt som det är ligger den på sniskan uppe i ett hörn och är ganska stilla. Vet någon vad detta kan bero på?

    Tack på förhand!
  • Erika
    • May 2007
    • 182

    #2
    Jag hade en slöjstjärt som betedde sig på samma sätt och det är troligtvis simblåsan som inte funkar som den ska. Om du har mat som flyter så blötlägg det innan du matar dem så slipper den suga i sig luft när den äter. Jag var för övrigt tvungen att plocka bort min slöjis efter ett par veckor för det blev bara jobbigare och jobbigare för den att simma och att hålla sig på rätt köl. Hoppas det går battre för din slöjis

    MVH Erika
    MVH Erika

    Kommentar

    • snövit
      • December 2007
      • 25

      #3
      Tack för ditt svar! Kan det vara så också, att den "svagaste" av fiskarna inte hinner med vid matning, och därför inte får i sig tillräckligt för att orka vara så alert? Kan man under en period testa att mata den separat, så att den äter upp sig lite?

      Vi har f.ö. också haft nitrit i vårt akvarium men nu har vi bytt vatten, och hällt i medel mot det och förhoppningsvis kommer vattnet att bli bra ganska snart.

      Är f.ö. slöjstjärtar en svår nybörjarfisk?

      Hälsningar Jeanette, alias Snövit (en av fiskarna heter så!)

      Kommentar

      • Erika
        • May 2007
        • 182

        #4
        Ursprungligen postat av snövit
        Tack för ditt svar! Kan det vara så också, att den "svagaste" av fiskarna inte hinner med vid matning, och därför inte får i sig tillräckligt för att orka vara så alert? Kan man under en period testa att mata den separat, så att den äter upp sig lite?

        Vi har f.ö. också haft nitrit i vårt akvarium men nu har vi bytt vatten, och hällt i medel mot det och förhoppningsvis kommer vattnet att bli bra ganska snart.

        Är f.ö. slöjstjärtar en svår nybörjarfisk?

        Hälsningar Jeanette, alias Snövit (en av fiskarna heter så!)
        Försök att mata den separat om du kan för har den problem med simblåsan så kan den inte simma riktigt för att hinna få i sig maten. Om nitrithalten var hög så kan den ju även ha sviter efter det, kolla vattnet ofta. (Slöjisar skitar ner mycket, jag byter 20 % vatten i veckan för att hålla nitritnivån nere. Jag har 375 liter och 2 stora och 12 små slöjisar.) Förövrigt så tycker jag att slöjstjärtar är en bra nybörjarfisk. Jag har haft den första sedan jag skaffade akvarium för snart ett år sedan och fler har tillkommit och det är bara den med simblåsan som har dött.

        MVH Erika
        MVH Erika

        Kommentar

        • mammas nya kille
          • July 2007
          • 203

          #5
          Ursprungligen postat av snövit
          Kan det vara så också, att den "svagaste" av fiskarna inte hinner med vid matning, och därför inte får i sig tillräckligt för att orka vara så alert?
          survival of the fittest, som det heter =)

          man ser det extra tydligt med yngel tycker jag, vissa äter och växer av bara den, medans vissa inte verkar bli större, och till slut så dör dom oftast också.
          iofs bra om man odlar, då vet man ju att man får starka individer.

          Kommentar

          • mammas nya kille
            • July 2007
            • 203

            #6
            lycka till förresten!

            Kommentar

            • snövit
              • December 2007
              • 25

              #7
              Hej igen!
              Tyvärr har nu lilla Linnea dött. Vi har inga problem med nitrithalten sen ett par dagar, och det känns bra att vattnet är ok. Däremot har nu en annan av våra slöjstjärtar börjat lägga av. Det känns lite frusterande, och alla fiskaffärer har stängt på nyårsdagen, så ingen finns att få råd av - så jag hoppas på er zoopetforumläsare!
              Jag såg att den nya sjuklingen hade en smal, smal vit tråd hängande där bajset brukar komma ut. Det är mycket tunnare än bajs. Kan det vara något fel inuti fiskarna? Tacksam för råd! Har inte matat fiskarna särskilt ofta under nitritbehandlingen, ca varannan dag, några flingor. Bytt vatten ca 20 procent varje dag sista dagarna och medel mot klor mm och nitrivec. Gör vi något fel?

              Hälsningar Jeanette

              Jeanette

              Kommentar

              • kurorts-karin
                • February 2007
                • 3

                #8
                Vad har du för temperatur i akvariet? Slöjstjärtar vill ju inte ha så varmt, helst runt 22 grader vill jag minnas.
                Har du köpt alla fiskar samtidigt i samma affär? Du kan ju då ha fått med dig problemet från affären...

                Kommentar

                • snövit
                  • December 2007
                  • 25

                  #9
                  Hej! Det är 22 grader i akvariet.

                  Och ja, vi köpte alla fiskar samtidigt, från samma ställe. Jag har förstått att man ska börja med ett fåtal (2 kanske?) när akvariet är nytt. Därför blir jag lite fundersam, och undrar varför inte zoobutiken informerade om det. Med tanke på att det kan bli problem med nitrit, som vi hade. Men visst, man får ju naturligtvis själv ta reda på saker och ting också. Jag är glad att zoopet finns, för här finns mycket att läsa in sig på, och många hjälpsamma människor.

                  Jag hoppas att de fiskar som är kvar kommer att klara sig. Är det så att de inte gör det kommer vi att försöka med en annan sort nästa gång. Förslag? "Vanliga" guldfiskar kanske är bättre (lättare) för en nybörjare?

                  Hälsningar Jeanette

                  Kommentar

                  Arbetssätt...