Funderingar ang discus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • wooxer
    • November 2007
    • 46

    Funderingar ang discus

    Hej!
    Har sedan några månader tillbaka en grupp på 6st mindre discus i mitt 310L.
    Har funkat kanon allting sedan starten men den senaste veckan har de börjat bete sig lite mörkligt.

    När man matar dem så är alla framme och tar en eller två tuggor sedan simmar de bara omkring och tittar på maten.
    I början så åt de jättebra allihop, har varierat mig mellan röda mygg och räkmix.
    Är det så att man måste alternera sig mellan fler matsorter?

    Sedan har jag märkt att de går och stryker sig mot blad, rötter, stenar ja allt de kan komma åt.
    Verkar precis som att det kliar i deras skinn eller något liknande.
    Byter ca 30-50% av vatten var 14:e dag
    Vad kan detta bero på?

    Vore väldigt tacksam om någon ville ta sig tid och skriva ner ett par rader om vad detta kan bero på.

    Mvh Andreas
    310L SA med Discus - 190L Juwel Trigon Odlingsbalja
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Hur ser avföringen ut?
    Vad har du för temp?
    Hur stora är de?
    Vad har du mer för fisk i karet?
    pH?
    Inredning eller naket kar?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • wooxer
      • November 2007
      • 46

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Hur ser avföringen ut?
      Vad har du för temp?
      Hur stora är de?
      Vad har du mer för fisk i karet?
      pH?
      Inredning eller naket kar?
      Avföringen är mörk brun
      Tempen ligger på 28-29 grader
      De är 6-8cm ungefär
      Endast ett stim på ca 40 neontetror samt lite pansarmalar och ancistrus
      Ph ligger på ca 6,5
      Inredningen är fin sand med en del rötter och en handfull växter samt eklöv på botten
      310L SA med Discus - 190L Juwel Trigon Odlingsbalja

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Så länge avföringen är brun och i små klumar så är det ingen fara på taket, men du kanske skulle prova att växla matsorter då räkmix kan vara svårt för dem att acceptera ibland och röda mygglarver är heller ingen vidare bra mat då det inte innehåller så mycket näring.
        Prova att mata med oxhjärta men inte mer än de äter upp ganska fort då det skitnar ner vattnet en hel del, sedan kan du växla med frusen artemia som är ett toppenkäk för samtliga fiskar.
        Om de äter diskusgranulat så är det bra med då det innehåller det mesta som fiskarna behöver.
        Att de kliar sig mot inredningen kan bero bl.a. på hudparasiter och det finns preparat att köpa mot detta, men prova först att göra vattenbyten lite oftare, kanske 1 gång/vecka och även att ta i lite salt i vattnet vid nästa vattenbyte, börja med 1 dl i ditt kar för att se om de slutar upp med att klia sig.

        Jag byter ca 30% vatten i mitt kar med smådiskus varje dag men matar 5-7 ggr om dagen med artemia och oxhjärta och de växer minst 1 cm i månaden på detta viset. För att kunna göra detta ganska enkelt kör jag med ett naket kar, dvs ingen sand eller inredning förutom en liten rot och ett par lerkrukor med sand och växter planterade i dessa.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • wooxer
          • November 2007
          • 46

          #5
          Jag tackar för svaret, skönt att det inte är någon större fara med dem!

          Ska testa med att köpa hem lite fler sorters mat och se om det går bättre då.

          Sedan sa du att jag skulle testa med salt i samband med vattenbytena, är det Ectozonsalt vi pratar om då?
          310L SA med Discus - 190L Juwel Trigon Odlingsbalja

          Kommentar

          • _Lena_
            • June 2006
            • 1273

            #6
            Har du testat vattnet så du inte har ett högt nitritvärde?

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Ursprungligen postat av wooxer
              Jag tackar för svaret, skönt att det inte är någon större fara med dem!

              Ska testa med att köpa hem lite fler sorters mat och se om det går bättre då.

              Sedan sa du att jag skulle testa med salt i samband med vattenbytena, är det Ectozonsalt vi pratar om då?
              Inte vid varje vattenbyte utan salta karet vid nästa byte för att se om de slutar klia sig. Ectozon funkar fint, men är du lite ekonomisk kan du köpa en 25 kg:s säck med salt på Granngården för 80:- som funkar lika bra.
              Håll koll på fiskarna bara så de verkligen äter och slutar någon med detta så är det läge för åtgärder, och för säkerhets skull så kolla din nitrit i karet som _Lena_ skrev.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • wooxer
                • November 2007
                • 46

                #8
                Okej, vad är det saltet på Granngården märkt med då? tänkte bara så att man får tag på rätt grejor!

                Grejor för att mäta nitritvärdet har jag inte hemma men antar att man kan köpa det i närmaste akvariehandel!?
                310L SA med Discus - 190L Juwel Trigon Odlingsbalja

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Det heter Axal pro och används bl.a. till pooler, en orange plastsäck och jag gav 79:- för den för några månader sedan.
                  Nitrittest kan du köpa i zoobutiken och är väldigt bra att ha hemma, men köp inte test med stickor som är mer eller mindre värdelöst utan köp ett med olika vätskor du blandar och jag har för mig att JBL´s dropptester har fått bra kritik.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • wooxer
                    • November 2007
                    • 46

                    #10
                    Någon tesked per 100L eller hur brukar du dosera?
                    Ska kika efter JBL´s nitrit test hos zoohandlaren eller se om man kan beställa det på nätet!

                    Återigen tack för bra svar
                    310L SA med Discus - 190L Juwel Trigon Odlingsbalja

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Det beror lite på vad man ska dosera mot. Ska du bota tex svamp brukar jag gå upp till 1dl salt/100 liter vatten men är det som du ska göra nu så räcker det med 0,2-0,3 dl/100 liter.
                      I vanliga fall kör jag utan salt i alla mina akvarium och detta är bara något som jag tar till när fiskar har vissa problem.
                      En nackdel med salt är att vissa växter inte gillar det, men jag köper hellre ny växt för 50:- än en ny diskus för 1000:-.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • wooxer
                        • November 2007
                        • 46

                        #12
                        Var hos akvariehandlaren idag och köpte mig en NO3 test, men började fundera på om det var rätt grejor jag fått tag på?
                        Läste mer nogrannt på förpackningen och det stod Nitrat och inte Nitrit, vad är skillnaden på dessa?
                        Antar att det blir till att åka tillbaka med testen och få tag på rätt grejor!?
                        310L SA med Discus - 190L Juwel Trigon Odlingsbalja

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Det är stor skillnad på dessa tester, men NO3 kan vara bra att kolla ibland det med. Antingen behåller du det eller så byter du ut mot ett nitrittest.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • wooxer
                            • November 2007
                            • 46

                            #14
                            Misstänkte nästa det också, men jag testade vattnet när jag ändå hade köpt testet och det visade sig att värdet låg på ca 35 mg/l
                            Men vad exakt är det som påverkar nitraten i vattnet?
                            Vid vilket värde kan det uppstå problem?
                            Vilka problem kan man få?
                            Påverkar det fiskarna på något speciellt sätt?

                            Sedan så undrar jag vad nitrit har för kemisk benämning?
                            Så jag vet vad jag ska leta efter i hyllan
                            310L SA med Discus - 190L Juwel Trigon Odlingsbalja

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #15
                              Det är NO2 du ska söka efter när du ska ha nitrittest.
                              Jaha, den däringa kemin och jag är inte riktiga kompisar så får du inga bra svar i tråden så sök på detta här på forumet och det finns mycket att läsa. Här är en liten fusklapp: http://zoopet.com/forum/showpost.php...6&postcount=12
                              Senast redigerad av ansjo; 30 December 2007, 16:39.
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...