sjukdomsidentifiering

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gizmogirl
    • August 2006
    • 2214

    sjukdomsidentifiering

    Jag har lite problem i mitt lilla kar, såg för någon vecka sen att min kampfiskhane hade som en blåsa under munnen eller ja på hakan då, trodde han kommit för nära värmaren så jag tog bort den men nu är det en vit prick där istället.Kollade övriga fiskar och jag såg en endlershane med vitt i munnen och trodde att han höll på att käka en räkbit men det har jag uteslutit då han nu några timmar senare har den kvar, är detta vita prick eller någon annan sjukdom? behöver lite hjälp för att kunna ge rätt hjälp till fiskarna.
  • hfh75
    • April 2005
    • 595

    #2
    Kan vara ett svampangrepp.... Ektozon och lite högre temperatur i karet så brukar det lösa sig...
    /Fredrik

    -En tanke tänkt i trygghet vid upprepade tillfällen har en tendens att bli verklighet.

    Kommentar

    • gizmogirl
      • August 2006
      • 2214

      #3
      tack för svaret ska införskaffa ektozon och kolla temperaturen

      Kommentar

      • _Lena_
        • June 2006
        • 1273

        #4
        Det kan oxå vara munsvamp som inte är en svamp och förvärras av höga temperatureer och som kräver kraftiga läkemedel.

        Kommentar

        • hfh75
          • April 2005
          • 595

          #5
          Precis... bra att konstatera vad det är först... den där munsvampen har jag för mig man kan bota med aquafuran (tror det heter så...).. Hör med din lokala handlare och framförallt kolla på nätet på bilder och jämför så du vet vad det är för något...
          /Fredrik

          -En tanke tänkt i trygghet vid upprepade tillfällen har en tendens att bli verklighet.

          Kommentar

          • gizmogirl
            • August 2006
            • 2214

            #6
            tack än en gång ska ägna kvällen åt att kolla bilder o googla lite så ska jag kolla med zooaffären i morgon vad de tror.Aquafuran har jag hört talas om har för mig att jag har det hemma också men ska kolla lite först.

            Kommentar

            • Julietta
              • October 2007
              • 101

              #7
              Är det vanlig svamp, och inte munsvamp, fungerar det med ett medel som heter baktopur. Hade en platy med en vit luddig prick på hakan. Denna blev senare som en liten vit vårta. Ektozon hjälpte inte. Försvann dock med baktopur.

              Kommentar

              • gizmogirl
                • August 2006
                • 2214

                #8
                Ska meddela att jag medicinerat med Protozin och sista dagen är i morgon, det har minskat rejält på båda fiskarna så det ser ut att fungera kanske måste göra om kuren dock vi får se om några dagar.
                Senast redigerad av gizmogirl; 02 January 2008, 17:57. Anledning: tagit bort lite av texten

                Kommentar

                Arbetssätt...