svullen mage

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elemi
    • June 2005
    • 76

    svullen mage

    min gula sugare har svullen mage, ser nästan gravid ut + att en av våra ancistrusmalar har dött och denna hade jättesvullen mage
    ngn som var vad det kan vara?
    Gör mig till en gladis... Rädda ett djur! www.blocket.se
  • Joubert
    • June 2007
    • 108

    #2
    Fick tabort en av mina fiskar för bara nån dag sen just pga att den var helt uppsvullen, Den hade troligen Bukvattensot alla symtom verkade stämma. Den " hostade" och ått ingenting sista stadiet är att dem svullnar upp.. Vet inte om det är de som din fisk har, kolla på zoppets sjukdomar sida. Det här drabbar främst munruvande fiskar från Malawi sjön och munruvande fiskar från Tanganyikasjöarna. så jag vet inte om det kan vara de. det kanske inte drabbar malar, jag är ingen expert på de.
    // Kent 500 L Malawi 180 L Malawi uppväxt +en rad andra yngel och uppväxtakvarium

    Kommentar

    • hfh75
      • April 2005
      • 595

      #3
      Kan vara förstoppning också... brukar vara svårt att göra något åt. Du har väl någon rot i karet för de behöver det för matsmältningen... Jag brukar ta bort de ancistrus som har uppsvällda magar.... kanke någon annan som har något annat förslag?
      /Fredrik

      -En tanke tänkt i trygghet vid upprepade tillfällen har en tendens att bli verklighet.

      Kommentar

      • Zanders
        • December 2007
        • 177

        #4
        Vissa malar som trivs i högre ph skalan kan tydligen få tarmproblem vid för låga ph fick jag höra idag. om det stämmer eller ej vettefasiken
        Min blog : http://zanders.apics.se

        Kommentar

        • kaj.p
          • June 2002
          • 2952

          #5
          Vad är en gul sugare? Är sedan säker på att "bukvattensot" är ett begrepp som innefattar en massa olika sjukdommar.
          Senast redigerad av kaj.p; 27 December 2007, 22:32.
          Nordiska Diskus Sällskapet
          Hallandsakvaristerna
          BAK Gcg Maf NCS

          Kommentar

          • hfh75
            • April 2005
            • 595

            #6
            Ursprungligen postat av kaj.p
            Vad är en gul sugare?
            Jag antog att vi pratade om en gul ancistrus... fast det är klart... anta kan man ju inte bara göra...
            /Fredrik

            -En tanke tänkt i trygghet vid upprepade tillfällen har en tendens att bli verklighet.

            Kommentar

            • kaj.p
              • June 2002
              • 2952

              #7
              Finns ju bl.a gula asiatiska algätare. hehe svårt o veta
              Senast redigerad av kaj.p; 27 December 2007, 22:43.
              Nordiska Diskus Sällskapet
              Hallandsakvaristerna
              BAK Gcg Maf NCS

              Kommentar

              • elemi
                • June 2005
                • 76

                #8
                den vi kallar för gulasugaren ser ut som en kinesisk algätare fast gul
                Gör mig till en gladis... Rädda ett djur! www.blocket.se

                Kommentar

                Arbetssätt...