hej sjuka fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rickard h
    • December 2007
    • 2

    hej sjuka fiskar

    Hej är helt ny här jag har ett akvarium på 672 liter med olika fiskar i 4 st baroonhaj 3 st siammesisk algätare 6 siklider 6 skalarer samt 2 st malar. m m

    Nu är det så att mina hajar har något som ser fel ut på deras hud. Det ser ut som dom ska ömsa skinn men det gör väll inte fiskar?
    Dem har typ vita områden på kropen som ser ut dem ska tapa skinet MEN DOM ÄR MYCKET PIGA ÄTER SOM FAN !!
    sen är det något fel på mina skalarerna dom liger på sidan oftast uppe vid ytan. Vad kan det vara för fel på dom stakarna dem andra värkar må bra
    hoppas jag i alla fall.

    Jag har kollat värdet med amtra multi chek 5 ser oki ut något mycket avföring i vattnet men inget märkvärdigt

    ÄR TACKSAMM FÖR BRA SVAR!!


    Amtra multi check 5

    1 no3 det ska väll va avföring

    2 no2 är nitrit det är helt oki

    3 Gh det har jag ingen aning om vad det är

    4 kh ??

    5 ph värdet
  • patriksg
    • May 2007
    • 1705

    #2
    nej fiskar ömsar inte. du har nog åkt på vita pricken. inte så ovanligt, finns att köpa medecin i zoobutiken.. hur varmt har du det i karet?

    Välkommen till zoopet
    Mvh Patrik

    Kommentar

    • rickard h
      • December 2007
      • 2

      #3
      25 -26 grader

      Kommentar

      • toccata
        • January 2004
        • 1238

        #4
        Köp ett dropptest för nitrit, det är det viktigaste. Nitrit bildas när det inte finns tillräckligt många nyttobakterier i filtret, för att bryta ner farliga ämnen i bajs och matrester och annan ruttnande materia.

        Teststickor är inte tillförlitliga!

        Nitritvärdet ska ligga på noll, därefter blir det giftigt för fiskarna och de kan få permanenta skador. Har du ett nitritvärde på över noll bör du göra några delvattenbyten på 20-30% några dagar i rad, och tillsätta "Nitrivec" (finns att köpa på flaska).

        Hur är det med syresättningen i vattnet? Att skalarerna håller till vid ytan och inte verkar må bra skulle kunna tyda på syrebrist. Det är viktigt att ha bra flöde på pumpen (och tillräckligt stort filter!), så att vattenytan rör på sig mycket.

        Lycka till!
        / Ebba

        Kommentar

        • Jens A.
          • March 2007
          • 5026

          #5
          Surfa in på fisksjukhuset jag har länkat till på min sida och se om du hittar något som påminner om det du har. Det kan vara vitaprick, svamp eller Columnaris, väldigt svårt att säga vilket.
          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            Hur stora är de vita områdena?
            Läs om Chilodonella.
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            Arbetssätt...