Är detta vitapricksjukan?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fridas
    • September 2007
    • 629

    Är detta vitapricksjukan?

    Har ett 54L kar där det bor 1 Platytjej, 1 Black mollyhona och en liten
    Ancistrustjej. I förrgår satte jag över en Platyhane från det stora karet
    till detta lilla på 54L. I dag ser jag att han har dessa prickar



    Några frågor:

    1. Visst är väl detta vitaprick?

    2. Kan han ha fått det för att han flyttade?

    3. Är det väldigt smittsamt?

    4. Jag har baktopur hemma, visst är det lika
    bra att sätta in det genast? Det finns väl
    inget annat man kan testa?


    Tack på förhand!
    ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    #2
    hejsan

    1. det är vitaprick sjukan.
    2. yes, han kan har fått det när han flyttade.
    3. det är smittsamt.
    4. baktopur hjälper tyvärr inte inte mot vitaprick, det hjälper bara mot fenröta och munsvamp. det som du ska ha heter costapur och det är mot vitaprick.




    här står det om de vanligaste sjukdomarna, bland annat vita prick.
    MVH macke_fisk

    Kommentar

    • Inka
      • July 2005
      • 1233

      #3
      1. Ser definitivt ut som vita prick.
      2. Stressen av att flytta kan ha utlöst sjukdomen.
      3. Det smittar rätt snabbt
      4. Vet inte om Baktopur hjälper. Costapur brukar man använda
      Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

      www.kvitter.n.nu

      Kommentar

      • Fridas
        • September 2007
        • 629

        #4
        Okej, på förpackningen är det en bild med vitaprick så jag trodde att det var till det. Men då ska jag fixa Costapur istället.

        Tusen tack för hjälpen!
        ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

        Kommentar

        • Intercepter
          • January 2006
          • 962

          #5
          själv alltid kört med jodfri salt och höjd temp

          Kommentar

          • matlo
            • May 2007
            • 295

            #6
            Ursprungligen postat av Intercepter
            själv alltid kört med jodfri salt och höjd temp
            samma här.
            Stora ciklider i stora akvarium, finns det bättre? :P

            Kommentar

            • Fridas
              • September 2007
              • 629

              #7
              Hur doserar man saltet då, dvs. hur mycket har man t.ex. till 100L vatten? och funkar det med Ectozonsalt?
              ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

              Kommentar

              • matlo
                • May 2007
                • 295

                #8
                jag vet inte vad ectozonsalt är :S? jag är inte så insatt i salter, men jag tycker du kan åka tilll affären (zooaffären) och köpa salt-vattens salt, med det doserar man iallafall 1dl på 100L. Sen är det andra ämnen, proteiner till olika slag också som är just till saltvatten. Men det skadar i ditt sötvattens akvarium. Men använd ectozonsaltet om du får reda på hur mycket man ska ha. Som sagt jag kan inte det. Läs på google!
                iallafall i dom påsarna jag köper så brukar det vara ett antal kilo salt i vilket jag behöver till mina akvarium. Vet inte vad din affär har för sortiment, men dom påsarna kostar runt 150-200kr dom räcker ju ett tag så jag klagar aldrig för priset

                200L = 2dl salt :P
                Senast redigerad av matlo; 16 December 2007, 13:02.
                Stora ciklider i stora akvarium, finns det bättre? :P

                Kommentar

                • toccata
                  • January 2004
                  • 1238

                  #9
                  Jag vill bara inflika att jag fick en platy som såg ut precis så där (men med fler vita prickar!) och det var såklart vita prick det också. Han blev hängig, och jag avlivade honom. Men han gick ändå med prickarna i karet säkert en vecka. Ingen annan fisk (av 18 stycken) blev smittad.. och då hade jag ändå 2 andra platy i karet, som inte mådde så bra sedan tidigare.. De blev inte smittade. detta var 6 månader sedan.

                  Alla säger att det smittar jättesnabbt, men jag ville bara säga att det behöver inte alltid vara så. Kan säkert bero på förhållandena i akvariet (pH, ämnen i vattnet, fiskarnas generella immunförsvar, med mera). Själv vill jag aldrig medicinera i akvariet, vågar inte.. Det bästa vore ju att ha ett karantänkar och medicinera där. Men är fisken hängig med fenor slickade intill kroppen, med mera, så har jag valt att avliva...

                  Sen var det så att platy inte trivdes med Växjös kranvatten, så jag undviker nu att ha platy helt.
                  / Ebba

                  Kommentar

                  • Fridas
                    • September 2007
                    • 629

                    #10
                    Har 4 fiskar i detta kar och började behandla i lördags. Då var det forfarande bara han som hade prickarna. Nu har de gått i medicinen i 3 dagar och han har blivit sämre (har fått mer än fyra gånger så mycket prickar), plus att även tjejerna nu också fått det.

                    Hur kan de andra få det under tiden man medicinerar, och hur kan han bli sämre? Är det dödligt?

                    Behandlar med Sera Costapur, 28 droppar (stod att det skulle vara 22 droppar till 40L) dag 1 och 3. Gav i lördags och idag på morgonen. Datumet på costapuren räcker tom. april 2010 så det kan ju knappast vara det.

                    Vill inte att de ska dö
                    ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

                    Kommentar

                    • toccata
                      • January 2004
                      • 1238

                      #11
                      Ja det är mycket dödligt, det är därför alla säger att man ska behandla så fort. Vet inte hur de andra kan ha fått under medicinering, troligen hade de redan sjukdomen i sig och fick sämre immunförsvar under medicineringen..

                      Trist att det smittat så fort
                      Håller tummarna för att de överlever!
                      / Ebba

                      Kommentar

                      • Fridas
                        • September 2007
                        • 629

                        #12
                        Jag vet inte om det är rent önsketänkande, men de ser lite bättre ut idag. Platyn har färre prickar och de andra tre kan jag inte se några prick på alls längre. De verkar pigga och glada och hannen har tom. lek med honan idag. Håller tummarna och hoppas att det ska gå bra. Tack för hjälpen allihopa!
                        ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

                        Kommentar

                        Arbetssätt...