Sjuk siamesisk algätare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maria_
    • March 2007
    • 2867

    Sjuk siamesisk algätare

    Idag när jag hälsade på mina fiskar upptäckte jag att min ena fisk var röd runt ryggfenan, eller mer i början av ryggfenan. På fenan satt även två små vita "trådar", en i det röda och en högre upp på fenan. Min första tanke var väl ankarmask, men jag har tittat på sådana bilder och det ser inte riktigt ut så. Jag tog i alla fall upp fisken, och jag tror att jag fick bort trådarna, men det var så små så det var väldigt svårt att se. Dessutom fann både jag och fisken situationen väldigt stressande, så det finns risk för att de sitter kvar och att deras försvinnande bara var önsketänkande från min sida. Det känns i alla fall väldigt obehagligt, alltihop. Nu undrar jag ju vad jag ska göra. Det röda området i början av fenan känns ju inte heller så kul. Ska jag saltbada? Eller ha i medicin?
    Med vänlig hälsning,
    hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.
  • maria_
    • March 2007
    • 2867

    #2
    Idag när jag kom till fiskarna hade två av de siamesiska algätarna fått vita nosar. Det ser ut som att det växer mögel eller något på dem, jätteäckligt är det. Fast det är inte luddigt.. Hur som helst, jag la ner alla tre siameserna i ett saltbad och hoppades att det skulle hjälpa, tvärt om så smittades den tredje nu med, och ingen blev bättre. Det här är så himla vidrigt. Vad kan det vara? Svamp tänkte jag, men då skulle väl saltet funkat? I djuraffären sa de att om saltet hjälper så försvinner symptomen direkt, så jag antar att det bara kommer ha blivit värre tills i morgon. Vad ska jag ta mig till?
    Med vänlig hälsning,
    hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      Om inte saltet funkar och det är svamp, så kan du ta till någon medicin, som FungiStop. Kolla dock efter en bakterieinfektion som heter Columnaris härinne och på JBL-fisksjukhuset också. Det är väldigt lätt att blanda ihop de båda.

      Azur har bra koll på vad man ska göra med Columnaris, har jag för mej.
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      Arbetssätt...