Akut hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • iHampus
    • October 2007
    • 5

    Akut hjälp!

    Är rätt ny här.. Mina fiskar dör en efter en... vet inte vad felet är... har startat om det 2 gånger nu, och har skaffat nya växter, och kokat stenarna. Har till och med köpt en ny pump...

    Nu har ett par malar dött, några stimfiskar..
  • _Lena_
    • June 2006
    • 1273

    #2
    Vad har de för symptom när de dör?

    Hur menar du med startar om det? Var det det nyligen du starade det första gången?

    Kommentar

    • iHampus
      • October 2007
      • 5

      #3
      När jag starta om det menar jag att jag tvättar all sand noga med bland annat salt, och sen använt biostart etc etc.

      Det e precis som dom dör på nätterna helt plötsligt ligger nån död. just nu har jag en fisk som bara står och simmar.

      Kommentar

      • EvaLeva
        • September 2007
        • 189

        #4
        vid nystart om ditt akvarie nu är nystartat så finns det endel att tänka på.

        att man inte sätter i förmånga fiskar i början utan börjar med kanske 2 fiskar

        eftersom nyttobakterierna i filtret inte finns så kan du tillsätta det , finns på flaska att köpa

        det bildas en massa nitrit av fiskbajsen som inte kan tas omhand av botten ännu för den inte kommit igång med sin balans än, dessutom så måste man mata mycket sparsamt kanske bara varanandag i början.För att förhindra att ev gammalt foder även det bildar nitrit.

        nitrit är giftigt för fiskar, vilekt är en av orsakerna varför dom kan dö när man startar ett akvarie.

        eftersom du städat lite för bra så är ditt kan nu som nytt och bör startas med försiktighet, inte köpa nya fiskar eller mata förmycket

        köp dig ett test för att kolla hur du har det med nitrithalten, hellst ett sk dropptest för det visar ett bättre resultat.

        har du nitrit så måste du byta vatten ca var dag kanske 30% tills du ser att nitrithalten sjunker till noll.

        tips är även att ha snabbväxande växter då dessa hjälper att förhindra algtillväxt bla

        det finns jätte bra trådar om hur man gör vid uppstart som har mycket bättre råd än jag kan ge dig, då jag själv är nybörjare än, vill dock bara försöka hjälpa dig lite.



        läs i denna tråden så finner du nog svaret på vad som ev felas

        lycka till och välkommen till akvarievärlden=)

        7eva

        Kommentar

        • _Lena_
          • June 2006
          • 1273

          #5
          Dvs dödar alla nyttobakterier...

          Men du svarar inte på hur nytt det var från början.

          Flämtar de vid ytan?
          Du har igång filtret på natten med god ytrörelse?

          Kommentar

          • macke_fisk
            • December 2005
            • 4442

            #6
            välkommen till zoopet

            det du nog har råkat ut för är nitrit, du har antagligen köpt för mycket fisk i början innan ens akvariet har börjat *mogna*, det du ska göra är att köp inte fler fiskar nu på ett bra tag, låt akvariet vara med pump och allt, man kan i djuraffären köpa goda bakterier på flaska (glömt vad det heter) och häll i vid varje vattenbyte du gör, det hjälper igång akvariet lite snabbare. och köp dig gärna ett dropptest som visar om du har någon nitrit eller inte. och om det visar sig att du har nitrit så ska du göra vattenbyte varje dag 25-30% tills nivåerna är nere på noll. du ska med mata väldigt sparsamt, helst ska de fiskarna äta upp maten innan så att det inte sjunker ner till bottnen.

            hur stort akvarium har du egentligen?
            MVH macke_fisk

            Kommentar

            • macke_fisk
              • December 2005
              • 4442

              #7
              Ursprungligen postat av EvaLeva
              vid nystart om ditt akvarie nu är nystartat så finns det endel att tänka på.

              att man inte sätter i förmånga fiskar i början utan börjar med kanske 2 fiskar

              eftersom nyttobakterierna i filtret inte finns så kan du tillsätta det , finns på flaska att köpa

              det bildas en massa nitrit av fiskbajsen som inte kan tas omhand av botten ännu för den inte kommit igång med sin balans än, dessutom så måste man mata mycket sparsamt kanske bara varanandag i början.För att förhindra att ev gammalt foder även det bildar nitrit.

              nitrit är giftigt för fiskar, vilekt är en av orsakerna varför dom kan dö när man startar ett akvarie.

              eftersom du städat lite för bra så är ditt kan nu som nytt och bör startas med försiktighet, inte köpa nya fiskar eller mata förmycket

              köp dig ett test för att kolla hur du har det med nitrithalten, hellst ett sk dropptest för det visar ett bättre resultat.

              har du nitrit så måste du byta vatten ca var dag kanske 30% tills du ser att nitrithalten sjunker till noll.

              tips är även att ha snabbväxande växter då dessa hjälper att förhindra algtillväxt bla

              det finns jätte bra trådar om hur man gör vid uppstart som har mycket bättre råd än jag kan ge dig, då jag själv är nybörjare än, vill dock bara försöka hjälpa dig lite.



              läs i denna tråden så finner du nog svaret på vad som ev felas

              lycka till och välkommen till akvarievärlden=)

              7eva
              tusan osså, du var före
              MVH macke_fisk

              Kommentar

              • iHampus
                • October 2007
                • 5

                #8
                kan ju vara det, men jag hade 2 dvärg gurammis och 1 kampfisk 2 veckor efter att jag hade gjort den där Biostarter 1 vecka innan. Sen köpte jag inte nästa fisk gäng för än 3 veckor senare.... Har haft ca: 2-3 veckors mellanrum när jag köpt fiskar...

                Kommentar

                • _Lena_
                  • June 2006
                  • 1273

                  #9
                  Det låter inte så illa. Hur länge sen var det du startade upp det första gången?
                  Hur har du skött det med vattenbyten och dylikt?

                  Kommentar

                  • iHampus
                    • October 2007
                    • 5

                    #10
                    Jag byttat vatten ca: 2/3 varje söndag varje vecka. har haft igång det nu 3-4 månader...

                    Kommentar

                    • _Lena_
                      • June 2006
                      • 1273

                      #11
                      Oj två tredjedelar är massor, du bör inte byta mer än en tredjedel. Gör du rent filtret? Slamsuger du?

                      Kommentar

                      • iHampus
                        • October 2007
                        • 5

                        #12
                        Jag plockar ner hela pumpen och sköljer av den och sen har jag en svamp jag tar på rutorna runt om. Hur menar du med Slamsuger?

                        Kommentar

                        • EvaLeva
                          • September 2007
                          • 189

                          #13
                          jag läser och lär...;-)

                          Kommentar

                          • macke_fisk
                            • December 2005
                            • 4442

                            #14
                            Ursprungligen postat av iHampus
                            Jag plockar ner hela pumpen och sköljer av den och sen har jag en svamp jag tar på rutorna runt om. Hur menar du med Slamsuger?

                            slamsuga= rota runt i bottnen med en hävert. du ska inte göra rent pumpen allt för ofta, gör bara rent den när du ser att cirkulationen minskar och gör rent filtret i en hink med akvarievatten så behåller du ganska många goda bakterier.
                            MVH macke_fisk

                            Kommentar

                            • _Lena_
                              • June 2006
                              • 1273

                              #15
                              Pumpen ska inte plockas ner och göras rent (plocka bort saker som fastnat på utsidan av insuget) förrän utsprutet har minskat mycket. För mycket rengöring av pumpen ger risk för nitritspikar.

                              Slamsuger gör man när man med en hävert suger upp skräp på bottenytan.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...