vit liten utväxt vid munnen på platy

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Julietta
    • October 2007
    • 101

vit liten utväxt vid munnen på platy

Hej,
    Upptäckte idag att min platyhane har fått en vit liten utväxt vid munnen. Någon som vet vad detta är? Har ju läst en del om vitaprick-sjukan, men som jag har förstått det får de massa prickar då. Den här står ut som en liten böld eller nåt. För övrigt verkar han må bra.

Någon som vet?

Se bild: http://www.facebook.com/photo.php?pi...9&id=636445739

/ Julia
    Senast redigerad av Julietta; 11 November 2007, 22:48.
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

Troligen någon liten skada, som det blivit svamp eller bakterier i. Ofta läker sådant ut av sig själv om bara fisken är frisk nog. En salttillsats i vattnet hjälper till i första hand. Om det inte försvinner, så får man behandla med antingen något anti-svampmedel eller ett antibakteriellt medel.
    Sök efter salt, svamp och bakterier härinne på forumet, så lär du hitta massor med saker.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

Kommentar

• Julietta
      • October 2007
      • 101

Ahh.. tack så mycket igen Jens
      Jo, jag sökte runt lite och antar att det är nån svamp. Ser lite fluffigare ut dag. Tur att det inte är så farligt iaf. Har tillsatt lite salt i vattnet. Får hoppas på att det går bort av sig själv. Vet du om det kan smitta?

Kommentar

• Julietta
        • October 2007
        • 101

Oj.. hittade detta! Tror du att det kan vara munsvamp? I så fall måste jag ju köpa ett karantänsakvarium bums..dvs imorgon...iihh...

"Mun"svamp" (bakteriell infektion orsakad av Flexibacter columnaris)
        Symptom: Gråvita bomullsliknande fläckar på huvud (speciellt vid munnen), kropp och fenor. Fläckarna övergår så småningom i platta bölder. Sjukdomen är mycket smittsam och kan på några dagar slå ut ett helt fiskbestånd.
        Åtgärd: Använd en akvariefiskmedicin som innehåller Nifurpirinol (Nitrofuradantin, Furazolidone), öka genomluftningen i akvariet. Tillsätt grovsalt. Isolera infekterade fiskar i ett karantänsakvarium och behandla dem. Låt dem aldrig gå kvar i huvudakvariet med friska fiskar."

Kommentar

• Jens A.
          • March 2007
          • 5026

Är det svamp, så brukar det räcka med att man tillsätter salt i akvariet. Det finns gott om trådar om det härinne, som jag sa. Om det är munsvamp eller inte kan inte jag avgöra, det är upp till dej.
          Gå gärna in på fisksjukhuset jag har länk till på min sida också, förresten.
          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

Kommentar

• Inka
            • July 2005
            • 1233

Ursprungligen postat av Julietta
            Oj.. hittade detta! Tror du att det kan vara munsvamp? I så fall måste jag ju köpa ett karantänsakvarium bums..dvs imorgon...iihh...

"Mun"svamp" (bakteriell infektion orsakad av Flexibacter columnaris)
            Symptom: Gråvita bomullsliknande fläckar på huvud (speciellt vid munnen), kropp och fenor. Fläckarna övergår så småningom i platta bölder. Sjukdomen är mycket smittsam och kan på några dagar slå ut ett helt fiskbestånd.
            Åtgärd: Använd en akvariefiskmedicin som innehåller Nifurpirinol (Nitrofuradantin, Furazolidone), öka genomluftningen i akvariet. Tillsätt grovsalt. Isolera infekterade fiskar i ett karantänsakvarium och behandla dem. Låt dem aldrig gå kvar i huvudakvariet med friska fiskar."
            Detta åkte mina fiskar på. Var som bara som lite vitt ludd vid munnen men sen började dom dö som flugor. Fick det med nyinköpta regnbågsfiskar. Inte kul alls. Hoppas att det inte är det din fisk fått. Håller tummarna.
            Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

www.kvitter.n.nu

Kommentar

• Azur
              • March 2003
              • 12946

Columnaris verkar ha varit mycket vanligt denna höst, massor med rapporter här på zoopet.

Detta är Columnaris på en av mina Apareiodon-tetror:

Det där är ett tidigt stadium, gör man ingenting äter bakterierna bort köttet på fiskens huvud så det blir stora sår, och så småningom sprider de sig in i själva fisken. När infektionen spridit sig i fisken blir den mycket svårare att bota. Så småningom angrips de inre organen, och fisken dör. Det är svårt att se på din bild hur långt sjukdomen gått - har fiskens läppar redan ruttnat bort skulle jag rekommendera att du avlivar den.

Beskrivningarna på nätet av Columnaris är ofta förvirrande pga att de blandar ihop olika svampangrepp med columnaris, som är en bakteriesjukdom (orsakad av flavobakterier). Det sägs t.ex. ofta att Columnaris-angrepp ser "trådiga" ut, som "bomull", vilket helt enkelt inte är sant - det är halvgenomskinligt vitt slem.

Behandling är med antibiotika. Jag testade peroxid och salt, vilket rekommenderas på många ställen på nätet, men det kunde inte på egen hand helt besegra sjukdomen. Med antibiotika försvann alla symptom inom ett dygn (fast man måste förstås köra hela kuren ändå, så inte sjukdomen kommer tillbaks).

Olika fiskarter får de "vita klumparna" på olika ställen på kroppen. Hos mina Corydoras startade det som en vit klump vid basen på ryggfenan (samma gällde för mina Sawbwa-barber), min indiska algätare fick det som en stor vit fläck vid stjärtfensbasen. Just vid nosen och vid basen på ryggfenan verkar dock vara vanliga platser för infektionen att börja.

Medicinen du behöver är nånting som är antingen bredspektrum eller effektivt mot gramnegativa bakterier.
              Senast redigerad av Azur; 16 November 2007, 15:29.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• Julietta
                • October 2007
                • 101

Supertack så mycket för alla era svar!

Jag har surfat runt i forumet och på nätet för att kunna ställa en diagnos, men inte kommit fram till något. Tror och hoppas dock på att det inte är Columnaris-angrepp. Utväxten ser inte slemmig ut, utan snarare vit och lite fluffig. Den sitter inte på läpparna, utan på hakan och har dessutom blivit något mindre nu. Jag har höjt temperaturen till ca 27 grader och hällt i 2-3 rågade tsk ektozonsalt var till varannan dag. Har inte satt honom i karatän, då jag inte har något annat akvarium och har haft sena kvällar på jobb och inte hunnit med att köpa. Tänkte inhandla ett i helgen oavsett. Har förstått att det kan vara bra att ha Platyn som har utväxten är väldigt pigg, de andra likaså.

Hur mycket salt bör jag hälla i tror ni?

Inka: Hur lång tid tog det innan de började dö eller verkade må dåligt? Min har ju haft detta i drygt en vecka nu, men verkar som sagt pigg och glad.

Kommentar

• Inka
                  • July 2005
                  • 1233

Mina såg ut som de hade något vitt och lite fluffigt på underläppen. Som lite skägg nästan. De hade ju det redan när de kom till mig och när jag såg det, någon dag efter så hastade jag iväg till butiken jag köpt dom från och sa att dom hade det, så både mina och butikens fick behandling. Vet ju inte hur länge dom haft det då men 4 av 6 fiskar dog inom några dagar.
                  Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

www.kvitter.n.nu

Kommentar

Arbetssätt...