Utstående ögon - Hjälp behövs

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Solid
    • August 2007
    • 734

Utstående ögon - Hjälp behövs

En av mina Palettciklider har ett rejält utstående öga,
    vilket heter Glosögon enligt mina akvarieböcker här hemma.
    För övrigt andas han mer flämtande än vanligt.

Jag har en gammal akvariebok som berättar att Glosögon orsakas av någon sorts mask, en annan nyare bok säger bakterier. Vad stämmer?
    Går det att bota?

Jag hade tänkt placera Paletthanen i ett enskilt akvarium på 10 L (har inget större) och försöka medicinera honom där om det går. Hemma har jag bara två olika mediciner och jag får inte köpa några fler bara för att rädda en fisk enligt mina föräldrar... Men om Glosögon orsakas av någon sorts bakterie så har jag en medicin som är mot bakteriella sjukdomar.

Någon som vet mer än jag om detta som kan hjälpa mig?
  • Solid
    • August 2007
    • 734

Jag håller nu på att koka lite björkkvistar + ett par små stenar till att inreda sjukakvariet med. Hur får man kvistarna att sjunka? Hur länge behöver man koka dem?

Kommentar

• alcar
      • April 2005
      • 1398

jag har råkat ut för samma problem och jag undrar åkså om det går och bota ?
      mvh alexander
      min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=516459

Kommentar

• Solid
        • August 2007
        • 734

Ursprungligen postat av alcar
        jag har råkat ut för samma problem och jag undrar åkså om det går och bota ?
        Jag är alltså inte ensam^^

Vad har du för glosögd fisk? En eller flera?

Kommentar

• Khulii-mannen
          • October 2007
          • 14

Symtomen "glosöga" kan orsakas av flera olika saker. Bakterier, mask, parasiter och svamp, men orsaken är oftast dålig vattenkvalité.

Om svamp är orsaken ska parakloro-phenoxethol vara verksamt.
          Om parasiter är orsaken finns inget bot så vitt jag vet.

Testa med att förbättra vattenkvaliteten, då detta är den vanligaste orsaken.
          Min hemsida.
          http://www.agersten.se

Kommentar

• Solid
            • August 2007
            • 734

Ursprungligen postat av Khulii-mannen
            Symtomen "glosöga" kan orsakas av flera olika saker. Bakterier, mask, parasiter och svamp, men orsaken är oftast dålig vattenkvalité.

Om svamp är orsaken ska parakloro-phenoxethol vara verksamt.
            Om parasiter är orsaken finns inget bot så vitt jag vet.

Testa med att förbättra vattenkvaliteten, då detta är den vanligaste orsaken.
            Ursäkta om frågan är dum; Hur ska jag göra för att förbättra vattenkvalitén?
            Ska jag istället låta den vara kvar i huvudakvariet och låta bli att medicinera?

Tack för infon

Kommentar

• Khulii-mannen
              • October 2007
              • 14

Isolera den drabbade fisken då det den är drabbad av ev. kan vara smittsamt. Svårt att säga på vilket sätt ni kan förbättra vattenkvaliteten utan att veta hur akvariet ser ut nu . Förbättra det som kan förbättras.

Sök lite på nätet om "exophthalmus" för mer info. Själv är jag inte mer insatt i ämnet än så tyvärr.

Lycka till!
              Min hemsida.
              http://www.agersten.se

Kommentar

• Solid
                • August 2007
                • 734

Ursprungligen postat av Khulii-mannen
                Isolera den drabbade fisken då det den är drabbad av ev. kan vara smittsamt. Svårt att säga på vilket sätt ni kan förbättra vattenkvaliteten utan att veta hur akvariet ser ut nu . Förbättra det som kan förbättras.

Sök lite på nätet om "exophthalmus" för mer info. Själv är jag inte mer insatt i ämnet än så tyvärr.

Lycka till!
                Okej, så han åker in i 10liters-burken snart i alla fall.

Fram till för två månader sedan har jag sysslat med grov fiskmissskötsel. Det är nu senaste månaderna jag skött om akvariet på riktigt med regelbunden matning 2 ggr/dag, 25% vattenbyte varje vecka och Pmdd. Förut har karet varit lite av en algsoppa men nu börjar samtiliga alger ge med sig och fiskarna mår trots allt bättre än någonsin... med lite undantag då.

Jag undrar lite om det kan bero på bottensubstratet, det är engelsk sjösten 5-8mm kornstorlek. All avföring och ev. matrester åker ju ner mellan gruskornen och blir liggande där, är det bättre att ha finkorningare grus?

Kommentar

• Solid
                  • August 2007
                  • 734

Nu är Paletten i sitt lilla sjuk-kar som är exklusivt (ironisk) inrett med björkkvistar och lite utspritt akvariegrus på botten. Den avancerade utrustningen består av en syresten (en sån där det kommer bubblor ur...), en termometer (från huvudakvariet) samt min skrivbordslampa som fungerar som ljus- och värmekälla (lampan lyser inte bara starkt utan blir också varm, håller temperaturen på ca 25 grader). Plastfolie fungerar som täckglas. Jag håller på att dosera i salt för att hjälpa min Palett, antingen så dör han eller överlever
                  - det får väl tiden utvisa...

Borde jag medicinera med medicinen som är mot bakteriella sjukdomar?
                  Eller ska jag bara låta honom gå i salthaltigt sjuk-kar och vänta?

Kommentar

• åheim
                    • April 2006
                    • 13197

Visar den inga symptom på att må dåligt utan bara att den har glosögon så skulle jag personligen låtit den gå kvar i huvudakvariet och gjort ett 30-40%igt vattenbyte och sedan saltat vattnet med 1dl grovsalt per hundra liter vatten och höjt temperaturen till 27-28 grader! har gjort så en gång med gott resultat...
                    Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Solid
                      • August 2007
                      • 734

Ursprungligen postat av åheim
                      Visar den inga symptom på att må dåligt utan bara att den har glosögon så skulle jag personligen låtit den gå kvar i huvudakvariet och gjort ett 30-40%igt vattenbyte och sedan saltat vattnet med 1dl grovsalt per hundra liter vatten och höjt temperaturen till 27-28 grader! har gjort så en gång med gott resultat...
                      Okej... fast den betedde sig inte helt normalt, flämtar en del och gömde sig mer än vanligt även när den gick i huvudakvariet.

Salt tillsatte jag i sjuk-karet igår, temperaturen ligger tyvärr bara på 24 grader då jag inte kan värma upp det på annat sätt än via belysningen...

Kommentar

• endymion
                        • October 2006
                        • 680

Sterazin under dubbla rekommenderade tiden har jag fått bort glosögon med.

Kommentar

• Mats Bryzell
                          • February 2007
                          • 18959

Här är en rätt bra sida;
                          JBL is your expert for aquaristics, pond & terraristics. Since 1960, JBL has maintained its reputation for high-quality products based on its own research.

Gå in på "online hospital"

Klicka på; "Diagnosis through pictures"

Sedan klicka på "identifiable on the body, skin and fins"

scrolla ner på sidan till du hittar en bild på en fisk som har samma/liknande symptom som din. Klicka på bilden och du får en analys av sjukdomen.

Vilken medicin som skall användas blir ju per automatik uppenbar p.g.a att det är en sida från JBL, men här hittar du ändå det mesta.

Det finns fler glosögonexempel på sidan! Lycka till!

Kommentar

• Solid
                            • August 2007
                            • 734

Jag får inte köpa medicin för mina föräldrar,
                            eftersom medicinen kostar mer än fisken som är sjuk...

För övrigt kan jag berätta att Paletten fortfarande lever, verkar inte som om han blivit märkbart sämre men inte bättre heller. Ska jag mata honom och hur mycket/med vad i så fall?
                            Senast redigerad av Solid; 04 November 2007, 11:13.

Kommentar

• Solid
                              • August 2007
                              • 734

Eftersom ingen verkar vilja säga mer just nu kan jag ju informera lite om fiskens tillstånd. Igår såg han vääldigt blek ut och låg intryckt under några av björkkvistarna mest hela dagen. Men idag så har han simmat runt lite grann och vissa stunder också haft en del färg, ögonen verkar dock inte ha förbättrats...

Idag har jag även haft i lite medicin, nämligen Myxazin som ska vara mot olika sjukdomar orsakade av bakterieangrepp. En chansning, men men, får väl se om han blir bättre eller sämre.

Eftersom jag inte har någon sorts filtrering så byter jag 1½ liter vatten varje dag (blandar i salt i allt vatten som tillsätts).

Om någon orkar, så får ni gärna svara på om jag borde mata honom?

Kommentar

Arbetssätt...