Axilur till fiskar emot tarmmask, hur?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    #76
    Ursprungligen postat av Knyttet
    Åh fy vad jobbigt!

    Men när det gäller häverten, kan du inte skaffa en sån där som man slipper suga i? Jag har såna som man liksom hållere ner i vattnet och pumpar upp och ner tills det blir sug. Gillar inte att suga själv så att man kan få vatten i munnen, blärk.
    Jag har haft akvarium så pass länge så jag har fått in snitsen.. I början blev det många kallsupar... Inga numera.. Däremot så är ju bara slangen torr första gången... Sen har jag försökt att torka av den och sedan spotta friskt i hinken.. Det står ju som sagt att medicinen inte bör vidröras... Ändå mindre få in i munnen kan tänkas...

    Fenrötan verkar hur som helst ge sig med enskilda medicinbad och lite salt i karet.. Sedan har jag bytt 30% 2 ggr på 1 vecka... Hoppas på Levamisole nu...
    Jag har kvar: 3 av 6 platy. ca 20 av 30 vuxna odlade endlers. 3 av 15 endlersynglingar. 0 av 2 Kakaduaciklider. 0 av 2 Fjärilsciklider. 0 av 3 kuhliålar. 0 av 9 neontetror.
    1
    av okänt antal rymlingsräkor. 1 onskefull eldstjärt och ett gäng endlersyngel..
    Flera av honorna är höggravida så sterila är de inte, bara den äldsta och grövst angripna, förut dominanta honan..

    Jag har sett mask på 3 st nu, äldsta honan som var värst angripen, och två ynglingar.
    Hoppet består och karet kryllar som sagt av nyfödda yngel.. Dock verkar det som att 30% vattenbyte inte var bra för yngel heller, jag har märkt det med räklingarna också... Riktigt små bebisar klarar inte så mycket som 30 % vattenbyte, hos mig..
    Senast redigerad av Katharina; 02 November 2007, 23:47.
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • Katharina
      • December 2006
      • 4045

      #77
      Ursprungligen postat av erikthur
      liksom lite av varje - artemia t ex (smakar salt)...
      det värsta jag haft i munnen var annars koncentrerad saltsyra.
      Minimal mängd dock - tänderna blev omedelbart alldeles sträva.
      Varför - jag höll på att mixtra med Upsalavattnet någon gång på 1980-talet.
      DONT DO THIS AT HOME
      Ha ha.. och varför skulle någon komma på tanken???
      Ha dé bäst... Tina

      Kommentar

      • lenis3
        • June 2004
        • 2254

        #78
        tråkigt med din fiskdöd. jag förlorade säkert 50-75 ancistrusyngel innan jag förstod vad som var fel och en fullvuxen ancistruspappa också

        din eldstjärt är säkert en riktigt seg en som inte slänger in handduken i första taget
        Min zoon
        Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

        Kommentar

        • Katharina
          • December 2006
          • 4045

          #79
          Ursprungligen postat av lenis3
          tråkigt med din fiskdöd. jag förlorade säkert 50-75 ancistrusyngel innan jag förstod vad som var fel och en fullvuxen ancistruspappa också

          din eldstjärt är säkert en riktigt seg en som inte slänger in handduken i första taget
          Ont krut förgås inte, säger de... Ja det är tråkigt och ibland känns det hopplöst, som när man har fångat upp någon som man tyckte extra mycket om och som är döende.. Men i mitt fall så är ju det viktigaste att de vuxna överlever, då kan man ju få nya ynglingar... De andra får jag helt enkelt ersätta och räkor har jag ju fullt av... Fångade ju in de flesta ur stora karet och proppade ner i lilla räkkaret, så det är trångt där nu...
          Ha dé bäst... Tina

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #80
            Ursprungligen postat av Katharina
            Ha ha.. och varför skulle någon komma på tanken???
            Med det gamla Uppsalavattnet behövdes ibland avancerade insatser för att bedriva lite mer avancerad akvaristik som t ex framtagning av surt mjukt vatten.
            Flabba på du bara...
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • Katharina
              • December 2006
              • 4045

              #81
              Ursprungligen postat av erikthur
              Med det gamla Uppsalavattnet behövdes ibland avancerade insatser för att bedriva lite mer avancerad akvaristik som t ex framtagning av surt mjukt vatten.
              Flabba på du bara...
              Jag skojade bara... Hmm jag måste nog börja och förtydliga det igen... Som sagt
              ( ) betyder att jag inte är så allvarlig...
              Dessutom var det faktiskt en ganska fånig kommentar.. Om någon kan använda så avancerade metoder så är de säkerligen på det klara med vilka försiktighetsåtgärder som behövs...

              Hmm, hur lyckades du få det i munnen?
              Ha dé bäst... Tina

              Kommentar

              • erikthur
                • March 2004
                • 9953

                #82
                Ursprungligen postat av Katharina
                Hmm, hur lyckades du få det i munnen?
                Hävertprincipen till pipetten och hävetertslangen var väl inte tillräcklig lång helt enkelt eller jag var aningen oaktsam eller förmodligen både och. Kom snabbt på att det var bättre att koppla hävertslangen till en spruta och låta ett vakumsug sköta det i framtiden.
                Om hur och varför vi höll på med sådana här övningar finns i alla fall några artiklar på min zoon.
                Killies is a lifetime passion

                Kommentar

                • Katharina
                  • December 2006
                  • 4045

                  #83
                  Vattenbyten..

                  Jaha.. Nu är det dags för nästa medicin. Levamisole. Alla fiskar verkar repa sig bra efter den dåliga vattenkvalitén och med fenröta som resultat. Jag har forfarande en del 2 veckors yngel som inte mår riktigt bra och jag misstänker det stora vattenbytet. Nu har jag nya yngel och fler yngel i magarna här så sterila är damerna inte ännu iaf. Den äldsta, största och först smittade honan är dock steril. 3 st har vi sett nya små maskstjärtar i rumpan på..

                  Före Levamisole ska jag byta 50% säger Azeah.

                  Om jag fyller mitt badkar med kallvatten och låter det stå något dygn utan luftbubblor, gör det någon skillnad/förbättring ??? Eller måste jag sätta i luft.. Har inga fler generatorer nämligen..

                  Tillägg. Jag lägger upp en egen tråd om detta. Det kan intressera alla, även dem som inte har parasiter. Vattenberedning är ju ett intressant ämne om man har akvarium..
                  Senast redigerad av Katharina; 04 November 2007, 12:31.
                  Ha dé bäst... Tina

                  Kommentar

                  • lenis3
                    • June 2004
                    • 2254

                    #84
                    varför ska du ha vattnet i badkaret?!
                    Min zoon
                    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                    Kommentar

                    • Katharina
                      • December 2006
                      • 4045

                      #85
                      Ursprungligen postat av lenis3
                      varför ska du ha vattnet i badkaret?!
                      För att få det fiskvänligt... Avdunsta metaller osv... Men då måste man ha luftbubblor på tror jag...

                      Nu har jag iaf hällt i Levamisole och mina odlade endlers har fått tillbaka sina färger över natten!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

                      Alla lever även om den äldsta, största och hårdast angripna honan fortfarande ser lite sliten ut... Om hon klarar sig så lär hon ha pensionerat sig från yngelfödande iaf... I övrigt ser alla friska och krya ut...

                      Tack Azeah för hjälpen.. Enligt Azeah ska jag kunna sätta in kol och byta lite vatten om 3 dagar.. Håll tummarna..
                      Ha dé bäst... Tina

                      Kommentar

                      • Inka
                        • July 2005
                        • 1233

                        #86
                        Håller tummarna för dig!

                        Min moster hade eländet i sina scalarer men det var dom och endast just dom som blev drabbade. Sen dess vågar hon inte ha scalarer. Hennes var de äldsta i akvariet och ett par.

                        Ett elände det där. Hoppas verkligen att det blir bra nu
                        Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                        www.kvitter.n.nu

                        Kommentar

                        • Azeah
                          • October 2005
                          • 266

                          #87
                          Var bara noga med att ta bort kolet i god tid innan andra behandlingen.

                          Kul att dom mår bra!!
                          1200L vatten och 1200L luft. Min Zoon

                          Kommentar

                          • EvaLeva
                            • September 2007
                            • 189

                            #88
                            JAg tänker på dig och dina äckelmaskar, hoppas att du har fått bukt på dom nu och att det har fungerat väl nu med den *sista* behandlingen.

                            ett litet ps jag hade inte guramibarn jag har zebra barn visade sig ;-)

                            hoppas du har en trevlig dag och fiskarna mår bra=)

                            /eva

                            Kommentar

                            • Katharina
                              • December 2006
                              • 4045

                              #89
                              Ursprungligen postat av EvaLeva
                              JAg tänker på dig och dina äckelmaskar, hoppas att du har fått bukt på dom nu och att det har fungerat väl nu med den *sista* behandlingen.

                              ett litet ps jag hade inte guramibarn jag har zebra barn visade sig ;-)

                              hoppas du har en trevlig dag och fiskarna mår bra=)

                              /eva
                              Ha ha.. Guud va roligt.. Du började tycka att de hade konstig kroppsform då eller??? Hur många har du kvar då??

                              Ja, maskarna verkar ha dött i fiskarna också den här gången.. Jag löste upp pulvret i ett glas och rörde om med sked, sedan la jag i en bit fryst artemia och så fick det dra i en halvtimme för att fiskarna verkligen skulle få i sig medicinen... Och som sagt, fiskarna färgade ut igen över en natt!! Helt otroligt.. och jag inbillade mig inte för alla i familjen hade sett det när vi pratade om det på kvällen... Det svarta hade blivit kolsvart igen och det oranga starkt orange igen..

                              Men även denna medicin går hårt åt vattenkvalitén.. Min karl glömde att stanna hos Janne igår och köpa ett filterhus och kol... Så jag åkte dit efter jobbet idag och nu på kvällen när jag kom hem så är alla fiskar jättedeppiga, karet såg gulgrönt ut och "typ syrefattigt" eller hur jag ska säga.. smådimmigt.. man ser att vattnet inte är bra..
                              Janne hade tanken att man skulle få bort medicinen redan efter 24 timmar för att på detta sätt skulle medicinen hinna göra sin nytta men inte hinna göra skada... Det tror jag kan vara en bra grej med Levamisole för det verkar som det hade en snabb effekt..

                              Jag skyndade mig och bytte ca 20 % (vågar inte mer för ynglen) och utrustade pumpen med kol... Jag har nu endast 15-20 yngel kvar och 10 av dem står vid ytan så de mår inte bra... Vi får se... En av de hårdast angripna honorna (hon hade t om en knöl på magen av mask), som tidigare visade tecken på fenröta, har nu svullna ögon.. Jag måste in och titta på ögonsjukdomar... Hua... Stackarna!!!
                              Vad tror ni om mer salt i det här läget???
                              Senast redigerad av Katharina; 08 November 2007, 20:12.
                              Ha dé bäst... Tina

                              Kommentar

                              • EvaLeva
                                • September 2007
                                • 189

                                #90
                                Hoppas verkligen att fiskarna överlever och att kolet gör nytta, hela denna tråd har vart väldigt lärorik.
                                Med mina ringa kunskaper så låter det som lite salt inte kan skada ialf.Men kemin kan ju säga annat förståss så det rä inget att lita på ;-)

                                jo mina yngel vart konstigt randiga guldiga och blå, sånna ser ju inte gurami ut tyckte jag.
                                DEssutom satt fenorna helt fel på dom för att kunna passa in, så jag kollade med dom vuxna fiskarnas fenor.Efter jag tog bilder så såg jag att nä detta ÄR ju zebra barn.
                                Men jag har fått fiskägg med posten så jag har 2 killi yngel med haha
                                Dom har troligen bantat beståndet med att äta dom.
                                Nu har jag *säkrat* 7 yngel i stora karet, resten går kvar i lilla ca 20 yngel plus killina.
                                Fiskarna är större än killinas munnar men vet inte om det hjälper för att dom skall överleva får se hur det går.

                                Akvarie världen är bra underlig ialf =)

                                /eva

                                Kommentar

                                Arbetssätt...