Axilur till fiskar emot tarmmask, hur?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lenis3
    • June 2004
    • 2254

    #31
    det var den artikeln jag menade! förut gick den att nå via svenska guppysällskapets hemsida.
    jag har också hört att medicinen täpper igen gälarna på fiskarna, men å andra sidan har jag sett en akvarieförening som medicinerade genom att blanda flubenol-pasta med räkmixen. fast fiskarna blev inte friska.

    du får nog hålla ordentig koll på firrarna, det borde ju synas på dom om gälarna täpps igen? jag har ingen aning, men gissar att det borde synas.

    en del bra bakterier bor i sanden och så länge du inte bytte en massa vatten samtidigt som filter-rengörinigen så är det nog lugnt.
    Min zoon
    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

    Kommentar

    • Katharina
      • December 2006
      • 4045

      #32
      Ursprungligen postat av lenis3
      det var den artikeln jag menade! förut gick den att nå via svenska guppysällskapets hemsida.
      jag har också hört att medicinen täpper igen gälarna på fiskarna, men å andra sidan har jag sett en akvarieförening som medicinerade genom att blanda flubenol-pasta med räkmixen. fast fiskarna blev inte friska.
      du får nog hålla ordentig koll på firrarna, det borde ju synas på dom om gälarna täpps igen? jag har ingen aning, men gissar att det borde synas.
      en del bra bakterier bor i sanden och så länge du inte bytte en massa vatten samtidigt som filter-rengörinigen så är det nog lugnt.
      Ha ha.. Jo, jag vet att det bor snälla bakterier i sanden, jag bara överdramatiserade det hela lite för att det var ju lite kul... Här får man panik som en 10 åring med sin första fisk...

      Jag tror inte att det syns om gälarna blir tilltäppta... Jag tror att man ser det på att de står och kippar vid ytan och är allmänt slöa... Nu verkar de piggare efter att pumpen kom igång ordentligt igen iaf..

      Såg precis att min Eldstjärt, som har blivit så attans elak, har huggit en av honorna vid gälen och att hon har ett sår där... Om han inte hade mask (har i o för sig inte sett några symtom på honom, ont krut, ni vet), så kunde jag ge bort honom eller lämna in honom till Zoo men nu får de stackars enldersguppyna stå ut med den elakingen också..
      Ha dé bäst... Tina

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #33
        Att pastan täpper till gälar förvånar mig inte - det är ju en mycket fet salva. Jag försökte kolla vad mixturen innehåller, och jag kan inte tänka mig att den täpper till några gälar.
        Däremot innehåller den en alkohol som förmodligen är giftig för fisken. Jag vet inte om det kan vara dödligt för dem, jag skulle gissa att den inte är det i de här koncentrationerna.

        Att dina fiskar mår dåligt kan vara pga alkoholen, eller det kan vara pga att de har tarmarna fulla av döda maskar.

        Axilur verkar direkt på masken, att den dödar snäckor, hydror, plattmaskar, och andra mjukkroppade organismer är en icke önskvärd sidoeffekt.

        Snäckor är inte mellanvärd åt Camallanus. Beroende på art och "variant" har Camallanus antingen direkt utveckling (dvs inga mellanvärdar alls, utan det smittar direkt mellan fiskarna), eller använder hoppkräftor (copepoder) som mellanvärd. Jag vet inte ifall just din "akvarie-camallanus" har mellanvärd. Vissa akvarie-populationer lär kunna använda bägge metoderna, beroende på ifall det finns hoppkräftor i miljön.

        Om det är en stam som har mellanvärd är det tänkbart det blir svårare att knäcka den - masklarverna kan mycket väl vara skyddade av hoppkräftornas skal, så endast de vuxna maskarna dödas av maskmedlet, och fiskarna återinfekteras då när de äter hoppkräftor. Jag vet inte heller hur länge ägg kan bli liggande i bottenlaget, väntande på att bli uppätna av en hoppkräfta. Kanske bara dagar, kanske åratals.

        Visar det sig att fisken gång på gång återinfekteras behöver du bryta Camallanus livscykel. Mitt förslag då vore att flytta fisken till ett oinrett akvarium utan växter (för att minimera risken att hoppkräftor finns kvar) och medicinera dem igen där - och riva det ursprungliga akvariet, kasta växterna, och tvätta sand och utrustning med klorin, låta allting torka helt torrt, och sen starta om.
        Det är nämligen tyvärr rätt svårt att döda kräftdjur, deras tjocka skal skyddar dem mot de flesta mediciner man som amatörakvarist kan få tag i.

        Någon föreslog DMSO. DMSO är en så kallad "bärarmolekyl", den kan penetrera hud och dra med sig andra kemikalier, kemikalier som på egen hand inte tar sig igenom hud. Den här egentligen mycket otrevliga egenskapen gör att jag misstänker att den inte får köpas & säljas hur som helst.

        Jag bör också säga att jag har ingen personlig erfarenhet av Camallanus, tackochlov. Jag har läst om masken, jag kan en hel del om rundmaskars och parasiters biologi, och har vänner vars besättningar drabbats, men har ännu aldrig haft några smittade fiskar själv.
        Mina råd baserar sig alltså på teori och andrahansuppgifter. Jag kan ha fel.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Katharina
          • December 2006
          • 4045

          #34
          Det finns inte i min värdsbild att du har fel.. Du är min guru..

          Nej, jag läste också att de kan föda levande larver... Så i såfall finns det inga ägg..

          Jag orkar nog inte stå och tvätta allt så där.. Då köper jag nytt.. Börjar att känna mig lite sugen på Tanganiyka eller Malawis igen så det är bäst att de överlever det här annars byter jag inriktning.. Räkorna är dock ett hinder.. Vill rymmas med dem i stora karet.. De blir så många om de går utan fisk..

          Man kan inte köra sanden i ugnen???

          Jag undrar när ynglen blir smittade, tänkte på den varianten också.. Att endast spara yngel.. Men i såfall måste jag ha dem i räkkaret och risken finns att Camacell finns där också eftersom jag har tagit vatten, smuts, inredning, sniglar osv från stora karet till de små...

          Tack för ditt utförliga inlägg...
          Ha dé bäst... Tina

          Kommentar

          • lenis3
            • June 2004
            • 2254

            #35
            jag köpte flubenolpulver, och detta skulle man lösa upp i sprit, jag upplevde inte att mina fiskar mådde dåligt av alkoholen, det var ju så liten mängd.

            du kanske kan kolla hur lutt har medicinerat sina fiskar? han skrev "tablettform" och den behandlingsmetoden verkar skilja sig från din eftersom du har alixuret blandat in i maten.

            (eldstjärtar är riktiga tyranner! min favvofisk Eldis eldstjärt blev hela 11 år)
            Min zoon
            Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

            Kommentar

            • Katharina
              • December 2006
              • 4045

              #36
              Ursprungligen postat av lenis3
              jag köpte flubenolpulver, och detta skulle man lösa upp i sprit, jag upplevde inte att mina fiskar mådde dåligt av alkoholen, det var ju så liten mängd.
              du kanske kan kolla hur lutt har medicinerat sina fiskar? han skrev "tablettform" och den behandlingsmetoden verkar skilja sig från din eftersom du har alixuret blandat in i maten.
              (eldstjärtar är riktiga tyranner! min favvofisk Eldis eldstjärt blev hela 11 år)
              Jag valde mixturen för att tabletterna inte gick att lösa i vatten. Det borde ge en sämre spridning i karet, tänkte jag... Azur bekräftade att mixturen troligen är bäst..

              De mår bra än så länge.. Det var för att pumpen slammade igen och satt lite lågt i karet de inte mådde bra.. Säkerligen försämras deras syreupptag av medicinen och då i synnerhet om den bildar en hinna på ytan...
              Jag gjorde rent pumpen och brassade på den så den sprutar upp en regäl våg över ytan så nu är det nästan svallvågor i karet... Efter det blev de pigga och glada... Möjligen att en av de riktigt gamla hannarna ser lite blek ut...

              Jag ser inga maskar i rumpan på fiskarna

              Nu är det dags för nästa medicinering, hua...

              Åhh.. Ett av småynglen håller på att utvecklas som den finast ungfisken som dog av masken.. Jättespännande att se vad det blir av den lilla killen... (Odlade endlers) Nu känns det iaf lite hoppfullt...
              Ha dé bäst... Tina

              Kommentar

              • erikthur
                • March 2004
                • 9953

                #37
                Ursprungligen postat av Azur
                Snäckor är inte mellanvärd åt Camallanus. Beroende på art och "variant" har Camallanus antingen direkt utveckling (dvs inga mellanvärdar alls, utan det smittar direkt mellan fiskarna), eller använder hoppkräftor (copepoder) som mellanvärd. Jag vet inte ifall just din "akvarie-camallanus" har mellanvärd. Vissa akvarie-populationer lär kunna använda bägge metoderna, beroende på ifall det finns hoppkräftor i miljön.
                Bara för att klargöra vad jag skrev så menade jag inte att snäckor är någon mellanvärd bara att de lär dö sakta av flubenol.
                De problem några av oss hade i Uppsala på 1980-talet skyllde vi på levande foder vi fångat här och där och mest misstänkt var då dammen i stadsskogen.
                Killies is a lifetime passion

                Kommentar

                • lenis3
                  • June 2004
                  • 2254

                  #38
                  tabletterna kan man mortla sönder och därefter lösa upp i sprit.

                  från smittotillfälle till synlig mask kan det ta tre månader, så bara för att du inte ser mask betyder det nödvändigtvis inte att fisken är frisk.. så att du vet.

                  Lena-Maria
                  Min zoon
                  Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                  Kommentar

                  • Katharina
                    • December 2006
                    • 4045

                    #39
                    Ursprungligen postat av lenis3
                    tabletterna kan man mortla sönder och därefter lösa upp i sprit.

                    från smittotillfälle till synlig mask kan det ta tre månader, så bara för att du inte ser mask betyder det nödvändigtvis inte att fisken är frisk.. så att du vet.

                    Lena-Maria
                    Varför ska jag hålla på med det när jag kan köpa mixtur???

                    Ja, jag vet.. Men om man medicinerar efter 2 veckor, samma kur så ska man ju kunna ta död på dem med... Problemet är väl om man har den typen av Camallanus som lägger ägg... Som Azur skrev att vissa sorter kan lägga ägg om det inte finns några mellanvärdar för larverna (lr vad de nu kallas) i karet!!!!

                    Jag säger ju att de måste vara aliens!!!
                    Ha dé bäst... Tina

                    Kommentar

                    • lenis3
                      • June 2004
                      • 2254

                      #40
                      mm skrev mest om tabletterna om nån läser denna tråd och inte kan få tag på alixur-mixen...håll oss uppdaterade
                      Min zoon
                      Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                      Kommentar

                      • Katharina
                        • December 2006
                        • 4045

                        #41
                        Ursprungligen postat av lenis3
                        mm skrev mest om tabletterna om nån läser denna tråd och inte kan få tag på alixur-mixen...håll oss uppdaterade
                        Om ett litet apoteket inte har mixturen hemma så kan de ta in den på några dagar... 5 ml gick till mitt 250 L kar x 3 ggr och upprepas efter 2 v = 30 ml för ett 250 L kar. Fanns 50 ml flaska som kostade runt hundringen.. Super.

                        Azur hade rätt som vanligt. Det fungerade jättebra med att ta en portion frysfoder. Vattnet spädde ut medicinen också så att det fördelades bättre i vattnet i stället för att sjunka till botten.. Hoppas bara att frysfodret suger upp medicinen ordentligt. Men enligt Azur hade det gett bäst testresultat..

                        Än så länge mår alla bra efter andra dosen. Yt-/vattencirkulationen verkar avgörande för hur de mår. Några av de svagaste står gärna vid ytan.

                        Tack för din hjälp och engagemang Lenis3, känns jättebra att få berätta om hur det går för folk som är intresserade.. På jobbet väntar de bara plågat på att man ska ha berättat klart...
                        Senast redigerad av Katharina; 22 October 2007, 21:41.
                        Ha dé bäst... Tina

                        Kommentar

                        • Guest

                          #42
                          Ursprungligen postat av Katharina
                          Jag valde mixturen för att tabletterna inte gick att lösa i vatten. Det borde ge en sämre spridning i karet, tänkte jag... Azur bekräftade att mixturen troligen är bäst..
                          Axiluren i tablettform skall krossas och sedan blandas med foder dvs du lägger inte i tabletten i karet.
                          Men nu använde du dig inte av tablettformen och jag kan säga dig att mina tabletter löstes iaf upp i vatten.

                          Kommentar

                          • Katharina
                            • December 2006
                            • 4045

                            #43
                            Ursprungligen postat av Lutt
                            Axiluren i tablettform skall krossas och sedan blandas med foder dvs du lägger inte i tabletten i karet.
                            Men nu använde du dig inte av tablettformen och jag kan säga dig att mina tabletter löstes iaf upp i vatten.
                            Jaha.. På Apoteket sa hon iaf att det stod i anvisningen att de inte är vattenlösliga och eftersom jag har (eller har haft?) mask i gruset också så vill jag ju att det som inte fiskarna hinner äta upp (ligger ju mat i där också) ska inte bara sjunka ner i klumpar utan spridas i vattnet...

                            Ja, ja.. Det verkar fungera så här långt.. Inga maskar iaf... Du upprepade aldrig din kur va??? Hade du ordentlig spridning på masken?? Såg du dem hänga ut ur fisken???
                            Ha dé bäst... Tina

                            Kommentar

                            • Guest

                              #44
                              Ursprungligen postat av Katharina
                              Ja, ja.. Det verkar fungera så här långt.. Inga maskar iaf... Du upprepade aldrig din kur va??? Hade du ordentlig spridning på masken?? Såg du dem hänga ut ur fisken???
                              Japp det var så jag upptäckte dom.

                              Jag upprepade varje dag i två veckor. Ja de maskarna som fanns i gruset brydde jag mig inte om utan det var honorna jag ville åt, jag tror nog att maskarna i gruset dog rätt snabbt de också.

                              Kommentar

                              • Katharina
                                • December 2006
                                • 4045

                                #45
                                Ursprungligen postat av Lutt
                                Japp det var så jag upptäckte dom.

                                Jag upprepade varje dag i två veckor. Ja de maskarna som fanns i gruset brydde jag mig inte om utan det var honorna jag ville åt, jag tror nog att maskarna i gruset dog rätt snabbt de också.
                                Åhh.. Mitt hopp lever... Bytte du vatten emellan??? Tycker lite synd om dem... Körde du med 200 mg till 100 L???

                                Jag ska köra sista kuren idag och det gick jättebra igår.. Pumpen är alltså avgörande för att de ska må bra...
                                Senast redigerad av Katharina; 23 October 2007, 16:57.
                                Ha dé bäst... Tina

                                Kommentar

                                Arbetssätt...