Guppyhane som simmar "snett"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Angelica W
    • September 2007
    • 7

    Guppyhane som simmar "snett"

    Den ena av mina guppykillar simmar snett (och gör konstiga snurrar), och verkar vara väldigt hängig... Igår mådde han toppen, simmade och åt som vanligt. Det ser ut som att han har gälarna öppna samt att det verkar vara något konstigt med ryggfenan (svårt att se, ser ut som något vitt). Vet inte riktigt vad jag ska söka på här i forumet och artiklarna om sjukdomar ger mej inte några ledtrådar.

    Hittills har jag kollat nitrit, råstirrat på de andra 3 fiskarna och oroat mej. Ynglen verkar må bra och allt ser ut som vanligt i karet. Har bara haft firrarna i 9 dagar, och det har gått jättebra innan
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det är sånt man kan få räkna med när man köper fisk, och det låter tyvärr som om fisken sjunger på den sista versen. Guppy är ganska känsliga då de ofta odlas hårt och lätt kan bli sjuka.
    Om du har en misstanke på om det vita kan vara svamp, kan du salta upp vattnet med 0,5 dl salt/100 liter vatten till att börja med.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Angelica W
      • September 2007
      • 7

      #3
      Tack för svaret! Jo, någon timme efter att jag skrev inlägget så var fisken död... Blev såklart jätteledsen, eftersom han var en av mina första fiskar.

      Har idag kollat noga på de tre som är kvar, och de två honorna ser ut att ha början till något svampliknande äckel. Hanen och alla yngel verkar må bra än så länge. Får försöka med att tillsätta salt och se om det blir någon skillnad.

      Mätte nitrit och ph idag igen för säkerhets skull och värdena var som de har varit hela tiden (bra, alltså). Konstigt, eftersom jag råkade övermata när ynglen kom. Var rädd att de skulle svälta ihjäl... Kan det ha varit det som utlöste det här lilla problemet kanske?

      Tillägg: Är inte 0,5 dl salt per 100 liter lite mycket? Läste mer om svamp nyss här på zoopet, och där stod det 5 ml salt/100 liter vatten? Börjar med den lilla mängden utifall.
      Senast redigerad av Angelica W; 13 October 2007, 14:01.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Tack för svaret! Jo, någon timme efter att jag skrev inlägget så var fisken död... Blev såklart jätteledsen, eftersom han var en av mina första fiskar.
        Det var tråkigt att höra, men som sagt kanske lite väntat.

        Har idag kollat noga på de tre som är kvar, och de två honorna ser ut att ha början till något svampliknande äckel. Hanen och alla yngel verkar må bra än så länge. Får försöka med att tillsätta salt och se om det blir någon skillnad.
        Gör det och blir det ingen bättring får man nog försöka ta reda på vad det är de lider av, om det inte är svamp. En bild skulle inte sitta fel då.

        Mätte nitrit och ph idag igen för säkerhets skull och värdena var som de har varit hela tiden (bra, alltså). Konstigt, eftersom jag råkade övermata när ynglen kom. Var rädd att de skulle svälta ihjäl... Kan det ha varit det som utlöste det här lilla problemet kanske?
        Tveksamt, då skulle det mer vara nitrit i vattnet som skulle vara det akuta.

        Tillägg: Är inte 0,5 dl salt per 100 liter lite mycket? Läste mer om svamp nyss här på zoopet, och där stod det 5 ml salt/100 liter vatten? Börjar med den lilla mängden utifall.
        När jag saltar mot svamp kör jag 1 dl salt/100 liter vatten. 5 ml är lite som en fis i rymden och kommer inte att göra någon större verkan om det är svamp.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Angelica W
          • September 2007
          • 7

          #5
          Läste ditt inlägg sent igår kväll, skrev inget svar då eftersom jag höll på att somna framför datorn. Tillsatte iaf mera salt, och idag ser det lite bättre ut på fiskarna. Alla simmar som de ska, är nyfikna och sugna på mat (inte alls ovanligt). Om det var något allvarligt skulle de kanske vara mer passiva?
          Avvaktar ett tag till, blir det en försämring ska jag försöka ta en bild och posta här. Tack för hjälpen också!

          Kommentar

          • Angelica W
            • September 2007
            • 7

            #6
            Uppdatering: Tråkigt nog så har ytterligare en fisk drabbats av samma som den första. Det enda som syntes utanpå var att gälarna öppnade sej och såg röda ut, samt att sidfenorna klistrade ihop sej. Magen såg liksom platt ut, inte alls som innan. Det nya var att hon hade vit avföring (vet inte om de andra har det, de bajsar inte hela tiden). Antar att det verkligen behövs någon sorts medicin nu, men vet ju inte vad jag ska medicinera mot! Ska förstås fråga i djuraffären imorgon, men tar gärna emot råd härifrån i alla fall.

            Ursäkta nybörjarstuket på frågorna, läste på innan fiskarna flyttade in men känner mej ändå helt oförberedd. Kan fiskarna ha varit sjuka redan i affären? Vad ska jag göra för att hålla dem friska i framtiden? Vattenvärdena har varit bra och jag har matat sparsamt (förutom när yngeln damp ner) så begriper inte alls vad som har hänt...

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Ta med dig en burk med akvarievatten så affären kan kolla lite olika vattenvärden åt dig och hör vad de har för idéer om det.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              Arbetssätt...