Goldisar sjuka!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • felsteg
    • April 2007
    • 3

    Goldisar sjuka!!

    Förra veckan köpte jag fem gold och fem rödzebror, dom såg friska ut då förutom att ena golden verkade vara en aning mager men när jag studerade kroppsformen på den arten så verkade dom ha lite insjunkande mage.

    Med tiden så har två av goldisarna som ser ut att vara hannar (har svårt att se när dom är så små), utvecklat svarta lodräta linjer på kroppen, ganska markant medans den gula färgen avtagit något. Dom fiskarna ligger mest ner på sanden eller mot en sten. Dom är slöa när maten tas fram men äter litegrann. Ger dom tropicals flingfoder Vitality & color två gånger om dagen i små mängder. Alla andra fiskar mår jättebra.

    Har inte mätt ph eller nitrat men dom kippar inte efter andan eller har konstiga beteenden i övrigt och tempraturen ligger på 26 grader. Karet är 376 liter och har två växter syresten och en Eheim pump typ 2013.

    Ska jag sätta dessa två sjuka i karantän och försöka bota det eller göra lidandet kort?
  • felsteg
    • April 2007
    • 3

    #2
    P

    Okej, jag kollade vidare på vad detta kan bero på och dom kan få en sotigt intryck och ränder ifall dom inte trivs eller känner sig unerlägsna... hoppas att det bara beror på det

    Kommentar

    • Nils Holmström
      • November 2004
      • 2195

      #3
      de svarta ränderna har inget direkt med sjukdom att göra, byta färg gör de lite beroende på ljusförhållande, stress (som du skrev) osv. Jag har en hane som är rätt liten och inte alls dominant och han ser ut som en sotare. Har även en eller två som ligger ner på sanden emellanåt, tror inte det nödvändigtvis behöver vara ett tecken på sjukdom. I allmänhet så är malawiciklider rätt tuffa, och även om de är sjuka behöver det inte vara livshotande.

      MEN, slutar de äta alternativt äter men spottar ut, får trådliknande avföring, eller simmar konstigt och börjar dö en efter en, då har du med största sannoliket fått bukvattensot och då är det medicinering som gäller.
      222 liter Malawi

      Kommentar

      • NightDemon
        • February 2007
        • 15

        #4
        en av min auratusar har fått trådliknande avföring, men är pigg och äter, väldigt aktiv, kan det endå bero på b.v.sot?

        Kommentar

        • Nils Holmström
          • November 2004
          • 2195

          #5
          Ursprungligen postat av NightDemon
          en av min auratusar har fått trådliknande avföring, men är pigg och äter, väldigt aktiv, kan det endå bero på b.v.sot?
          Ja, det kan det.
          222 liter Malawi

          Kommentar

          Arbetssätt...