Gråvit-grummliga ögon...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Agnez
    • February 2007
    • 337

    Gråvit-grummliga ögon...

    ...på segelfensmolly. Kom ganska plötsligt, började "flämta" och stjärtfenan har dragit ihop sig och är inte lika "utspänd" som tidigare. Gjorde vattenbyte igår Ca 35 % men det var inte förrens idag jag såg de grummliga ögonen. Hon är ganska avmagrad mot tidigare också då hon var den största av alla.
    Läste nåt om svamp ellert bakterier men alla de andra är ju som vanligt. Smittar detta tro? Läste om JBL Furanol men är lite restriktiv mot att använda såna preparat när de andra verkar friska. Please...hjälp. vad ska jag göra?
    Agnez
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Det finns en bakterie som ger en grå hinna på ögonen brukar gå över med 27-28 grader temp och 0,2% salt.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • endymion
      • October 2006
      • 680

      #3
      Troligtvis Costia, Waterlifes Protozin skulle jag föreslå som medicin

      Kommentar

      • Healena
        • May 2006
        • 1440

        #4
        Ursprungligen postat av Agnez
        ...Läste om JBL Furanol men är lite restriktiv mot att använda såna preparat när de andra verkar friska. Please...hjälp. vad ska jag göra?
        Behandla i separat karantänakvarium.

        Använder du nämnda Furanol, kan du även intensivbada fisken i t.ex en vanlig hink. Hög medicinkoncentration - kort tid - har för mig det är 1/2 - 1 timme det gäller. Det står i instruktionerna exakt hur man gör. Jag fick bukt med fenröta med nämnda medicin & intensivbad. Men den är ju emot de flesta bakteriella infektioner så det borde kunna funka.
        Senast redigerad av Healena; 10 October 2007, 07:10.
        Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
        // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

        Kommentar

        • Agnez
          • February 2007
          • 337

          #5
          Tack för svaren!
          Ska testa med intensivbad med furanol, bara dom har det hemma i djuraffären.
          Kan tyvärr inte ha i salt då jag har pansar malar annars hade ju kanske det varit lättas att testa först.
          Agnez

          Kommentar

          Arbetssätt...