Molly Dalmatin hane, sjuk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • radera
    • October 2004
    • 33

    Molly Dalmatin hane, sjuk?

    Har i akvariet sammanlagt 6 molly dalmatiner, 2 hanar och 4 honor.

    Den ena av hanarna var idag mycket slö och såg nästintill livlös ut.
    Han låg under pumpen och tryckte. De andra fiskarna är livliga osv och verkar inte var något fel på dessa.

    Men som sagt en hane är väldigt slö och det ser ut som om han har blivigt lite större runt huvudet och att han är vit inne i gälarna, precis som om det är ngn tjockare beläggning/slem eller liknande där? Ser även ut som att han får anstränga sig för att andas till coh från, ser tungt ut för han att andas.
    Någon som vet vad detta kan vara och hur jag får bort det?
    radera
  • åheim
    • April 2006
    • 13135

    #2
    tyvärr är det många ggr svårt att bota sina fiskar om det gått långt i sjukdomen och din molly har nog inte så mycket hopp... Att du tycker att huvudet ser uppsvullet ut beror nog på att den magrat av och då ger intrycket av ett större huvud! Den kan ha fått ett flagellatangrepp i tarmen som gör att den magrat samt kan vara flera olika bakterieangrepp som gjort fisken dålig och därmed ljusa/vita gälar. jag tycker du ska avliva den för säkerhets skull för att hindra eventuell smitta! Vid avlivning brukar jag ta fisken i håven och kvick slå den i badkarskanten eller tvättstället, en snabb och smärtfri avlivning!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    Arbetssätt...