Varför dör mina Regnbågsfiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • svea
    • February 2005
    • 2476

    Varför dör mina Regnbågsfiskar?

    Jag har regnbågsfiskar -Melanotaenia praecox.
    Tyvärr verkar de känsliga, 3-4 st har dött sen jag skaffade dem för ca 1 år sen.
    2 har fått röda bölder och 2 har svällt upp och dött hastigt.

    Jag tycker jag har rätta förhållanden enligt artbeskrivningen, men det funkar inte.
    Har ni nåt tips, nån teori? Tacksam för lite råd.

    Mina bilder
    Min zoon
  • colinthecorgi
    • August 2007
    • 14

    #2
    Standardfrågor

    Hej;

    Jag är tyvärr ingen expert på fisksjukdomar, men efter att ha läst andra inlägg i detta forum kan jag ge dig följande tips:
    Om du vill få svar fortare och bättre, lägg då till information om hela akvariet, vilka djur som bor där, temperatur, vattenvärden, hur ofta du byter vatten osv (kolla andra trådar under "sjukdomar"). Då kommer snart tungviktarna in med sina synpunkter och idéer, annars förbrukar du bara ett antal dagar med att svara på frågor om vatenkvalitet och vattenbytesfrekvens mm innan tråden "kommer till kritan" så att säga.

    Kommentar

    • svea
      • February 2005
      • 2476

      #3
      Ser att detta är ditt första inlägg här. Så välkommen hit till Zoopet.
      Min fråga riktade sej mer till dem som håller regnbågsfiskar, jag hoppas att de vet.
      Vattenbyten sker var 8-9 dag. Inga andra fiskar är dåliga.

      Mina bilder
      Min zoon

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av svea
        Ser att detta är ditt första inlägg här. Så välkommen hit till Zoopet.
        Min fråga riktade sej mer till dem som håller regnbågsfiskar, jag hoppas att de vet.
        Vattenbyten sker var 8-9 dag. Inga andra fiskar är dåliga.
        Lika fullt så behövs alla fakta som är nödvändiga att veta för att någon skall kunna ge ett svar.
        Själv svarar jag nästan aldrig på sjukdomsfrågor efterom det nästan inte går att ställa diagnos i ett forum. Om man ända skall försöka så är det nödvändigt att veta alla fakta.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Klinten
          • July 2007
          • 1313

          #5
          Ursprungligen postat av svea
          Jag har regnbågsfiskar -Melanotaenia praecox.
          Tyvärr verkar de känsliga, 3-4 st har dött sen jag skaffade dem för ca 1 år sen.
          2 har fått röda bölder och 2 har svällt upp och dött hastigt.

          Jag tycker jag har rätta förhållanden enligt artbeskrivningen, men det funkar inte.
          Har ni nåt tips, nån teori? Tacksam för lite råd.
          - Jag kan tyvärr inte bidra med någon diagnos eller förklara varför dina regnbågsfiskar dör. Däremot kan jag berätta att jag själv har regnbågsfiskar (bl a Bedotia madagascariensis) i mitt sällskapsakvarium och har inte tänkt så speciellt mycket på vilken typ av biotop de föredrar. Det jag kan säga är att de mår alldeles utmärkt.

          Med detta inlägg vill jag bara peka på att om mina fiskar klarar sig så bra borde detta innebära att denna art inte är speciellt svår
          * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

          Kommentar

          • Jens A.
            • March 2007
            • 5026

            #6
            Bölder och hastigt uppsvällnande låter som en intern bakterieinfektion. I normala fall skall fiskarnas immunsystem ta hand om detta, men ibland så havererar det. Du säger att du har bra vattenvärden, så troligen är det inte det.
            Återstår då något annat...som om du bytt foder nyligen? Matar du med röda mygg, så är det en sannolik källa.

            Det kan också vara så, att de helt enkelt är gamla?
            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

            Kommentar

            • svea
              • February 2005
              • 2476

              #7
              OK då. Jag ska redogöra för akvariet.
              200 liter, varit igång drygt ett år. Fiskar: regnbågarna, boliansk fjärilsciklid, pansarmalar, skalarer, röd fantomtetra, 2 st siamesisk algägare, 3 amanos.

              Många växter, grottor, rötter, stenar. 2 st filter, Fluval 4 samt Fluval 2. Byter som sagt vatten var 8-9 dag. 26-27 grader. Mater inte med röda mygg, däremot med svarta och med räkmix, mysis. Flingfoder (några olika) tablett som jag trycker fast på rutan.
              Mätte nyligen nitrit och nitrat. Helt godkända värden. Fiskarna kom i från början vid start, men jag har kompletterar 2-3 gånger när de dött.
              Har jag glömt ngt?

              Mina bilder
              Min zoon

              Kommentar

              • svea
                • February 2005
                • 2476

                #8
                Är det nån som med ledning av ovanstående förhållanden kan ge en förklaring?
                Och tips om vad jag bör ändra. Ph är 7,6, det glömde jag berätta. Testerna är dropptester, ej sticka.

                Mina bilder
                Min zoon

                Kommentar

                • miaz
                  • March 2007
                  • 171

                  #9
                  Har tyvärr inte heller några tips men följer med spänning denna tråd eftersom jag har samma erfarenhet. 420 liter med bl a praktbotia, gul fjäril, Kongotetra. Alla andra fiskar mår bra, vattenvärdena ok men praecox dog en efter en redan ett par månader efter inköpet. Först gick de 4 hanarna åt i rask takt, sedan 2 av de 4 honorna.
                  Nu har jag 2 honor kvar som ser ut att må hur bra som helst.

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    @Svea: Är det bara just regnbågarna som drabbas, eller har andra fiskar dött också?
                    Jag håller f.ö. med föregående talare om att det troligen, men inte säkert, är nån form av bakterieinfektion.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • svea
                      • February 2005
                      • 2476

                      #11
                      Någon enstaka pansarmal. Och ett 2-3 skalarer, varav den ena fick en skada med svamp som följd. De 2 andra dog några dar efter inköpet, antagligen dålig kvalitet, jag fick ersättning av butiken. De skalarer jag har nu är hur fina som helst och friska.

                      miaz: hur såg dina regnbågar ut när de var sjuka? Känner du igen symptomen som mina hade?

                      Mina bilder
                      Min zoon

                      Kommentar

                      • Flundran
                        • October 2006
                        • 74

                        #12
                        Jag har sett något liknande på en av mina neon regnbågar, detta var kanske 1månad efter jag fått hem den från butik / Jag satte denna i ett eget litet karantänkar lungt och mörkt matade och bytte vatten lite oftare / efter 2 veckors kärlek så försvann alltihop (Svullnaden hängde med ett tag ca 1vecka till men hade minskat mycket under dom 2veckorna )/ Under den tid jag har haft mina regnbågar så har jag blivit lite förvånad över hur tåliga dom ändå är, jag har haft stora temperatur svägningar samt annat krångel då jag varit borta en tid (foder automaten har funkat så dom fått mat iallafall) men men , det ända dom visat på är något blekare färger annars lika pigga och nyfikna som vanligt.

                        Kommentar

                        • lenis3
                          • June 2004
                          • 2254

                          #13
                          mina sebrafiskar hade bölder förut och jag tror orsaken var dåligt vatten (bakterieinfektion...) jag behandlade med små te-pås-liknande påsar man hängde i akvariet.

                          hur är cirkulationen?
                          Min zoon
                          Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                          Kommentar

                          • miaz
                            • March 2007
                            • 171

                            #14
                            Oj vad dålig jag har varit på att kolla tråden. Här kommer ett svar, om än sent. Såg inget konstigt på mina regnbågar annat än att de stod nära ytan och inte var intresserade av mat ett par dagar innan de dog. Man ser inga bölder eller liknande.
                            Nu är alla borta, även de två sista honorna har dött. Resten av karet mår bra.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...