Rund mage hos ancistrus

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anna_mvb
    • September 2007
    • 436

Rund mage hos ancistrus

Min ancistrus hanens mage ser ut som en boll. Är han sjuk? Akvariet har jag startat för drygt en månad sedan och vattenvärde är okej. Lite för mycket nitrat, ligger på 100-150. Har kollat i zooaffären. Det kan bero på roten som jag har lagt i efteråt. Men den köpte jag hos dem så det skulle vara väl förberedd för akvariebruk, eller hur?

Malen var mycket glad i roten men nu ligger den bara på botten eller hänger på värmaren. Först trodde jag att han har ätit för mycket men nu börjar jag blir oroligt. Han äter inget och bara flämtar. Börjar blir så rund att hans mun når inte botten när han ligger där.

Är det bukvattensot? Jag läste om alla möjliga sjukdomar men det är så svårt för nybörjare att fatta vad det kan vara. Har inte sätt några symptom på andra fiskar. Mina svärdbärare fått bebisar! Kan det vara farligt för dem?

Oroligt nybörjare
    Anna
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

Låter mycket skumt. Jag tycker att du ska isolera honom i en hink där du också lägger ner lite stenar så att han kan gömma sig. Använd vatten från akvariet och någon liten pump eller bubbelsten.
    Blir han inte bättre inom ett par dagar kan det vara bukvattensot. Oftast är det inte så mycket att göra åt det, men man kan försöka med något anti-bakteriellt medel.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

Kommentar

• icejoy
      • August 2006
      • 593

Hade precis samma problem med min ancistrus som tyvärr för någon timme sen fick lämna detta livet. H*n flöt runt med strömmen, men var inte död så jag hjälpte till på traven.

Kommentar

• Anna_mvb
        • September 2007
        • 436

Oj, nu blir jag ännumer ledsen.

I affären sa tyckte dem med att det var skumt då ancistrus bör ej få bukvattensot. De trodde att et kan bero på stress (ny akvariet, flytt) och jag bör öka temperaturen lite gran.

Men nu ligger den i egen liten burk. Med stenar och liten pump. Gömde sig direkt men nu tittar den fram igen.

Skall jag medicinera honom på en gång? Blir jag tvungen att göra det i hela akvariet med om mer fiskar uppvissar symptom?

Nu stirrar jag på mina resterande fiskar, letar efter fel och undrar hur det skall gå för dem. Och jag som tänkte köpa ett par till i vecka.

/Anna

Kommentar

• Jens A.
          • March 2007
          • 5026

Ursprungligen postat av Anna_mvb
          Oj, nu blir jag ännumer ledsen.

I affären sa tyckte dem med att det var skumt då ancistrus bör ej få bukvattensot. De trodde att et kan bero på stress (ny akvariet, flytt) och jag bör öka temperaturen lite gran.

Men nu ligger den i egen liten burk. Med stenar och liten pump. Gömde sig direkt men nu tittar den fram igen.

Skall jag medicinera honom på en gång? Blir jag tvungen att göra det i hela akvariet med om mer fiskar uppvissar symptom?

Nu stirrar jag på mina resterande fiskar, letar efter fel och undrar hur det skall gå för dem. Och jag som tänkte köpa ett par till i vecka.

/Anna
          Låt den vara för sig själv i ett par dagar och stressa ner sig innan du medicinerar. Mata inget så länge den är i där.

Om de andra fiskarna börjar bli sjuka så är det nog dags för medicin, ja. Men man får se vad som händer innan man målar f-n på väggen.

Kommentar

• Anna_mvb
            • September 2007
            • 436

Tack, lugnar ner mig och väntar...

Hoppas att inga fler symptom dyker upp

Kommentar

• ansjo
              • November 2005
              • 29967

Jag vill inte strö mer salt i såret, men risken att den dör är ganska stor. Det kan vara tarmproblem som malar kan få och med förstoppning som följd.
              Oftast när de får problem med tarmarna brukar de magra av och bli nästan ihåliga i magen och de fiskarna är mer eller mindre omöjliga att rädda om det inte upptäcks i tid.
              Hoppas att din klarar av pärsen så du får njuta av hans sällskap i många år framöver!
              /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Anna_mvb
                • September 2007
                • 436

honan sjuk med?

Tyvärr, dog den i natt.

Hans tjejkompis ser må bra men nu hänger det långa strängar från henne. Jag har aldrig sett dem bajsa förut och nu är jag lite oroligt. Det är liksom en lång, mycket lång vit tråd med några mörka punkter i. Är det tarmen som kommer ut? Hon äter ju normalt.

En av mina tre siamesiska algätare blev konstig med. Han är grå inte blank och fin som vanligt. Hans ögon blev gråa med. Han bara ligger på bladet, gör en sväng och hänger på samma blad igen. Hans två kompisar ligger under på botten och kastar sig inte på maten som dem gjorde tidigare. Har jag råkat ut för svamp? Eller bakterier?

Igår tog jag vatten till butiken och allt var okej utom nitratvärdet som ligger nästan på 100.

Det var inga symptom på fiskarna igår, allt upptäckte jag i morse.

Vad kan jag göra?

Kommentar

• ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

Den långa tråden som kommer ut låter som inälvsmask.
                  Det finns medicin mot detta att köpa i affär, men jag vet inte om malar klarar av den medicinen. Jag har medicinerat mina diskus mot inälvsmask och det var ingen mal som dog då iaf.
                  /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• classekoi
                    • March 2007
                    • 325

Salt

prova med salt kan vara att njurarna strejkar och salt hjälper till att dra ut vätskan 0,5% dvs 0,5 kg/100l vatten bara att köra!!!!!

Kommentar

• Jens A.
                      • March 2007
                      • 5026

Ursprungligen postat av Anna_mvb
                      Tyvärr, dog den i natt.

Hans tjejkompis ser må bra men nu hänger det långa strängar från henne. Jag har aldrig sett dem bajsa förut och nu är jag lite oroligt. Det är liksom en lång, mycket lång vit tråd med några mörka punkter i. Är det tarmen som kommer ut? Hon äter ju normalt.

En av mina tre siamesiska algätare blev konstig med. Han är grå inte blank och fin som vanligt. Hans ögon blev gråa med. Han bara ligger på bladet, gör en sväng och hänger på samma blad igen. Hans två kompisar ligger under på botten och kastar sig inte på maten som dem gjorde tidigare. Har jag råkat ut för svamp? Eller bakterier?

Igår tog jag vatten till butiken och allt var okej utom nitratvärdet som ligger nästan på 100.

Det var inga symptom på fiskarna igår, allt upptäckte jag i morse.

Vad kan jag göra?
                      Så höga nitratvärden skall man helst undvika. Hur som helst så bör du byta vatten.

Kommentar

• Anna_mvb
                        • September 2007
                        • 436

Ancistrus honan och den grå siamesisk algätare sitter i sitt eget akvarium med salt och skall sätta i gång med bactopur direckt. Det har de rekommenderat i butiken då det verkar vara bukvattensot.

Två andra siamesier hittade jag döda i morse. Och en pansarmal. Nu har jag kvar ett par svärdbärare + några bebisar, två metallpansarmalar och 8 sebrafiskar.
                        4 fiskar är döda, 2 sitter i "sjukhuset". Inte så bra början

Vatten har jag bytt, ca 50 %, gjort rent filter och tillsat nitrivec. Snart kommer nog roten ut ur akvariet (nitat värden var mkt låga innan jag la den i). Nitrat ligger nu på 50. Akvariet har varit i gång snart i två månader och då är jag lite oroligt hur mycket jag får röra till.

Men nu får jag vänta och se hur det går med de andra. Växterna i alla fall växer och mår bra.

Kommentar

• Anna_mvb
                          • September 2007
                          • 436

vita prickar

De isolerade fiskarna dog med.
                          Bukvattensot sa de i affären efter att de har kollat på fiskarna.
                          Nu är det väl att vänta att nån mer får det, men inte än.

I torsdags upptäckte vi i stället vita prickar på mamma-fisken.
                          8 små svärbärare simmar glada bland växterna och hon är tjock i gen.
                          Fått protozin som bör hjälpa direkt sa dem.

Nitrat värde ligger fortfarande högt men nu närmare 25.
                          Det var mycket skitit vatten i filtern. De små bajsar rätt mycket.

Nu hoppas jag att de klarar sig från denna sjukdom.
                          Jag läste nu några inlägg och ser att man måste behandla 2-3 gånger at blir av med den. Men medicinflaskan är stor så det bör räcka.

Skall jag behandla 2 gånger även om jag ser inga prickar? Eller är det onödigt? Farlig?

Kommentar

• ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

Du bör behandla minst 2 ggr, även om du inte ser några prickar längre så att det säkert är borta.
                            Det var inte roligt att de fiskarna dog med, men jag undrar hur du har det i karet?
                            Hur stort är det och vad har du för pump?

Att det har varit igång 2 månader hjälper inte nu när du medicinerar, utan en del mediciner slår ut bakterier, såväl goda som onda och då blir det som att börja om på nytt igen så håll koll på nitriten i karet.
                            /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Anna_mvb
                              • September 2007
                              • 436

Det är 250 l med ytterfilter fluval305
                              Just nu har jag även gammal innerfilter fluval3+.
                              Det har de rekommenderat i butiken då jag har ökat temperaturen (pga syre?)

Nitrit ligger på 0, det är nitrat som ororar mig hela tiden. Den var så högt som 100. Jag bytte vatten men samtidigt förstår att det är inte så bra vid ett nystartat akvarium.

Jag har börjat med små söta fiskar för att allt skall fungera bra. Jag vill gärna ha några skalare senare.

Kommentar

Arbetssätt...