Döingar&Medicinering - när byta vatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • knaperstekt
    • August 2007
    • 77

    Döingar&Medicinering - när byta vatten?

    Hej!
    Det är så att jag har/har haft vita prick i akvariet. Jag har medicinerad med Protozin. Tre fiskar har dött sedan jag började medicinera i fredags. Igår dog en zebrafisk (enligt min broder & fader så Såg den frisk ut, inga trasiga fenor eller så) och idag när jag kom hem vid tolv-ett så låg mina två guppyhanar uppe vid ytan och såg HEMSKA ut; fenorna hade börjat falla bort, ögonen var helt dimmiga, dom var fläckiga och den ena hade svartnat. När jag tog upp dem i håven och la dem i en påse så föll fenorna av helt, dom ruttnade licksom sönder. Äckligt äckligt.
    Jag gjorde ett stickprov i vattnet - vattenvärdena var ok, men jag tog ändå ett vattenprov till djuraffären där jag köpte fiskarna för en vecka sedan. De bekräftade att mitt vatten var okej med dropprover. Dock så fick jag reda på att affären inte har sina fiskar i karantän och guppysarna var ganska nyinkomna, tror jag, så de kan ju varit sjuka när jag köpte de?

    Akvariet är på ca. 40L. Har en fluval1-pump, doppvärmade, några växter, en mangroverot, grus, stenar & en syresten för syns skull.
    Fiskarna som är kvar är nu en zebrafisk, 3 segelfensmollys, en liten ancistrusmal, en liten eldstjärt & 2 platys (jag vet att karet är lite för litet för t.ex. eldstjärten, de ska få flytta till ett 100L i jul).

    Jag skulle väldigt gärna vilja göra ett vattenbyte nu när fiskar har dött, men sista medicineringsdagen är på torsdag och jag hörde nånstans att man inte ska byta vatten när man medicinerar?

    Det blev lite mycket text nu kanske men jag ville få med alla fakta.
    Frågorna är 2:
    - När ska jag byta vatten & hur mycket?
    - Vad kan guppysarna ha dött av?
  • eriahl
    • April 2004
    • 5681

    #2
    Jag skulle bytt ca1/3 av vattnet eftersom fiskarna varit så slemmiga. Sen fortsatt med medicinen som vanligt. Att guppysarna dog kan bero på att nya till affären sen flytt igen som blivit för jobbigt för dom. Inte nystartat akvarium förresten?
    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

    Kommentar

    • knaperstekt
      • August 2007
      • 77

      #3
      Mjaa...två-tre månader gammalt är det. Jag ska köra ett vattenbyte nu. Eldstjärten håller också på att dö. ARGH jag fattar inte vad jag gör för fel? Allting stämmer enligt vattentester & jag matar måttligt osv osv.

      Kommentar

      • knaperstekt
        • August 2007
        • 77

        #4
        Ska jag tillsätta lite bakteriekultur?

        Eldstjärten dog. Vattenbyte gjort.

        Kommentar

        Arbetssätt...