Vita,tunna maskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • saltbiff
    • December 2006
    • 607

    Vita,tunna maskar?

    Hjälp! Kan någon hjälpa mig? Såg nu att min ena regnbågsfisk har drabbats av det jag fruktar mest Massa äckliga maskar! Har haft denna sjukdomen en gång för flera år sedan och då var den jättesvår att bli av med! Det ser ut som att det sitter massa små,vita tunna trådar mellan fjällen på fisken. Vad är detta och hur ska det behandlas?? Jag har kollat noga på de andra fiskarna och en så länge så ser jag inget på dem.. Tog ur den sjuka regnbågen och ska göra ett stort vattenbyte snart... Hjälp är ju livrädd om mina malar ju!

    5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve
  • eriahl
    • April 2004
    • 5681

    #2
    Är det kanske Lernae du menar?
    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Det bör vara Ankarmask (Lernaea) ja.

      Tyvärr något svårbehandlad sjukdom, pga att det inte egentligen är en mask utan ett kräftdjur. Det finns mediciner, men jag har dålig koll på vilka som fungerar bra.
      Prata med din zooaffär.

      JBL (tillverkare av fiskmedicin, så de rekommenderar förstås bara sina egna mediciner) har detta att säga om lernaea: http://www.jbl.de/onlinehospitaluk/p...ickedPic=011_d
      Dvs saltbad, mekaniskt bortplockande av masken, och behandling med Furanol för at undvika infektioner i såren där masken satt.

      (Jag hade hoppats kunna länka till Pandoras Aquarium, en betydligt större databas över fisksjukdomar, men den verkar vara nere, och Wikipedia hade ingenting vettigt att säga heller.)
      Senast redigerad av Azur; 25 September 2007, 11:00.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Sjukdoms länkar http://www.kramforskoi.com/lankar.htm#Sjukdomar
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • saltbiff
          • December 2006
          • 607

          #5
          Tack hörrni! Men jag undrar om det är Lernae? De trådar jag ser ser inte alls ut så där...de är mycket mindre! Nu har jag kollat noga på mina nya regnbågar och det verkar vara de som är smittade..faan! Om det hjälper något så kan jag säga att i svåra fall så ser fisken "hårig ut" Håren/trådarna är mycket tunna,1-2 mm långa och sitter på ögon,fenor och mellan fjällen.. Är det någon form av hudparasit tro? Behandlar bågarna med sånt grönt medel nu..

          5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Är de så små skulle det kunna vara hudmask, trematoder (Gyrodactylus el. liknande). I så fall biter nog malakitgrönt (vilket gissningsvis är vad ditt "gröna medel" är), de är mycket lättare att bekämpa än ankarmask.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • saltbiff
              • December 2006
              • 607

              #7
              Alla utom en regnbåge dog Tålde de inte medlet eller vad hände...de började liksom "slemma". Tetra general tonic är det jag hade och det ska ju täcka det mesta väl... Usch vad tråkigt när de dör

              5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

              Kommentar

              • eriahl
                • April 2004
                • 5681

                #8
                Inte kul. Man vill ju oxå veta vad det var om liknande problem dyker upp igen om inte annat
                "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                Kommentar

                • saltbiff
                  • December 2006
                  • 607

                  #9
                  Om länken funkar så ser det ut såhär på fisken.. http://www.cf.ac.uk/biosi/research/b...pics/king3.jpg

                  5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

                  Kommentar

                  Arbetssätt...