Medecinering...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • EvaLeva
    • September 2007
    • 189

    Medecinering...

    Enligt förpackningen så har lillponken fått sina 5 dagar meducin..

    men han ser inte riktigt botad ut, har mörkare fält kvar på den längsgående bukfenan (vet inte va den heter)

    skall jag ialf sluta helt med medecinen eller skall jag ge han några dagar till ca 2 el 3?

    Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!


    så ser han ut,bilden är från igår
    men man ser inte riktigt hur underfenan ser ut men stjärtfenan är ju helt borta *snyft*

    fast han är otroligt pigg trots han ser ut på det där viset, han äter bra med

    när han kryat på sig skall han få gå i lillpölen tills han vuxigt till sig lite, får nog höja tempen och mata 3 ggr /dag å se om det hjälper han=)

    han har sällskap av 3 sebror, han vart lite orolig när han var ensam

    borde nog köpa nån fin mygglarvs mat nu när han vart så duktig, men zoo handlarn hade bara röda myggor =(
    och han har aldrig hört talas om att man kan få allergi eller sånt av det..

    jag vill inte få allergi och chansa när han vart dålig har jag ingen lust med,
    den zoohandlarn säger att internet information är värdelös och alla råd man får är bara trams ;-)

    nog om det... medecinen va det hur skall jag göra vad säger ni?
    /eva

    ps lappen med info om medecinen säger bara att vitapricksjuka skall medecineras till symtomen är borta... men han har ju fenröta som det tydligen hjälper mot med ds
  • Healena
    • May 2006
    • 1440

    #2
    Ibland behöver man upprepa medicineringen. Gör vattenbyte först.
    Vad använder du för medicin? Någon med nipurfurinol (ujj..reservation för ev. stavfel ) som verksam substans?
    Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
    // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

    Kommentar

    • EvaLeva
      • September 2007
      • 189

      #3
      han får en som heter ... nu ska vi se mes stavningen här myxazin

      det skall inte skada växter och filter, kanske borde han gå i en mindra balja ändå fast då blir det utan pump...=/ för han blir så stressad när han är helt ensam
      dom andra stackarna får ju medecin fast dom inte behöver...

      /eva

      Kommentar

      • EvaLeva
        • September 2007
        • 189

        #4
        asch glömde ju de verksamma ämnena... här kommer dom;
        hmmm hittar inga alls mend et får absolut inte användas med 2 andra sorter det gör infon klart ialf..
        dom skriver hur man doserar för säker 10 andra saker som inte har med inehållet i just dena flaska att göra...
        men verksamma ämnen det hittar man inte...

        blir galen på dom som gör desa lappar....

        Kommentar

        • eriahl
          • April 2004
          • 5681

          #5
          Protozin brukar man ha mot vita prick från Waterlife. Myxazin mot tex fenröta ska man köra med tills symptomen är borta/minskar. Att flytta den till ett eget vore nog en bra idé.
          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

          Kommentar

          • Healena
            • May 2006
            • 1440

            #6
            Jag fick bukt med fenröta på kampfisk genom intensivbad med medicinen furanol. Fisken fick gå i stark medicindos under kort tid (c.a 1 tim) en gång om dagen i karantänbalja. Man kan göra så med den medicinen - det står i instruktionerna.

            Kan vara ett alternativ om du känner du ej vill medicinera hela akvariet längre.
            Senast redigerad av Healena; 25 September 2007, 18:17.
            Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
            // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

            Kommentar

            • EvaLeva
              • September 2007
              • 189

              #7
              Har lyckats få bort fenrötan helt och det växer ut nya fenor överallt =)

              så medecineringen var lyckad, tog lite mer tid kanske men fungerade.
              Medecinerande med myxazin hela tiden.

              /eva

              Kommentar

              • elinj
                • July 2007
                • 1100

                #8
                ursäkta att jag hoppar in, har problem med fenröta, det har blivit stort, har haft fisken i en balja under en halvtimma med ett medel som heter bactopur direct, men det vill inte ge med sig: fisken i sig själv verkar vara pigg äter som den ska..
                Det är en guppy.
                ( kanske fel ställe att skriva detta på, men jag tänkte ni skrev ju om fenröta så tänkte jag passa på att skriva om mitt problem )

                Vad ska jag göra?

                Kommentar

                Arbetssätt...