mal simmar på sidan och dör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nils_sverker
    • June 2007
    • 395

    mal simmar på sidan och dör

    En av mina fina mosaikcorydoras blev bara tre veckor i mitt kar. Pigg i morse, under eftermiddagen började den simma upp och ner, snurra runt medan den simmade, stå nere på botten i långa stunder, simma långsamt på rätt köl och rätt vad det var välta omkull och simma en bit på sidan eller upp och ner. Till sist dog den. ALlt inom loppet av några timmar.

    Andra symptom: kanske var den vitare än de andra mosaikerna, nästan kritvit (förutom det svarta mönstret). Kanske hade den också "rosiga kinder" som min dotter uttryckte det - rödare kring kinderna/gälarna, eller också var det bara kontrasten mot den vita hyn i övrgit som gjorde att det såg så ut. Andningen - svårt att säga något om. Fjäll, fenor, mun, ögon och annat - normalt.

    Jag överlever att den här dog, men jag vill ju inte att det sprider sig till hans/hennes kompisar.

    Har inte testat nitrithalt eller något annat, men alla andra fiskar i karet (rosentetra, mosaikgurami, mosaikcorydoras) verkar må utmärkt och beter sig som vanligt. Har skött vattenbyten exemplariskt.

    Glad för all hjälp!
    Senast redigerad av nils_sverker; 23 September 2007, 18:31.
  • Healena
    • May 2006
    • 1440

    #2
    Ursprungligen postat av nils_sverker
    Har inte testat nitrithalt eller något annat, men alla andra fiskar i karet (rosentetra, mosaikgurami, mosaikcorydoras) verkar må utmärkt och beter sig som vanligt. Har skött vattenbyten exemplariskt.
    Glad för all hjälp!
    - Ta du och testa vattenvärdena, och framför allt nitriten.
    Hur länge har akvariet varit igång?
    Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
    // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

    Kommentar

    • toccata
      • January 2004
      • 1238

      #3
      Mina vattenvärden var perfekta, men min pansarmal dog på exakt samma vis en gång för länge sedan, när jag hade matat honom med röda mygglarver.. Så om du också har gjort det kan det ha varit något med dessa.
      / Ebba

      Kommentar

      • nils_sverker
        • June 2007
        • 395

        #4
        Inget knas med vattnet, inga mygglarver och alla andra lever och har hälsan vad det ser ut som. Mysko.

        Kommentar

        Arbetssätt...