Mina slöjstjärtar bara dör.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lugas
    • May 2007
    • 33

    #16
    Loelle: Min pump har ett tvådelat filter och jag gör bara rent ett av dem åt gången. Jag uttrycker mig korkat, det är det minsta man kan säga. Men mitt vatten håller en bra kvalitét, annars hade jag inte varit så dum att jag anklagat någon annan och framför allt inte skapat en tråd.

    Annaica: Jag köpte ett dopptest i butik och det har ju inte visat något tecken på dålig kvalitét. Och jag trodde att den tog hand om lite annat än alger (inte avföring eller sådant) men det var väl foderrester som fick representera den andra halvan.

    Jag ska iaf sluta med slöjstjärtar och satsa på mindre fiskar som är mer anpassade för mindre akvarier. Hade jag vetat att slöjstjärtar mådde SÅ dåligt i akvarier under 100l så hade jag aldrig köpt fler. Jag känner mig mer eller mindre som ett svin nu.

    Kommentar

    • Knyttet
      • December 2006
      • 646

      #17
      Lugas:

      Du är långt ifrån ensam om att göra lite fel i början. Det gläder mig att du ska skaffa andra fiskar som är mer lämpade för ditt akvarium

      Foderrester tror jag absolut att malar stoppar i sig.
      min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

      Kommentar

      • Lugas
        • May 2007
        • 33

        #18
        Nu har jag ytterligare ett problem. Mina 2 kvarvarande slöjstjärtar har legat i ett medicinerat kar i lite mer än 1 vecka nu där vattnet bytats 3ggr och medicinerats om. De är pigga och på hugget när det vankas mat, de vilar lite ibland (det enda slöa med dem). Men en av dem har som tunna, tunna röda linjer på ett par av fenorna och jag vägrar släppa ut dem därifrån förrän de är borta.

        Vad kan dessa linjerna vara samt bero på? Och är det vanligt att slöjstjärtar ibland tappar lite färg? Knut har nämligen blivit av med lite av sitt blanka silveraktiga fjäll och jag är livrädd att han kanske har blivit sjuk på annat vis.

        Kommentar

        • Annaica
          • February 2006
          • 1177

          #19
          Slöjstjärtar byter färg när de växter... Vad de röda linjerna vet jag inte vad det kan vara... men kanske byter den färg?
          Räkbiten


          Kommentar

          • Lugas
            • May 2007
            • 33

            #20
            Byter färg? Kan de verkligen göra det? =D De röda linjerna har iaf blivit fler nu. Lite orolig är man allt. Jag vill ju ha ner dem i det vanliga akvariet så snabbt som möjligt igen. Känns synd att ha dem isolerade, men har man inget val så har man inget val.

            Kommentar

            • Annaica
              • February 2006
              • 1177

              #21
              en vän till mig köpte en slöjstjärt som var vit, svart och orange. Nu är den helt vit förutom en röd fläck på huvudet. Så ja, de kan byta färg.
              Räkbiten


              Kommentar

              • eriahl
                • April 2004
                • 5681

                #22
                Medicinakvariet är det nystartat? Strecken kan bero på tex amoniak/nitrit
                "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                Kommentar

                • Lugas
                  • May 2007
                  • 33

                  #23
                  Ursprungligen postat av eriahl
                  Medicinakvariet är det nystartat? Strecken kan bero på tex amoniak/nitrit
                  Jag startade det förra fredagen och är inne på den tredje kuren. Tycker att det borde ha gett resultat vid det här laget.

                  Kommentar

                  • Nils Holmström
                    • November 2004
                    • 2195

                    #24
                    Om de röda strecken beror på ammoniak/nitrit i medecinakvariet spelar det ingen roll hur mycket du medicinerar, skadan orsakas då av att medecinakvariet inte har några nyttiga bakterier som bryter ner nitrit, risken finns alltså att fisken tar mer skada av att du håller den i ett nystartat akvarium. hur ser "medecinakvariet" ut? hur stort? filter? cirkulation? byter du vatten?
                    222 liter Malawi

                    Kommentar

                    • Lugas
                      • May 2007
                      • 33

                      #25
                      Ursprungligen postat av Nils Holmström
                      Om de röda strecken beror på ammoniak/nitrit i medecinakvariet spelar det ingen roll hur mycket du medicinerar, skadan orsakas då av att medecinakvariet inte har några nyttiga bakterier som bryter ner nitrit, risken finns alltså att fisken tar mer skada av att du håller den i ett nystartat akvarium. hur ser "medecinakvariet" ut? hur stort? filter? cirkulation? byter du vatten?
                      Medicinakvariet är faktiskt inte direkt någon jag ä stolt över om man säger så. Knappa 20 liter stort. Alldeles för lite, jag vet. Men iom att jag inte kan ha dem någon annanstans så fick jag göra något jag faktiskt vet är fel. Antingen det eller att låta dem dö då de var märkbart försvagade av sjukdomen.

                      Jag har ingen möjlighet att ha en pump i det då jag inte hittar någon som är tillräckligt liten så jag får istället göra karet rent från skit och byta hälften av vattnet 2ggr i veckan.

                      Nu mår ju fiskarna skitbra (med det menar jag att de är sjukdomsfria, pigga och alerta) men jag vill ha dem över till det stora akvariet.

                      Kommentar

                      • birgitta-lundin
                        • January 2006
                        • 114

                        #26
                        Ny lag säger att man inte får ha mindre akvaie än 40 liter

                        Kommentar

                        • Nils Holmström
                          • November 2004
                          • 2195

                          #27
                          Har du ingen pump i akvariet och du har två slöjstjärtar i det, tror jag att du måste byta vatten oftare än 2 ggr per veckan. Du borde slamsuga varje dag och byta vatten.

                          Hur stort är det "stora" akvariet, om man får fråga?
                          222 liter Malawi

                          Kommentar

                          • larsr
                            • August 2007
                            • 28

                            #28
                            Ursprungligen postat av LinneaHYLK
                            160:- är ingenting.

                            Vissa djuraffärer har ju garanti på sina fiskar. Så om du kommer in med den döda/sjuka fisken så kan du få pengar tillbaka eller en ny fisk. På annat vis kommer du inte kunna bli ersatt för din enorma förlust.

                            .
                            Där jag köpte mina fiskar hade de livstids garanti

                            What a pleasure
                            Whar a joy
                            I was here
                            Before Kilroy

                            Kommentar

                            • Lugas
                              • May 2007
                              • 33

                              #29
                              Ursprungligen postat av Nils Holmström
                              Har du ingen pump i akvariet och du har två slöjstjärtar i det, tror jag att du måste byta vatten oftare än 2 ggr per veckan. Du borde slamsuga varje dag och byta vatten.

                              Hur stort är det "stora" akvariet, om man får fråga?
                              Det "stora" är ju egentligen inte heller stort om man ser på vilka fiskar jag har. 50 liter är det. Hade det inte varit för mina tetror så hade det nog varit det som medicinerats istället.

                              Kommentar

                              • Lugas
                                • May 2007
                                • 33

                                #30
                                Ursprungligen postat av birgitta-lundin
                                Ny lag säger att man inte får ha mindre akvaie än 40 liter
                                Tack gud för den lagen. Nu har jag ju själv detta lilla på 20l, men det är ju bara tillfälligt under sjuktiden. Men man ser ju lite här och där samt hör hur folk har sina fiskar i små burkar och skålar som kanske inte är mer än 10 liter.

                                Jag märkte ju själv hur snabbt jag blev mån om hur både jag och andra behandlade fiskar när akvariet kom in i bilden. Jag har blivit blödig =)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...