Slapp platy.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hedde73
    • February 2007
    • 91

    Slapp platy.

    Hej.

    En av mina platy, håller sig mest ganska stilla vid botten o rör sig inte mer än nödvändigt. När det vanskas mat så simmar den dock upp till ytan o äter, för att sedan simma ner till botten o ligga där.
    Jag tyker at den ser lite svullen ut o samtidigt ser an att alla fjällen på kroppen står ut så att säga. Inga andra fiskar verkar påverkade.

    Är det någon som känner igen symptomen eller har någon aning om vad det kan vara?

    /hedde
  • hedde73
    • February 2007
    • 91

    #2
    Nu ligger den på botten o s att säga gungar sakta i sidled fram o tillbaka. Simmar upp o hämtar mat fortfarande när det ges, men simmar direkt till botten igen när den är klar, simmar bara iväg lite om någon fisk ärframme o puttar på den så att säga.
    Fortfarade så ser det ut som om alla fjällen på kroppen står ut. Finns det ingen som känner igen detta o kan ge någon förklaring på vad det ev. kan vara?
    Det verkar som om en av mina black molly börjat göra samma sak, men utan fjällen då, fast det är svårt att se.

    Väldigt tacksam för svar om någon har några.

    /hedde

    Kommentar

    • EvaPeva
      • May 2007
      • 765

      #3
      Kolla runt i trådarna i denna avdelningen så hittar du om nån sjukdom där fjällen står ut. Min hjärna har fått tuppjuck & helt & hållet tappat bort namnet.

      Mvh Eva

      Kommentar

      • Healena
        • May 2006
        • 1440

        #4
        Ursprungligen postat av hedde73
        Nu ligger den på botten o s att säga gungar sakta i sidled fram o tillbaka. Simmar upp o hämtar mat fortfarande när det ges, men simmar direkt till botten igen när den är klar, simmar bara iväg lite om någon fisk ärframme o puttar på den så att säga.
        Fortfarade så ser det ut som om alla fjällen på kroppen står ut. Finns det ingen som känner igen detta o kan ge någon förklaring på vad det ev. kan vara?
        Det verkar som om en av mina black molly börjat göra samma sak, men utan fjällen då, fast det är svårt att se.

        Väldigt tacksam för svar om någon har några.

        /hedde
        Svullnad och utstående fjäll kan tyda på bukvattensot
        Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
        // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

        Kommentar

        • hedde73
          • February 2007
          • 91

          #5
          Svängde in till Herkules zoo på lunchen o fick med mig medicin i form av Octozin, som jag skall ge i tre dagar. Det står att man skall akta så att inte de "lägre" djuren får tabletterna på sig, frågan är hur denna medicin går ihop med räkorna i akvariet. Det står inget om att det skulle vara farligt för några?
          Köpte även nytt ph test och nitrit test så skall jag kolla det sen ikväll när jag kommer hem.

          /hedde

          Kommentar

          Arbetssätt...