min kampfisk håller på och dö!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Uddaveka
    • June 2007
    • 431

    min kampfisk håller på och dö!

    hej!
    Min kampfisk hane håller på å dö! Det började i går kväll när jag gav dom mat. han vägrade äta och jag la i salt. i förr går var han jätte hungrig och åt det han fick jätte snabbt! Sedan var han slö, rörde sig inte mkt och nu bara han ligger på bottnen. han simmar upp med jämna mellanrum och tar luft sedan sjunker han ned på bottnen igen. Har precis flyttat honom till mitt lilla karantänsakvarium med extra salt.
    Han bor i vanliga fall i ett 54 l med 1 guppyhona en algätare och några zebrafiskar.

    Vill gärna ha snabba svar!

    mvh Uddaveka
    ~Love animals~
    Kramar Sofia
    160l, 100l, 54l, 40l
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Hmm...jag tror inte jag hade børjat behandla alls, førræn han inte ætit på flera dagar. Så længe han simmar upp och tar luft finns det all chans i værlden att han klarar av dt sjælv. Møjligen kan dock saltbehandlingen också medfør osmotisk stress. Jag vet dock inte hur pass kænsliga kampisar ær før salt.
    Mitt tips ær: låt det vara i två-tre dagar och avvakta. Æter han fortfarande inte efter helgen ær det fara å færde.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Uddaveka
      • June 2007
      • 431

      #3
      han dog i går. (fredag) hittade honom död i akvariumet. nu har jag också idag hittat en död zebra fisk. kan det vara sjukdom? Zebrafiskarna har mått bra ättit och simmat runt och varit mkt aktiva så jag förstår inte varför dom skulle dö. Kampisen däremot hade en liten knöl på magen innan han i nsjuknade..
      ~Love animals~
      Kramar Sofia
      160l, 100l, 54l, 40l

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        Hade han en knöl på magen kan det ha varit någon infektion som han hade från början. Men det är verkligen inte bra om zebrafiskarna också börjar dö. Kolla vattenvärdena (pH, nitrit, nitrat). Är de bra, lär du ha något elände i burken.
        Dock mycket svårt att säga vad det är. Gå gärna in på länken till online-fisksjukhuset jag har på min sida och titta.
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • Uddaveka
          • June 2007
          • 431

          #5
          ok ska göra det. jag har precis nitrit testat och det verkade bra. Men då jag inte riktigt förstår det där med reagens 1 och 2 kan jag har gort fel. kan inte du säja hur man gör? jag har läst på beskrivningen men det står till exempel inte om man ska hälla i både 1 och 2 samtidigt. Är rätt ny inom akvariehobbyn. men jag vet exakt hur man gör ph test så jag ska göra det senare i dag.
          ~Love animals~
          Kramar Sofia
          160l, 100l, 54l, 40l

          Kommentar

          Arbetssätt...