val av salt..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • toccata
    • January 2004
    • 1238

    val av salt..

    ska låta en platy vara i lite högre salthalt en kort stund för hon har fått någon sorts bakterieinfektion/svamputväxt på ena fenan (ser inte ut som fenröta). problemet är att vi bara har salt med jod hemma, och detta ska man väl inte använda. men jag hittade även äkta havssalt som inte har några tillsatser utan "fått torka i vinden". det står att detta orörda havssalt har naturliga halter av magnesium, jod och kalium. men är detta skadligt för fiskar? i så fall måste jag åka till akvarieaffären där de har såna där 3-cm-tabletter som man kan lägga i akvariet...

    vad tycker ni, kan jag ta havssaltet eller måste jag cykla och fixa annat salt?
    / Ebba
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Ta vanligt salt.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Som kramfors säger, ta det du har.
      Du kan använda jodsalt om du vill, det är en myt att jodiden i saltet är giftigt för fisk.
      Se t.ex.: http://mikes-machine.mine.nu/mythbusting.htm

      Kan f.ö. tillägga att den Corydoras'en nu utan problem går i ett akvarium där jag höjt salthalten till 6 promille (motsvarande tre rågade matskedar joderat salt per 10 liter) pga att ett par tetror utvecklad Columnaris.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • toccata
        • January 2004
        • 1238

        #4
        Mitt stora problem är att jag bor i Växjö som tillsätter ammoniumsulfat i kranvattnet. Detta gör att mina fiskar inte mår så bra efter ett delvattenbyte (jag använder Aquasafe i det nya vattnet). Detta har gjort att jag bara bytt 10 liter en gång i veckan, vilket säkert är för lite, men det är för att skona fiskarna. Problemet är att jag kom på detta med ammoniumsulfatet precis när jag börjat med PMDD. Man kan säga att jag har gött mycket, utan att ta bortföra näringsämnen med stora vattenbyten = överskott på näringsämnen. Så nu har jag slutat med PMDD och växterna mår inte lika bra längre...suck!

        Jag har ingen nitrit, gör aldrig rent filtret (har kramat ur det några gånger i gammalt vatten).

        Jag skulle gärna börja med större vattenbyten, men varje gång jag har bytt 10 liter vatten (i mitt 110-liters!) har en platy dött. Nu väntar jag bara på att de 2 platy som återstår ska dö, så att jag kan börja byta lite mer vatten varje gång, de andra fiskarna verkar inte lika känsliga för Växjös skitvatten, men särskilt bra mår de inte, de simmar långsamt och ser inte så spralliga ut (i övrigt äter de som de ska och ser fina ut).

        Kort sagt: jag har ett akvarium med överskott på åtminstone vissa näringsämnen, underskott på andra, kraftig algtillväxt men några växter som trivs bra (anubias!). Långsamma, halvsjukliga fiskar. Kul det låter va?
        Längtar tills jag flyttar upp till stockholmsområdet - mina akvarier jag haft där tidigare hade aldrig sådana här problem med vattnet.

        Nu har alltså en platy fått en bakterieinfektion/fenröta eller liknande. Kanske drabbade detta platyn för att den var försvagad för att den inte trivs i vattnet. Byter jag lite vatten nu kommer denna sjukliga platy högst troligen att dö. Tänkte ge den en liten chans till genom att ge den ett saltbad...

        Fick salttabletter på akvarieaffären nu... Kan man ta en sån tablett i en liter vatten? (cirka 10 gram) för att göra ett saltbad?
        / Ebba

        Kommentar

        Arbetssätt...