Står å hänger vid filtret...

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • EvaLeva
    • September 2007
    • 189

Står å hänger vid filtret...

Gör min lillponke (blå gurami).
    Han bli våldsamt jagad av honan igen.

Skall ta det från början:
    Nytt akvarie, förmånga nya fiskar och så en klämd första hane, han blev åxå våldsamt jagad av honan då han var skadad och därmed *sjuk*

införskaffa hane 2 lillponken, fick nitrit fixade det.

ett par dagar senare så ser jag han hänger mest ovan den nya pumpen(har klämt ut gojset från den gamla pumpen, som den fick suga i sig i en hink akvarietvatten innan den åkte i)

han simmar inte så mycket men är framme vid fodring, samt han söker botten för föda.

Nu har han fått en mörkare fläck nära där skinnet börjar vid bakfenen, samt att hans fena är trasig, itu på ett ställe.
    Ser inte att den skulle vart ljusare eller nått bara en mörkare fläck.
    Den är även lite fransig och ser lite skruttig ut(fenan)

Honan jagar han så fort hon ser han, annars får han vara ifred.
    Honverkar inte gilla han för han inte mår bra,samt hon är tjock och börjar se romfylld ut.Eller om hon bara är lite tjock så där i största allmänhet
    Problemet är bara att han nog är lite ung för att börja blåsa nå bubbler åt henne ;-)

Funderar på om det kan vara fenröta, men är osäker för att det inte stämmer helt

Går det att rädda han skall jag flytta han till 1rum utan kök?

saltbad kan det vara nått och hur gör man det?

=/ eva
  • eriahl
    • April 2004
    • 5681

Låter som misshandel så han uppskattar nog lite lugn och ro
    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

Kommentar

• EvaLeva
      • September 2007
      • 189

han har nästan ingen fena kvar alls i detta nu, har börjat medicinera för fenröta.
      i övrigt verkar han vid gott mod är hungrig och äter med god aptit.

tur honan är hungrig med, hon låter han vara när det vankas mat =P

är dock lite osäker på om han skulle uppskatta en liiiiten etta där han mest hänger för där är tråkigt och utan pump.

de andra fiskarna verkar dock må bra ser ialf ingen röta på dom

/eva

Kommentar

• Jens A.
        • March 2007
        • 5026

Førsøk att skapa mera gømstællen, så att han inte blir jagad, kan gømma sig och væxa till sig lite. Sedan kanske han kan sætta argbiggan på plats.
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

Kommentar

• EvaLeva
          • September 2007
          • 189

det finns säkert minst 5 grottor och en rot att gömma sig under men han föredrar pumpen, har fått lite växter att sitta där tillfälligt som extra skydd för den där kärringen=P

skall nog dra igång lilla akvariet med (54l) och ha en tillfällig fristad där med några sebror ett tag ialf, om sebrorna klarar av att vara färre ett tag.Annars tar jag alla sebror dit, så får argbiggan vara med malarna.

Tycker det vore synd att låta han vara ensam

ser ut som medecineringen hjälper, för även bukfenor har blivit angripna.
          Han är handikappad för tillfället då han bara har några mm stjärtfena och halva bukfenor.
          Men nu så försvinner det inte mer fenor ialf, dom andra har fått gå i det åxå.

hoppas jag blir av med problemet.

ps han är väldigt matglad och ganska glad trots handikappet =)

/eva

Kommentar

• ansjo
            • November 2005
            • 29967

Tänk på att det är en labyrintfisk, och att ha grottor till honom hjälper inte då de vill hålla sig nära ytan för att kunna andas.
            Något som då kan hjälpa är flytväxter och andra växter som växer upp mot ytan som den kan gömma sig bland.
            /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• EvaLeva
              • September 2007
              • 189

det tråkiga är att mina storbladiga växter inte hunnit växa till sig, akvariet är ju inte äldre än 4 veckor

Flytväxter är svårt att få tag i här där jag bor, i zoobutikerna jag besökt (10 mils radie) har ingen haft det

skulle vilja ha någon sort som blidar något lager på ca 5 cm *trassel* så fiskar kan gömma sig vid behov.

men jag kan ju försöka dra upp andra lättrotade växter jag har för att sitta som extra skydd med

har funderat på att ha han i nånform av födsel bur med, för att han skall kunna få lugn och ro däri med växter förståss i.

skall medicinera i 2 dagar till hoppas att det hinner försvinna tills dess.

dock såg jag igår han började bli mörk på den långa längsgående fenan under, hoppas att den inte trasar sig.
              *spröt* fenorna är även dom halva, men verkar stanna där.

är ialf glad han är så hungrig och annars vid gott mod =)

/eva

Kommentar

• Healena
                • May 2006
                • 1440

I nödfall kan du ju låta vattenpest ligga på ytan som flytväxt.
                Sno liksom ihop den... Inte så jättesnyggt - men funkar ett tag.
                Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

Kommentar

• EvaLeva
                  • September 2007
                  • 189

nu har jag startat mitt 54 liters igen med vatten från 100 liters.
                  så jag har fyllt upp 54 till hälften bara med växter och stenar t.o.m ett miniröse av stenkol.

Har flyttat över honom dit, han verkar trivas gillar stenkolsgrottan/orna.
                  Dock ger den lilla pumpen ett himla snurr på vattnet, även efter jag satt på den lila tutan för att minska farten.

men han har ätit och ser hyffsat glad ut ialf=)

fann att en sebra blivit dålig med , hon fick flytta med men hon dör nog inom 24timmer om jag inte hittar nån lösning till henne.
                  Hon kan inte simma korrekt utan gör rusningar rakt in i stenar,glas och botten.
                  Ser ut som hon e halvförlamad.Några skador på fenor eller fjäll kan jag dock inte se.
                  Hon flämtar dock och är väldigt röd i den ena gälen.
                  Funderar på saltbad till henne skall läsa på om det nu tänkte jag, hon lär nog inte bli sämre av det ialf.

Hon är fullvuxen och väldigt fet ev romfylld... romförlamning kan dom få det?

Får se vad som sker blir hon inte bättre snart så avlivar jag nog henne ist för att se på när hon lider så.

/eva

Kommentar

• EvaLeva
                    • September 2007
                    • 189

här kommer lite bilder på lillponken och argbiggan å co..

lillponken
                    Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!

dom andra som ser friska och krya ut sebrorna e feta ialf=)
                    Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!

/eva

Kommentar

Arbetssätt...