skavsår!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dunderhake
    • April 2007
    • 51

    skavsår!

    har fått övertagit en l109 som levt i ett för litet kar, hon är ca 20 cm lång.
    otroligt stilig när hon svävar över botten med utspända fenor.
    matar med algtabletter och brysselkål, desutom är hon girig på den animaliska födan jag ger till dom andra(fengädda, mystus och kardinaltetra).

    problemet är att hon har ett skavsår på nosen som inte vill läka, det är som en vit liten fördjupning som blivit för att hon skrapat mot glaset i det förra karet.
    finns det något jag kan göra för att det ska läka, haft henne i typ 2 månader.
    såret ser rent och fint ut, hon verkar inte ha problem utav det.
  • sucksdorff
    • December 2006
    • 239

    #2
    Lite ezekton och höjd temp gör susen!

    Kommentar

    • lenis3
      • June 2004
      • 2254

      #3
      svamp? ektozon är typ vanligt salt fast 1 000 000 000 gånger dyrare än just vanligt salt

      min black molly klämde sig nyligen och fick sår på båda sidor av kroppen som snabbt blev infekterade med svamp. jag la fisken i en flajbox och medicinerade med eSHa2000 och tillsatte lite upplöst salt, idag är svampen borta och det ser ut som att fisken håller på att hämta sig.
      Min zoon
      Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

      Kommentar

      • dunderhake
        • April 2007
        • 51

        #4
        så jag kan använda vanligt salt(utan JOD), hur gör jag när jag medicinerar.
        hur länge, är det bara att sluta eller måste man fasa ut saltet?
        hur mycket ska jag höja tempen med, har nu 25 grader.

        Kommentar

        • lenis3
          • June 2004
          • 2254

          #5
          menar du medicinera med salt? det finns rekommendationer i forumet (om du använder sök-funktionen) TROR det är 1 dl salt/100 l
          Min zoon
          Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

          Kommentar

          Arbetssätt...