Hej, jag har köpt två slöjstjärtar för drygt en månad sen, den ena har börjat simma konstig ibland ligger den bara still vid botten och ibland står den vid luftpumpens ström och "vajar", nån som vet vad detta beror på osv..?
Slöjstjärt och sjuk?
Kollaps
X
-
Hej där.
Har haft slöjstjärtar själv när jag började med akvarier, och alla mina dog efter liknande symptom. Det är svårt att säga vad det beror på. Vad har du för temperatur? Storlek på akvarie? Ph? Nitrit? Det bildas ofta nitrit i nya kar, och detta är giftigt för fisken.
Slöjstjärtar kan enligt mina erfarenheter vara riktigt knepiga.
Det är viktigt att de har gott om utrymme, att de har rätt foder och bra cirkulation i pumpen.(verkade du ha iofs)
Många slöjstjärtar har ett medfött fel på simblåsan som ju reglerar vattentrycket. Om de får problem med den kan de simma konstigt. Något som är bra då är att låta dem få ett saltvattensbad, det blir lättare att simma eftersom de blir lättare i saltvatten./Hann inte med akvarierna, så nu lever jag på andras drömbyggen! -
Okej, hur kollar man Ph och nitrit? Jag har en liten flaska som men häller några droppar ifrån varje vecka man rengör akvariet, det ska motverka metaller i vattnet, och dey där med saltvattens bad.. hur gör man med det?
Häller man bara i salt i vattnet i en burk så får den simma eller?
tack för svaretKommentar
-
Det du häller i är säkert vattenberedningsmedel och sådant har jag också vid varje vattenbyte.
Ang. saltbad så fick jag detta tipset från Kramfors när min fisk simmade konstigt:" 3 gram per liter vatten väl smält i ljummet vatten.
Dela mängden salt på 2 gånger med ca 10 tim. mellan"
Det finns både pH-test och Nitrit-test att köpa i akvarieaffären. Läs gärna på om båda sakerna, det är bra att kunna. Det står lite info här på zoopet också.
Lycka till!/Hann inte med akvarierna, så nu lever jag på andras drömbyggen!Kommentar
-
Jag köpte två slöjsjärtar för en månad sedan den ene blev mörkare mörkare tlls den var nästan helt svart, han växte inte som den andra gjorde men han var ganska pigg endå, så en dag så var han död och vi tyckte att det var så konstig, vi obduserade han sedan och fann att gallan var förstorad ca:5-7 mm, inget övrigt fel på fisken tyckte vi. Kan vara genfel eller medfödd sjukdom oftast odlas dom i gigantiska kar, hoppas en bra lösning men det kan vara svårt så vi har lagt detta i erfarenhets arkivet.Senast redigerad av sweduffe; 12 August 2007, 20:32.Kommentar
Kommentar