Leleupi död tyvärr!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • monostump
    • April 2003
    • 34

    Leleupi död tyvärr!

    Hej!
    Jag söker lite spekulationer och tankar på vad som gått snett i mitt kar.
    Har 1 st 375liters som har bubblat på under ett års tid nu. Pga flytt så har det tyvärr skett bortfall i fiskeriket men till saken hör den att i detta akvarium så går det 3 st Cyrtocara moori hannar, 2 st Röd Zebra samt 2 st malar. För en tid sedan var jag tvungen att stänga av ett mindre kar där det gått 2 st Leleupisar som ynglade samt ett fåtal Jullar. Dessa fiskar flyttades över till den stora baljan. Tyvärr dog samtliga en efter en under en kort tid.
    Men kvar simmar ursprungsfiskarna i den stora baljan. För en kort tid sedan hämtade jag även hem 6 st mindre Cyrtocara moori som fortfarande simmar på tillsammans med de stora fiskarna.

    Nu i helgen hämtade jag ytterligare fisk. 2 st Leleupi samt 3 st jullar. Ett tag var det kritiskt för jullarna men det hämtade sig efter vattenbyte och likaså uppstädning av ytterpump (som har varit igång utan rensning sen akvariet startade). Men leleupisarna kämpade vidare med att försöka överleva. Dåilg simning och mest liggande på botten, kila fast sig någonstans. Såg mer ut som störtade flygplan typ.

    Drog snabbt igång en liten balja med försök att "heala" dom men det gick bet.

    Är det likväl något fel på vattnet?

    Och jag vet, många anser att det är en synd att blanda Malawi och tangayika likaså att det är olika typer vatten som de ska ha. Men det har funkat innan.

    Tacksam för svar!
    Monostump
    fd. leg. kabeltattare
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Leleupi är den mest nitritkänsliga av alla tanganyikaciklider.
    Trewavavase är den mest nitritkänsliga malawin.

    Så även fiskarter som kommer från samma sjö kan definitivt vara olika känsliga för olika saker - som t.ex. nitrit.
    Så det första jag skulle kolla är nitrithalten
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • monostump
      • April 2003
      • 34

      #3
      Tjo!

      Då har det gjorts tester med Sera NO^2 test. Två gånger och det indikerar med gul färg att det ska vara noll båda gångerna. Noll= Optimalt *klurar*

      Har likväl doserat med Sera:s Ammovec mindre än rekommenderat. 10 ml per hundra liter.

      Får se hur det urartar sig nu :/
      Monostump
      fd. leg. kabeltattare

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av monostump
        Tjo!

        Då har det gjorts tester med Sera NO^2 test. Två gånger och det indikerar med gul färg att det ska vara noll båda gångerna. Noll= Optimalt *klurar*

        Har likväl doserat med Sera:s Ammovec mindre än rekommenderat. 10 ml per hundra liter.

        Får se hur det urartar sig nu :/
        Det kan mycket väl ha varit nitrit och det kan sedan ha försvunnit. Så det enda säkra är väl egentligen att testa när fiskarna insjuknar.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • monostump
          • April 2003
          • 34

          #5
          Jo, de e la kanske inte så mycket att göra än att hoppas att reder ut sig. En julle har även insjuknat under dagen nu. Får se om han hämtar sig. Hans övriga två kollegor verkar det absolut inget fel på.
          Men det är väl precis som i människolivet. De svaga individerna tar stryk först.

          Tack för snabba svar, Kjelle!
          Det uppskattas!
          Monostump
          fd. leg. kabeltattare

          Kommentar

          Arbetssätt...