Andas med öppnen mun

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • longman
    • February 2006
    • 18

Andas med öppnen mun

Hej

Tänkte kolla om det finns någon som känner igen detta som en sjukdom, dom flesta fiskarna i mitt akvarium andas mycket med öppen mun och tittar man på dom så verkar det nästan jobbigt för dom.

Vore tacksam för tips gällande detta
  • Lenmar
    • February 2004
    • 6154

Kan ju vara munsvamp. Kan kanske avhjälpas med ett vattenbyte med tillsats av lite salt?
    Goa hälsningar, Maria Min hemsida
    Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

Kommentar

• abbimicke
      • May 2007
      • 599

Öppnar den munnen och stänger igen munnen hela tiden? En av min neontetra hade haft likadan problem. Det slutade med att jag avlivade fisken eftersom det såg väldigt jobbigt ut och den hade haft problemet i 1-2 veckor. Har bytt vatten osv men det hjälpte inte.

Men det där som Lenmar nämnde testa vattenbyte och tillsats av lite salt.
      http://kiwi.msun.se <- blogg

Kommentar

• eriahl
        • April 2004
        • 5681

Är det nystartat
        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

Kommentar

• smurfmats
          • February 2003
          • 3538

Ursprungligen postat av longman
          Hej

Tänkte kolla om det finns någon som känner igen detta som en sjukdom, dom flesta fiskarna i mitt akvarium andas mycket med öppen mun och tittar man på dom så verkar det nästan jobbigt för dom.

Vore tacksam för tips gällande detta
          nitrit?
          tråden om fjärilars lek!

Kommentar

• Lenmar
            • February 2004
            • 6154

Ursprungligen postat av smurfmats
            nitrit?
            Låter ju så! Förstår inte varför jag inte skrev det med... Snabbt inlägg helt enkelt. Det låter som det mest troliga. Nitrit blockerar fiskarnas förmåga att ta upp syre. Vattenbyten avhjälper det mesta och skulle det vara nitrit så är en salttillsats inte heller av ondo eftersom det har en positiv effekt vid nitritförgiftning. Det skyddar dessutom mot eventuella efterverkningar av nitriten som t ex nedsatt immuförsvar och olika sjukdomar.
            Goa hälsningar, Maria Min hemsida
            Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

Kommentar

• longman
              • February 2006
              • 18

Ursprungligen postat av Lenmar
              Låter ju så! Förstår inte varför jag inte skrev det med... Snabbt inlägg helt enkelt. Det låter som det mest troliga. Nitrit blockerar fiskarnas förmåga att ta upp syre. Vattenbyten avhjälper det mesta och skulle det vara nitrit så är en salttillsats inte heller av ondo eftersom det har en positiv effekt vid nitritförgiftning. Det skyddar dessutom mot eventuella efterverkningar av nitriten som t ex nedsatt immuförsvar och olika sjukdomar.
              Hej och tack för ditt svar, men jag byter ca 25% av vatten var 14:e dag och tillsätter både salt och (ett vitt pulver som jag inte minns namnet på i skrivande stund)jag kollar även nitrithalten ibland men det har aldrig varit hög men jag kan kolla igen.Kan det vara något annat?

Kommentar

• longman
                • February 2006
                • 18

Ursprungligen postat av eriahl
                Är det nystartat
                nej det är inte nystartat, ca 1 år nu och karet är på 650 liter.

Kommentar

• Guest

Prova att byta 50% (325L. *Pust*)
                  Jag tänker direkt på någon sorts av syrebrist, vilket borde bli bättre med ett stort vatten byte.
                  Om detta hjälper eller blir bättre, byt 50% i morgon med..
                  Men i vilket fall som helst så kan detta inte skada dina fiskar...

Kommentar

Arbetssätt...