Mina Platys dör..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pluppan
    • July 2007
    • 16

    Mina Platys dör..

    Hej

    Mina Platy dör en efter en..
    Det är bara i det ena akvariet det händer (tack & lov) men det känns inte kul alls.
    Vi hade ca 10 Platy för 1,5 vecka sedan nu är det 2 kvar varav den ena nog dör inom en timme..
    Det började med att vi reagerade på att en Platy hade en väldigt kontsig mun, den såg nästan uppluckrad ut? Så dog den och efter någon dag upptäckte vi en till med samma symptom.. De andra verkar ha klarat sig ifrån det men däremot såförsvinner deras ryggfenor?

    Tillsammans med Platysarna har vi en Scalar, 7 Kardinaltetror, 5 Fantomtetror och 5 malar av 2 olika sorter.. Det lite konstiga i detta är att ingen av de fiskarna verkar det minsta påverkade eller sjuka

    Vad ska vi göra? Ta bort de Platy som är kvar och göra en helrengörning eller räcker det med ett delvattenbyte? Vi gjorde en helrengörning då de första fiskarna dog...

    Vi har en hel del yngel efter Platy men de bor i ett eget kar och de hade vi ju tänkt släppa ner i det större men inte en chans att det händer innan vi har fått bukt med det som rasar i det större karet...

    Någon av er alla duktiga som kan komma med lite tips?

    Jeanette
    __________________
    Ha en fortsatt bra dag!
    ~*Jeanette*~
    Med 2 katter, 5 akvarium och 5 barn
  • Pluppan
    • July 2007
    • 16

    #2
    Obduktion

    Nu har gubben varit med vattenprov hos vår zoohandlare. Lite, lite för högt ph men absolut inget skadligt. De misstänker parasiter så nu har min käre make åkt ett varv till med den fisken jag trodde skulle dö inom en timme..De ska obducera den =/

    /Jeanette
    __________________
    Ha en fortsatt bra dag!
    ~*Jeanette*~
    Med 2 katter, 5 akvarium och 5 barn

    Kommentar

    • maria_
      • March 2007
      • 2867

      #3
      Mina platysar dog också.. Av nio fiskar överlevde två, och nu har den ena av dem börjat se hängig ut.
      Med vänlig hälsning,
      hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

      Kommentar

      • Pluppan
        • July 2007
        • 16

        #4
        Hej!

        Stackare... Zoohandlarn ville ha ner den sjukaste för obduktion.. Levande... Det verkar ju lite makabert men han ringer innan 21 ikväll och meddelar vad det kan vara... Som det är nu vet vi ju inte om det är en parasit eller vad det är.. Vi vill ju inte att de andra fiskarna ska dö ifrån oss också...
        __________________
        Ha en fortsatt bra dag!
        ~*Jeanette*~
        Med 2 katter, 5 akvarium och 5 barn

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          hade 8 platys.....alla dog ...nu har jag kanske 16-17 st...

          den sista honan tryckte ut 20 yngel, flämtade till och dog.

          men alla ursprungliga 8 hade samma problem...en del försvann munnen på,
          en del klibbade ihop fenorna, en fick nog hjärtattack...simmade och bara dog,
          alla dödde inom en månad....
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • Pluppan
            • July 2007
            • 16

            #6
            Det låter precis som våra Platys ju.. Vad gjorde du efter att alla hade dött? Med akvariet alltså? För man vågar ju inte stoppa i något nytt där på ett bra tag..

            Jag misstänker att de (zooaffären) ringer före 10 och förhoppningsvis har en förklaring att ge.. De skulle ju ha ringt igår men det kom kanske något annat mellan..
            __________________
            Ha en fortsatt bra dag!
            ~*Jeanette*~
            Med 2 katter, 5 akvarium och 5 barn

            Kommentar

            • Pluppan
              • July 2007
              • 16

              #7
              Ok, det var Trichodina...

              Jahaja... Fick svaret nu och det var Trichodina..
              Någon som har erfarenhet av det?

              De sa att alla fiskar troligtvis är smittade i våra kar.. Och anledningen till det är ju att vi har använt våra håvar i alla akvarium och smittan hänger med
              Och det känns inte speciellt kul att veta att alla våra malar kommer stryka med *suck* Och likaså tetrorna.. *dubbel suck*

              Så det är väl bara att blicka framåt nu och antagligen köpa nya fiskar sen..

              Vi slänger ner håvar & yngelvaggor i stora karet nu så bör de väl bli renade de med..
              __________________
              Ha en fortsatt bra dag!
              ~*Jeanette*~
              Med 2 katter, 5 akvarium och 5 barn

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13135

                #8
                jag kollade runt lite och tydligen ska det gå att bota med sera costapur och för att undvika denna parasit ska man se till att ha en bra vattenkvalite i akvariet!
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Pluppan
                  • July 2007
                  • 16

                  #9
                  Vi fick ju någon antibotika som heter odimor-P...
                  Vattenkvalitén är det ingen fel på, det kollades igår och det enda var att ph var lite, lite för högt men absolut inte skadligt på något sätt..

                  Men det sorgliga är ju att alla akvarium måste behandlas och att alla våra bottedjur kommer att dö då de inte fixar medicinen...

                  Men tack iallafall...
                  __________________
                  Ha en fortsatt bra dag!
                  ~*Jeanette*~
                  Med 2 katter, 5 akvarium och 5 barn

                  Kommentar

                  • ansbar
                    • September 2007
                    • 1

                    #10
                    Samma problem..?

                    Vi köpte sex stycken koralplaty för ett år sen ungefär, de försökade sig till de var 20 stycken ungefär.

                    De senaste 3-4 månaderna dör de en efter en, och i princip alla har samma beteende; de börjar lägga sig inklämda under doppvärmaren eller bakom pumpen, simmar med fenorna nära kroppen och i slutskedet blir munnen helt disformerad (ser trasig ut, öppen och kippar typ efter luft). De håller sig inte vid ytan dock.

                    Vi gör regelbundna vattenbyten och så.

                    Nån som vet vad det kan bero på? Känns inte som det är en naturlig död..

                    Kommentar

                    • Healena
                      • May 2006
                      • 1440

                      #11
                      Jag har platys tillsammans med fembandsbarber & en clownpleco.
                      Platysarna "trillar av pinn" stup i kvarten med de mest konstiga symptom, medans mal & fembandsbarber hela tiden är helt opåverkade...

                      Tror ungfödare blivit "svåra" fiskar..
                      Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                      // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

                      Kommentar

                      Arbetssätt...