Hej mina fiskar har senaste månaderna fått gå i ett för litet kar på 310 L då det varit en stor vattenläcka så har inte kunnat ha 720L igång. Till en början gick allting perfekt men sen helt plötsligt så dog 2 av mina ancistrusar med några dagars mellanrum. Har sen dess gjort några vattenbyten. Hitills har det inte varit några fler dödsfall men alla fiskar, speciellt malarna, andas sjukt snabbt och står liksom mest still och suger i luften. Har mätt för nitrit och den ligger runt 0. Vad kan det annars bero på, dålig syresättning? borde inte vara det men man vet ju aldrig
mina fiskar andas snabbt
Kollaps
X
-
Min tanke också..
Janne på Södermalms Akvarieaffär berättade för mig att vid höga temperaturer blir det sämre syre i karet. Kan du prova att sänka tempen??? Sätta innerfilter som vågar ytan...
Jag har för mig att jag har läst här förut på Zoopet att just Ancistrusar har dött först vid syrebrist alltså varit känsligast, men det finns ju andra som kan det där..Ha dé bäst... Tina
-
Som Katharina skriver är det säkerligen syrebrist i karet. Det kan bli om du har stor fiskbelastning, växter som förmultnar eller andra betingelser i karet. Gå efter de tidigare råden, och du kanske även får köra på lite större vattenbyten lite oftare än tidigare, och skulle du se fisken må dåligt så är ett vattenbyte det snabbaste sättet att få igång fisken igen.
Syrebrist visar sig oftast på morgonen innan ljuset har tänts och växterna börjat sin fotosyntes för att sedan avklinga under karets ljusa timmar.
Försök få igång det större karet så fort som möjligt så inte fiskbelastningen med syrebrist till följd gör så fler fiskar dör./Anders
Medlem i NCS - givetvis!Kommentar
-
Låter som syrebrist. När temperaturen går upp som den gör nu på sommaren, minskar gasers löslighet i vatten, och det blir mindre löst syre. Sätt pumparna på max och ner med en luftsten i vattnet.
Eller, köp en liten fläkt på RUSTA för 49 pix och häng den vid vattenytan, så att avdunstningen ökar. Funkade bra för mej.Earth first! We´ll screw up the other planets later!
Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597Kommentar
-
Skaffa aquael pump 3 för 700l på pwss.nu billigaste siten. Se till att fästa slangen som drar in luften tillsammans med vattnet vid pumpen sen kan du välja hur mycket luft som ska dras in med pluggen längst ut. Jag slängde ut filtret på min äldsta då den samlade för mycket smuts för snabbt & inte drog in så mycket syre som jag ville. Enkel att rengöra och startar alltid direkt ef.rengöring. Det ända du behöver göra är att se bubblorna från luften & höra sorlet då är allt ok. Annars måste du justera pluggen på slangen så att den drar in mer luft.Kommentar
Kommentar