Sjuka klogrodor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rebecka_o
    • December 2006
    • 348

    Sjuka klogrodor

    Vi var bortresta ett par dagar precis när värmen slog till. När vi kom hem var det ca 29 grader i karet. Klogrodorna såg svullna ut, precis som om de nyss hade ätit massor. Dumma nybörjare som vi är så gjorde vi inget direkt åt det hela. Dagen efter var albinon död, och den var svullen som en golfboll. Den bruna var fortfarande svullen men levde ännu. Den låg mest uppe vid vattenytan för att få luft.

    Vi har sedan kämpat framgångsrikt ett par dagar för att hålla tempen på 24-26 grader. I förrgår hällde vi även i General Tonic (Tetramedica). Vet inte om det kan hjälpa mot vad vi tror är "bloated frog"? Grodan är fortfarande svullen, men det har nog minskat något. Den har inte ätit på en vecka nu och ligger mest på botten och gömmer sig bland växterna. Går ibland upp och hämtar luft. Fiskarna i karet mår fint.

    Finns det något annat vi kan göra?
  • rebecka_o
    • December 2006
    • 348

    #2
    Nu är även en siames sjuk (eller skadad?). Den ligger mest still, har svullen buk och har sår kring ena bröstfenan. Är detta symtom på bukvattensot? Eller något annat? Vi har botior, kan det vara dem som orsakat såret? Även ett par platy har svullna magar och en är slö av dem. Nu vet vi varken in eller ut...

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13131

      #3
      du måste tala om hur du sköter karet med tex, vattenbyten och foder, filter, storlek på karet, antal fiskar annars gissar man bara vilt!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • lenis3
        • June 2004
        • 2254

        #4
        dålig vattenkvalite? byter du 30% vatten varje vecka? om inte kan det vara dålig vattenkvalite som orsakat dina sjuka djur.
        Min zoon
        Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

        Kommentar

        • rebecka_o
          • December 2006
          • 348

          #5
          Okej, ska svara så gott jag kan...

          Karet är 180 L. Jag har tidigare, fram tills för ett par månader sedan, bytt vatten varje vecka 30% men de sista månaderna har vi kört 30% varannan vecka. Varje vecka byter vi dock filtervadd, rensar ur de snabbväxande växterna och fyller på växtnäring. Vi matar 2 ggr/dag. Mera exakt: flingfoder en till två ggr/dag (som äts upp på max en minut) samt algtablett varannan kväll till algätarna och röda mygglarver varannan kväll till grodorna. Filtret är det som följer med Juwel-karen fast vi har bytt ut kolfiltret mot vanligt blått.

          Vi har ganska många fiskar i vår fisksoppa, men vi har inte ökat mängden på flera månader och det har gått bra innan. Vi har följande: 2 ancistrus, 1 klogroda, 4 botior, 3 små scalarer, 4 blå gurami, 5 svärdbärare, 3 små siameser och 5 otocinclus.

          Vi är noggranna med Aquasafe, salt osv. Temp. 25 gr. (utom nu i hettan då...) Det jag har testat med dropptest är nitrit och den är 0.

          Kommentar

          Arbetssätt...