Knöl?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aqua Marin
    • June 2007
    • 11

    Knöl?

    Hej! Jag håller på med att flytta, så fiskarna har fått en tillfälligt boende i ett 40L kar. Nu efter snart två veckor har några av fantomtetrorna fått en knöl vid roten av stjärtfenan. De verkar inte må dåligt, och det är de största hanarna (tre st.) som är drabbade. Vet någon vad detta är, och är det smittsamt. Jag vet inte om jag ska våga föra över några fiskar till det större karet.
    Jag har fantomtetror, 2 ancistrus och en ampullaria.
    Tacksam för idéer!
  • åheim
    • April 2006
    • 13132

    #2
    det är troligen parasiter som orsakar denna böld!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • tetraodonfeber
      • May 2007
      • 336

      #3
      hur ser bölden ut?? e det som strån möggel??
      Malawi

      Kommentar

      • Aqua Marin
        • June 2007
        • 11

        #4
        Bölden ser nästan ut att komma innifrån, som cancer. Det syns lite vitt, men den verkar fast och det är inget trådliknande eller ulligt.

        Kommentar

        • Aqua Marin
          • June 2007
          • 11

          #5
          När jag lyckats titta på en fisk så ser det ut som tre grå knölar, lite hallonformad som är lika från alla sidor. Alltså som en boll ovanifrån och från båda sidorna. Inga fler fiskar verkar ha drabbats. Om det är en parasit, vad gör jag då?

          Kommentar

          • Aqua Marin
            • June 2007
            • 11

            #6
            Nu har en av tetrorna dött. Jag fick avliva den efter att stjärtfenan trillade av. Han hade också fått svamp på sidan, antagligen en andrahands infektion eftersom han redan var sjuk. Jag frågade i akvarieaffären och han tyckte inte det lät som något han hört talas om...

            Kommentar

            • quarantino
              • February 2007
              • 350

              #7
              Tråkigt att du inte fick några tips så att du kunde medicinera!

              Jag har ingen aning om vad det kan vara.

              Men för att det inte ska bli värre för de andra, bör du kolla vattenvärdena. Har du gjort det, NH4, NO2? Och byter vatten om det behövs!

              Lägg upp en bild om du kan!

              Kommentar

              • Aqua Marin
                • June 2007
                • 11

                #8
                Det var ju meningen att fiskarna bara skulle vara i det lilla akvariet i en vecka, men nu när det har blivit ett sjukhus istället så anströnger jag mig betydligt mer. Nitriten ligger lite högt så jag byter vatten varje dag och testar värdena varje dag. Jag använder salt och har satt i ett större innerfilter och lagt till en bakteriekultur. Jag har också börjat med att ge vitaminer varje dag. Förhoppningsvis så kan detta hjälpa...

                Kommentar

                Arbetssätt...