liten fråga om fenröta+behandling

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hans.Lindaker
    • April 2006
    • 1837

    liten fråga om fenröta+behandling

    Har köpt seras baktopur och ska börja behandla mina guppy.. Men ska jag ha i salt också? ska jag ha i det sammtidigt? före? efter? 1 dl/100 liter?
    Sen en till liten fråga, ska jag behandla i karet eller i ett karantänkar? tänker om vattnet också är smittat eller om det bara gäller fisken..

    Ja det var nog dom funderingarna jag hade just nu.. kommer nog på fler under resans gång

    /Hans
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291
  • Healena
    • May 2006
    • 1440

    #2
    Jag skulle nog välja att medicinera de derabbade i karantänkar - med salt.
    Salt påverkar ej medicineringen negativt.
    Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
    // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

    Kommentar

    • Hans.Lindaker
      • April 2006
      • 1837

      #3
      tack!

      grejjen är den, glömde skriva det, att jag har ett karantänskar, men jag har ingen pump till det.... funkar det ändå?
      Vad händer om jag kör i vanliga karet? förutom att nyttobakterierna försvinner..

      /Hans
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

      Kommentar

      • Healena
        • May 2006
        • 1440

        #4
        Dumt utan pump - då krävs ju täta vattenbyten vilket minskar medicinkoncentrationen..

        Ta ur filtret i ditt vanliga akvarium och låt det ligga i en balja med vatten under medicineringen. "Mata" filterbakterierna med någon enstaka flinga om dagen så de har något att göra . Skölj sedan försiktigt igenom det innan du sätter tillbaka det i pumpen efter medicineringen, vattenbyte & ev. kolfiltrering. På detta sätt räddar du nyttobakterierna ia.f till viss del.

        Lycka till
        Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
        // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

        Kommentar

        Arbetssätt...