Alla möjliga sjukdomar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maria_
    • March 2007
    • 2867

    Alla möjliga sjukdomar.

    Har lite alla möjliga sjukdomar i mitt vatten. Var och lämnade in lite vatten igår till djuraffären för testning, och där fanns nitrit. Rådet blev att byta 50% av vattnet, ha i vita prick-medel och 2 dl salt (akvariet är på 200 liter).

    Nu har jag två frågor:
    1. Jag har metallpansarmal och fläckig pansarmal, kan dessa ta skada av det? I djuraffären sa de nej, men jag är fortfarande lite orolig för dem.

    2. Jag fick veta att man skulle ha i ett speciellt akvariesalt, men detta var inget de hade i butiken. När jag frågade om det inte gick med vanligt salt visste de inte, men de sa att de inte skulle våga prova. Någon som vet ifall det går eller om det är skadligt?
    Med vänlig hälsning,
    hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.
  • lenis3
    • June 2004
    • 2254

    #2
    varför skulle du ha i vita prick medicin? har fiskarna vita prickar? annars är det onödigt. nystartat akvarie?

    pansarmalar är känsliga mot salt, jag har för mig man kan halvera den normala dosen.
    Funkar bra med vanligt salt, bara det är utan klumpförebyggande medel och såna saker. Ektozon heter säkert det saltet de ville sälja dig, men det funkar som sagt med vanligt salt utan tillsatser.
    Min zoon
    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

    Kommentar

    • maria_
      • March 2007
      • 2867

      #3
      En platy har några vita prickar på stjärtfenan. Sedan har sebrafiskarna också prickar, men de liksom växer, så på vissa har det blivit ränder i stället.

      Jag vet inte vad den normala dosen är. När jag sa att jag hade metallpansarmalar sa hon att jag kunde ha i två dl salt i alla fall. Men jag blir lite smånervös, för jag vill inte ha fler dödsfall. (En platy hade trillat av pinnen idag. )

      Har något salt som är utan jod, men jag vet inte vad jod är så jag vet inte om det gör någon skillnad.
      Med vänlig hälsning,
      hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

      Kommentar

      • lenis3
        • June 2004
        • 2254

        #4
        jag skulle inte ha haft i 2 dl. Jag har för mig att normal dos är 1 dl /100 l, men som sagt halva dosen när det gäller pansarmalar. Om du bestämmer dig för salt, vilket kan vara bra, så kan du hälla i lite i taget (lös upp saltet i vatten först) så att malarna hinner vänja sig. 1 dl alltså.
        Saltet ska inte innehålla jod eller klumpförebyggande medel, men i ärlighetens namn har jag själv tillsatt salt med just klumpförebyggande medel i brist på annat.
        kanske kan du försöka ta en bild på en av de sjuka fiskarna och lägga upp på t ex zoonen.se så kanske du får bättre råd
        Min zoon
        Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

        Kommentar

        • maria_
          • March 2007
          • 2867

          #5
          Var och köpte havssalt utan tillsatser idag. Höll på och letade som en galning, men alla innehöll klumpförebyggande medel. Till sist hittade jag nåt j'vla gourmetsalt som kostade 160 kr/kg. Gissa om jag var sur. Men nu är akvariumet i alla fall saltat. Nu får man bara hålla tummarna för att det gör någon skillnad, åt det bättre hållet.
          Med vänlig hälsning,
          hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

          Kommentar

          • Healena
            • May 2006
            • 1440

            #6
            Jag brukar köra med Jozo grovsalt utan jod/klumpförebyggande...
            Finns att köpa i vilken mataffär somhelst.

            Eller salttabletter/kuber man köper på djuraffären - också billigt.
            Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
            // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

            Kommentar

            • maria_
              • March 2007
              • 2867

              #7
              Jag hittade inget Jozo-salt utan klumpförebyggande. Är du verkligen säker på att du har hittat det? Jag hittade jozo-salt i en blå påse där det stod "utan jod", men i texten på baksidan stod det att de hade tillsatt klumpförebyggande medel.

              Har hur som helst beställt teststickor från en butik på internet nu. Kan kanske behövas.
              Med vänlig hälsning,
              hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13131

                #8
                ditt problem är nitrit och du måste komma tillrätta med det omgående.... man använder bakteriekultur på flaska tex nitrivec för att hjälpa till att bryta ner det giftiga nitriten (nitrit blir det när karet är nystartat och/eller när filtret inte är inkört eller görs rent för ofta eller för sällan.....! saltet skyddar fisken delvis mot den stark frätande nitriten men är ingen lösning på ditt problem! istället för salt kan du tillsätta vattenberedningsmedel tex aquatan, den skyddar fiskens slemhud så den kan stå emot nitriten bättre!
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • maria_
                  • March 2007
                  • 2867

                  #9
                  Men jag använder ju vattenberedningsmedel..

                  Nitrivec använde jag i början, men det slutade jag med sen. Fick höra att det inte behövdes längre.

                  Nu har jag i stället börjat göra större vattenbyten, kanske 30 %.
                  Med vänlig hälsning,
                  hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13131

                    #10
                    Ursprungligen postat av maria_
                    Men jag använder ju vattenberedningsmedel..

                    Nitrivec använde jag i början, men det slutade jag med sen. Fick höra att det inte behövdes längre.

                    Nu har jag i stället börjat göra större vattenbyten, kanske 30 %.
                    har du nitrit så bör du absolut tillsätta nitrivec det kan man inte påstå annat! vad har du för filter? ungefär antal fiskar? hur stort akvarium?
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • maria_
                      • March 2007
                      • 2867

                      #11
                      Jag får gå och köpa det då..

                      Jag vet faktiskt inte vad jag har för filter. Jag har 24 fiskar och akvariumet är på 200 liter.
                      Med vänlig hälsning,
                      hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...