parasiter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gullungen_erixon
    • December 2005
    • 7

    parasiter

    Såg att det kommit in små maskar med tjockleken av ett hårstrå i mitt akvarium. Och att detta förmodligen är anledningen till att det har dött så många fiskar i akvariet. Hur kan man få bort dessa ur akvariet, och är det troligt att det är dessa som har infekterat fiskarna?

    Tacksam för svar!
  • smurfmats
    • February 2003
    • 3538

    #2
    hur rör de sig?

    det är inte nematoder då? vanligt i akvarium, de brukar komma om man matar för mycket!
    tråden om fjärilars lek!

    Kommentar

    • sunkan aspidoras
      • June 2005
      • 925

      #3
      Ursprungligen postat av gullungen_erixon
      Såg att det kommit in små maskar med tjockleken av ett hårstrå i mitt akvarium. Och att detta förmodligen är anledningen till att det har dött så många fiskar i akvariet. Hur kan man få bort dessa ur akvariet, och är det troligt att det är dessa som har infekterat fiskarna?

      Tacksam för svar!
      Det tror jag absolut inte! parasiter som angriper fiskar upptäcker du inte med ögat... det du ser är säkerligen nån form av litet kräftdjur eller loppa och finns ialla kar (oftast i närheten av filtret) om man tittar riktigt noga med en ficklampa

      Kommentar

      • fifi
        • August 2006
        • 695

        #4
        Bästa sättet att få bort dem är nog samma som med infusiorier [kanske tom är samma sak, blir förvirrad av alla nya ord för det ]. Täck över karet och mata inte på några dagar.

        Gjorde det själv när jag fick maskar i bottnen i mitt mollykar, efter 3 dagars mörkläggning och matstopp var alla borta och de har inte kommit tillbaka [har många yngel i det karet så det är powermatning när de är som minst].
        mvh
        Fifi

        I'm so cute, I poop rainbows.

        Kommentar

        • Matte_g
          • July 2004
          • 157

          #5
          Planaria heter dom små maskarna som kryper runt på rutan dom kommer vid övermatning!!
          Dom är helt ofarliga för fiskarna och är lätta att få bort mata mindre och byt vatten!!

          Dom har en nära släkting som heter Stylaria som simmar runt i karet dom simmar som små korkskruvar så dom är lätta att känna igen!!
          Dom är lite svårare att bli av med men dom är heller inte farliga för fiskarna!

          Vill man ha bort stylaria är kopparsulfat ett bra medel!
          Diskusforum.se
          Allt om diskus och lite till.

          Kommentar

          Arbetssätt...