Påfågel ciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JohnPersson
    • May 2007
    • 2

    Påfågel ciklid

    Har en oskar påfågelciklid, 25-30 cm i ett ca 300 L akvarium

    Han/Hon har slutat äta och har blivit svullen runt analöppningen, där även något vitt hänger ut (genitalpapill?)
    Även ögonen har blivit grummliga och verkar allmänt slö

    vad är detta och vad ska man göra ?

    /John
  • zikelskim
    • May 2005
    • 184

    #2
    Jobbigt problem.
    Du kan testa http://www.oscarfish.com/index.php?page=2 och hoppas på svar där.
    Blogg om allt och inget
    http://zikelskim.blogspot.com/
    Blogg om att gå ner i vikt
    http://mikecq.blogspot.com/

    Kommentar

    • Isuxs
      • December 2005
      • 796

      #3
      Hur gammal tror du den e?
      360L Columbia skalar & sorgmantel tetra
      180L Ghost / Black skalar
      60L Räkor körsbär, tiger, zebra, blå, amano

      Kommentar

      • JohnPersson
        • May 2007
        • 2

        #4
        Ca 5 år skulle jag tro

        Kommentar

        • matlo
          • May 2007
          • 295

          #5
          jag vill bara säga att du borde hjälpa den med att skaffa större akvarium men det är bara vad jag tycker, en fisk ser inte sitt akvarium som ett litet "hus" eller hem, utan som sin sjö eller flod, då kan man inte ha en fisk som är 25-30cm i ett 300l? tycker inte det är snällt mot farbror fisk, finns många andra som har större akvarium där ute. Men vad jag tror att det är så är den i så dåligt skick, menar av sjukdommon runt anal öppning, så den fått svamp angrepp mot ögonen, salt funkar mot svamp 1dl per 100L, + höjj tempraturen i akvariumet till ungefär 28-29'C då trivs inte svampar/parasiter och därmed dör med salt och allt. hoppas din fisk blir bättre, men tänk på vad jag sa att inte skaffa fiskar som igentligen borde ha minst 540L Obs, du kan höjja salt dosen för bättre och snabbare effekt men tänk på att fixa syre pumpar i akvariumet eller sätta i en rejäl pump som drar runder vattnet då salt gör så att det blir mindre syre i vattnet, vet inte hur det funkar men det bara blir så, som sagt lycka till, hoppas detta kommer till hjälp antingen nu eller i framtiden.
          Senast redigerad av matlo; 28 May 2007, 23:24.
          Stora ciklider i stora akvarium, finns det bättre? :P

          Kommentar

          • matlo
            • May 2007
            • 295

            #6
            glömde tillägga! det med anal öppningen kan bero på förstoppning, eller kanske till och med en tumör, men om man vill förhindra förstoppning till rov fiskar eller bara till andra fiskar, ge dom varierat foder, bara ett exempel så som Syrsor, maskar, pellets så klart i olika sorter, till rovfiskar typ fiskbitar och sånt, många gör felet att bara ge ett sorts pellets hela fisken liv, även om det finns alla proteiner i ett foder som fisken ska ha för att överleva så behöver den extra tillskott.
            Stora ciklider i stora akvarium, finns det bättre? :P

            Kommentar

            Arbetssätt...