Sjukdom som gör fisken skygg?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    Sjukdom som gör fisken skygg?

    Känner nån till nån sjukdom som gör fisk skygg?

    Jag har ett par Otocinclus flexilis som jag haft i flera år, men för nån månad sen så blev plötsligt honan extremt skygg. Hon slutade komma fram vid matning, och ligger jämt gömd. Jag ser henne som mest nån sekund när jag tänder lampan. Förr var hon alltså inte skygg alls.

    I samma kar går ett stim Corydoras pygmaeus. Nu har de också blivit extremt skygga - de ligger 100% av tiden gömda i ett Sagittaria snår, de visar sig *aldrig* öppet mera.

    Ingenting har ändrats i karet.

    Det syns ingenting på fisken (förutom att otocinclus-honan blivit mager). De ser hur friska & krya ut som helst.
    Enda möjliga symptomet förutom den extrema skyggheten är plötsliga "tok-ryck" där fisken verkar få panik och simmar i skydd.

    Några idéer?
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Jag skulle kolla koppar och klor, men det gör du kanske.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Koppar eller annan tungmetall är tyvärr en möjlighet, men hur kollar man det?
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • GasseG
        • April 2007
        • 368

        #4
        Ta ett prov dit alla villaägare går och testar sitt brunnsvatten. Vad kan det vara, kanske miljö och hälsovårdsnämnden....jag vet inte tyvärr .
        Scire tuum nihil est, nisi te scire hoc sciat alter

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          Ursprungligen postat av Azur
          Koppar eller annan tungmetall är tyvärr en möjlighet, men hur kollar man det?
          Finns dropptester.
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • eriahl
            • April 2004
            • 5681

            #6
            Är det bara i det dom beter sig så?
            Senast redigerad av eriahl; 28 May 2007, 16:53.
            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Ja, bara i det karet. Om det är tungmetall finns det ett rätt enkelt sätt att åtgärda det: dra upp pH. Då faller tungmetaller ut. Tyvärr torde det ta ett tag innan man ser nån effekt, om det nu ens är tungmetallförgiftning.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • eriahl
                • April 2004
                • 5681

                #8
                Om man flyttar dom till ett annat eget akvarium med vatten&grus från ett där fiskarna beter sig normalt och ser vad som händer kanske?
                "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                Kommentar

                Arbetssätt...